Jump to content
Arkivverket
Sign in to follow this  
Cicilie Wandsvig

Mysteriumet Siri/Sigrid Olsdatter Reppen

Recommended Posts

Cicilie Wandsvig

Dette er en av mine forfedre som går igjen i flere slektstrær under navnet Sigrid og Siri eller begge med spørsmålstegn.

Det vi alle vet er at hun er fra Folldal. 

Hun skal være født i 1771, men om dette er konkret vet jeg ikke. 

Jeg tror Sigrid er riktig navn siden hun står oppført med dette i en folketelling sammen med sin mann, Abel Henrichson.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058455001342

Abel går også under navnet Abel Henrikson Alnæs Reppen og eller med etternavnet Sandberg.

Han er født eller døpt 5. mai 1754 i Skogn, Nord Trøndelag.

Dette er datoen som står ved dåpen iallefall. 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=160973&urnread_imagesize=gigant&show=19#toppen

Kirkebok for Skogn 1747-1803 side 40

Foreldre er Henrich Ludviksen Alnæs og Ane Knutsdotter.

Jeg har ett eller annet sted funnet at de skal ha blitt gift 12. august 1791 på Alstahaug, men dette har jeg ikke funnet i kirkeboka.

De flyttet senere til Salsnes, Fosnes, Nord Trøndelag.

Her blir man litt forvirret igjen over disse navnene siden Sigrid i de fleste slektstrærne opptrer med dødsdato 30. april 1837 OG 30. mars 1841

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=92&uid=160645&js=j

og 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2518&uid=ny&idx_side=-94

Ved dødsfallene står det oppgitt alder og ingen av dem stemmer overens med det fødselsåret jeg har fått oppgitt.

Jeg har forsøkt å studere kirkebøkene i Folldal og Skogn, men sliter veldig med å forstå skrifta fra 1700-tallet.

Så dersom noen har lyst på ett mysterium å løse, så har dere ett her! :)

Og om noen løser det så ville det vært helt fantastisk.

Jeg kommer, som sagt, desverre til litt kort på skritydninga på 1700 tallet, jeg har forsøkt, og kommer ikke til å gi meg før jeg har funnet flere svar. :)

Astrid Ryen

"Det vi alle vet, er at hun er fra Folldal".

Dokumentasjon?

Astrid Ryen

Vielsen Abel Henriksen / Siri  Olsdatter i 1791 sier ingenting angående Siris opphav i Folldal:

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skogn, Ministerialbok nr. 717A01 (1747-1803), Trolovede 1791, side 371-372.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-181

Sigrid og Siri er to navn med samme opprinnelse, brukes ofte om hverandre i ulike kirkebøker. Det var prestens smak og behag som avgjorde saken.

Det er interessant å merke seg at Abel og Siri har en sønn Brostrup eller Blostrup, navnet brukes i Alvdal, er uvanlig andre steder.

Cicilie Wandsvig

Veeel... Ettersom du spør så kan jeg ikke dokumentere at hun kommer fra Folldal.

Den informasjonen er annenhånds, men det er det som står oppført i de slektstrærne jeg har funnet.

De hadde mange barn:

Henrich, født 11. november 1793, Skogn, død 16. mai 1865 Fosnes.

Ole Abelsen Westgård, født 5. januar 1796, Skogn, død 28. november 1873, Fosnes.

Anna Dorothea, født 25. januar 1799, Skogn, død 12. oktober 1886, Kolvereid.

Brostrup født 21. januar 1801, Skogn, død 26. februar 1862, Fosnes. (Han er blitt oppkalt flere ganger i slekta senere)

Karen født  29. januar 1804, Skogn, død 23. november 1859 Fosnes

Andreas født 28. november 1806, Skogn, død 10. januar 1861 Fosnes

Elias født i 1809, død 30. mai 1888 Fosnes

Ane Martha, født  26. juli 1812 Skogn, død 21. januar 1885 Fosnes.

Jeg har funnet flere av disse i kirkebøkene tidligere, men da var jeg ikke smart nok til å skrive ned hvilken kirkebok eller ta vare på linken, så jeg må gå over dem på nytt.

Av og til har det også dukket opp andre navn i andre slektstrær, men de har jeg utelukket da jeg ikke har funnet dokumentasjone på dem.

Cicilie Wandsvig

Tusen takk. Oversetter jeg datoen riktig når 23. trinit blir 23. desember?

