Gå til innhold
Arkivverket

Anne Cahrine Johannesdatter (f.1824) - ved FT 1900: enke og gårdbruker på Grandalen i Rokke, Berg prestegjeld, Østfold. Men hvor ble det av henne?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Dette er hva jeg vet: Anne Cathrine Johannesdatter Rønaas var født i Berg, Østfold 29 desember 1824. Gift Berg 16 april 1848 med Andreas Jørgensen Grandalen (f.1818, d. 1885). Jeg finner ekteparet på gården Høvig Grandalen i Berg ved folketellingen i 1865. Mannen var gårdbruker og selveier. Etter mannens død i 1885 ser det ut til at enken overtok gården og ved folketellingen i 1900 står hun oppført som gårdbrukereske her. Hun var da 76 år gammel. Ingen andre familiemedlemmer bodde da på gården, men hun hadde en arbeidskar boende hos seg.

 

Det jeg søker er dato for damens dødsfall.

 

Jeg har trålet gjennom døde for Berg i tidsrommet 1900-20. Jeg har videre sjekket folketellingen i 1910, men der får jeg sjelden treff i forhold til søk i de andre folketellingene etter gammel versjon. Takk og pris at disse ennå er i live! Likevel heller jeg nå til den oppfatning at Anne Cathrine muligens døde i tidsrommet 1900-10. Dessverre finnes ingen bygdebøker for Berg som kan fortelle meg hvor lenge Anne Cathrine ble sittende som eier av gården. Det kunne jo ha vært en god ledetråd.

 

Nå lever jeg i håpet om at noen som leser innlegget mitt har kunnskap om akkurat denne gården eller vet om kilder hvor det er mulig å finne denne Anne-Cathrine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor takk til deg Berit. Ja da, dette var damen! Andrea var datteren, født i Berg 28.10. 1850 og som bevis på det henvises det til døpte i Berg, som viser at foreldrene var: husmann Andreas Jørgensen og kone Anne Cathrine Johannesdatter på Østeby-Ødegården. Så Anne Cathrine flyttet til datteren og svigersønnen på gården Torp østre i Rakkestad. I kirkeboka for Rakkestad fant jeg så at hun døde 22.10.1914, nær 90 år gammel.

Så dermed er saken løst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.