Prøver å lære denne gregorianske kalenderen, men det jaggu ikke bare bare. :)

Fant Oles dåp her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=72&uid=164923&urnread_imagesize=gigant&hode=nei&ls=1&lc=x%259CK%25B42%25B2%25AA.%25B62%25B4R%25CAT%25B2.%25B62%25B5R243%25B64%2502%25B1%2581b%25C5J%25D6%2599V%25E6F%25D6%25B5%2500%25C8%25E5%2509%25F1

1ma epiph som dato. :S 24. januar 1796? Dersom google er flink læremester er 1 ma epiph 3. søndag etter 6. januar. Hvorfor i all verden hadde de ikke sånn kalender som vi har nå?? Kommer til å få grå hår av disse prestene.. :)

Cicilie Wandsvig

Det er ikke umulig, Astrid. Det stemmer iallefall bra med det årstallet hun skal være født.

Da har jeg lært noe nytt igjen. Takk for infoen om linkene, Astrid. Har lurt litt på hvordan dere fikk til dette, for jeg har sett at det ikke alltid fungerer med mine egne linker.

Men nå er det på tide å finne senga å leke mer med dette i morgen. :)

God natt alle sammen :)

Berit Knudsen

Beklager Astrid, jeg overså nok at du allerede hadde lagt inn lenke til vielsen i 1791.

Det finnes 2 bøker : Skogns historie av Arne Vestrum på NB.

Ivar S. Ertesvåg

Tusen takk. Oversetter jeg datoen riktig når 23. trinit blir 23. desember?

Prøver å lære denne gregorianske kalenderen, men det jaggu ikke bare bare. :)

1ma epiph som dato. :S 24. januar 1796? Dersom google er flink læremester er 1 ma epiph 3. søndag etter 6. januar. Hvorfor i all verden hadde de ikke sånn kalender som vi har nå?? Kommer til å få grå hår av disse prestene.. :)

Google er ingen flink læremeister.... - og dei hadde sånn kalendar som vi har no. (går du i kyrkja i morgon, er det 2. sundag etter påske).

Trulovinga i nr. 6 er "22da Trinit.", 22. sundag etter trieining, som i 1791 var 20. nov.

(det kan så ut som "23", men endinga "da" er tydeleg og fortel at det er "....secunda".)

Vigselen er 8 des. " ...efter lovlig Tillysning". Vigsla skulle kunngjerast 3 gongar frå preikestolen, og med 20.11, 27.11 og 4.12 vert det akkurat nok sundagar å gjere det på.

"1ma epiph" er første sundag etter epiphania (=6.januar). I 1796 var det 10.jan.

Kalendar: http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm eller http://dinslekt.no/helligdager.php

Ivar S. Ertesvåg

Vielsen Abel Henriksen / Siri  Olsdatter i 1791 sier ingenting angående Siris opphav i Folldal:

I trulovinga er Siri "ibid", som viser til "Nord Sandberg" - i 1886 (matrikkelen) var det i Alstadhaug/Skogn.

Vigsla var vanlegvis (og etter lova) i bruda sitt heimesokn.  Men ho kan naturlegvis vere innflyttar...?

Erik H. Falch

Jeg er også etterkommer etter denne familien.

Til Astrid #3: I dette tilfellet er navnet Brostrup ingen indikasjon på opphav fra Folldal eller Nord-Østerdalen, idet det er oppkalling etter kaptein Brostrup Müller på Sandberg i Skogn.

Cicilie Wandsvig

I trulovinga er Siri "ibid", som viser til "Nord Sandberg" - i 1886 (matrikkelen) var det i Alstadhaug/Skogn.

Vigsla var vanlegvis (og etter lova) i bruda sitt heimesokn.  Men ho kan naturlegvis vere innflyttar...?

Det betyr altså at den informasjonen jeg har fått om at Sigrid er fra Folldal er FEIL!

Det er egentlig en lettelse. Både jeg og en venninne av meg har nemlig lett etter mer bekreftelse på dette og ingen av oss har kommet lenger.

Siden jeg nå i det siste har fått hjelp med flere andre mysterium her kom jeg på at dette måtte være en smart plass å spørre etter hjelp på. :)

Tusen takk for rettelsen på datoene, Ivar. Jeg trodde jeg skulle bli litt småsprø når jeg i går satt å prøvde å finne ut av dem. :)

Erik H. Falch:

Da er vi kanskje slektninger da? Abel er min tipp tipp tipp oldefar. :)

Ivar S. Ertesvåg

Det betyr altså at den informasjonen jeg har fått om at Sigrid er fra Folldal er FEIL!

tja... det er vel litt forhasta. Ho vart tydelegvis konfirmert, 16 år,  i Skogn.  Men dåpen hennar har vel ikkje kome fram her?