Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Anders Knudson Skilbrei, Gaular SF f. ca. 1740 sønn av?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Fungerande lenke blir då 

Bergen fylke, Bergen, Skifteprotokoll nr. C 4b (1748-1760), Skifteprotokollside, Side 707b-708a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111650231

 

Eg blir ikkje akkurat mindre imponert av at du greier å bruke skifta for Bergen til noko fornuftig. Finst det nokon indeks, eller bladde du deg berre fram?

 

https://www.geni.com/people/Marthe/6000000080205406818

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk:

 

På 13.7.2018 den 12.25, Lars Østensen skrev:

Anno 1772 den 30de octobr: blev paa den gaard Ness .... efter afgangen daurmand Johannes Ingebrigtsen... arveskifte og deling i mellom hands igjenlevende Hustru i andet ægteskab Anne Johannesdatter paa den ene og Hands med den første og anden qvinde sammen avflede 10 børn ?: Med den første qvinde Giertrud Nielsdatter avflede 5 børn, 3 sønner og 2 døttre, og med den anden aflede 5 pigebørn med navn og alder som følger:

1. Sønnen Ole Johannesen gift og boer paa gaarden Biergen i Dale sogn
2. Sønnen Anders Johannesen gift og boer paa gaarden Aasen i Førde sogn
3. Niels Johannesen Lunde er død og efterladt sig 3 børn, 2 sønner og 1 datter: navnlig:
a) Giert Nielsen 6 1/2 aar gl:
b) Niels Nielsen 1/2 aar gl:
c) Kari Nielsdatter 3 1/2 aar gl:
4. Datteren Synneve Johannesdatter er død og efterladt sig 2 børn, 1 søn og 1 datter med navn:
a) Giert Jonsen 10 aar gl:
b) Johanne Rasmusdatter 7 aar gl:
5. Marthe Johannesdatter gift med Axel Knudsen Schage i Sande sogn

Dr udi 2de ægteskab med den igjenlevende enke Anne Johannesdatter .... 5 pige børn med navn og alder som følger:

1. Kari Johannesdatter 13 1/2 aar gl: hendes formynder er Niels Ingebrigtsen Yttre Aasene i Førde sogn
2. Giertrud Johannesdatter 9 aar gl: hendes formynder er Anders Johannesen Ind: Aasene i Førde sogn
3. Giøe Johannesdatter 7 aar gl: Hendes formynder er Ole Ingebrigtsen Grøneng i Holsens sogn
4. Ingeborg Johannesdatter 5 aar gl: Hendes formynder er Ole Johannesen i Biergen
5. Sÿnneve Johannesdatter 1 aar gl: Hendes formynder er Lars Larsen Foss i sande sogn

 

4. Ingeborg Johannesdatter 5 aar gl: Hendes formynder er Ole Johannesen Biergen. Det står ikkje i Bergen, og dermed er det nok meint på Bjerga i Dale i Fjaler. Formyndaren blir dermed identisk med

1. Sønnen Ole Johannesen gift og boer paa gaarden Biergen i Dale sogn

 

Og slik blir slektstreet med dei to syskena Mari(e) Sjursdtr. Korsvoll og Marthe Sjursdtr. Skagen som det var snakk om ovanfor:

https://www.geni.com/people/Marie-Korsvoll/6000000046375041266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske åpenbart at noen  har hatt det travelt mens jeg sov. Jeg fortsetter å bøye meg, men ikke i støvet for vi vasket huset igår.

En gammel mann blir svimmel i  forsøket på å henge med i svingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Fungerande lenke blir då 

Bergen fylke, Bergen, Skifteprotokoll nr. C 4b (1748-1760), Skifteprotokollside, Side 707b-708a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111650231

 

Eg blir ikkje akkurat mindre imponert av at du greier å bruke skifta for Bergen til noko fornuftig. Finst det nokon indeks, eller bladde du deg berre fram?

 

https://www.geni.com/people/Marthe/6000000080205406818

Det var noen som laget eget tema her og hadde transkribert skiftene i Bergen og lagt ut info om arvinger som befant seg andre plasser enn i Bergen. Har hentet denne opplysningen derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torbjørn, fødselsår på Synneve Knudsdatter på Espeland kan settes mer fornuftig enn det som er angitt her -> 1647-1699:

 

https://www.geni.com/people/Synneve-Espeland/6000000046097724940

 

Hun bør være født mellom 1676 og 1683. Årsak: Yngstesønnen Knud var født ca 1721 i følge skiftet. Dersom vi antar en fertilitetsalder på maks 45 år på henne så gir det fødselår 1676. Hun hadde en sønn Jon på 2år i 1701, så trolig ble de gift like før 1700. Antar vi ca 20 år som alder ved vielsen hennes så er hun født ca 1680. Det er rimelig i forhold til alle kjente opplysninger.

 

Manntal 1701 for Nordre Bergenhus amt
    Namn     Alder     Stilling     Opphaldstad     Gard     Sokn     Prestegjeld
1172     Peder Jonsen     38     o         Espeland     Bøgstad     Holmedals
1173     Joen Pedersen*     2     s         Espeland     Bøgstad     Holmedals
1174     Axel Pedersen*     1     s         Espeland     Bøgstad     Holmedals

 

Angående Peder Jonsen på Espeland:

 

Jon Nilsen d. kr. 1665 og Barbro Pedersdatter. Dei hadde mange barn, men vi kjenner berre sonen Peder f. kr 1644 (!!!).

Ole Nilsen f. kr. 1640 gift med enka Barbro Pedersdatter. Ho hadde med seg mange born inn i dette ekteskapet, men berre sonen Peder Jonsen f. kr. 1664, står nemd i manntall 1666. Det vil seie at det var fleire jenter som stamma frå Barbro sitt første ekteskap med Jon.

Ola Nilsen var lensmann for Viksdalen og Sande, samtidig var han kyrkjeverge for Viksdalen. Sjølv om det var Ola sin jobb å få folk til tings, var han også ein som sjølv måtte stå til rettes på tinget. På vårtinget i 1697 vart Ola innstemna for restanser på skatten for 1695 og -96. Han forklare dette med den dårlige økonomiske situasjonen han hadde kome i. Det var forsytningsbora som hadde vorte for tung å bere. Ola hadde nemleg gifta seg med enka Barbro Pedersdatter som hadde ein stor barneflokk, og saman fekk dei eit barn, Jon. Alle desse var vel framfødde og gifta bort med dei økonomiske fordringane det kravde av heimegåver, bryllupsfløting og jordepengar. Berre i heimegåve fekk den eine sonen Peder som gifta seg til Espeland, 3 kyr, eit naut, 1 kalv, 3 geiter og 3 sauer. I tillegg fekk han jordepenger på 5 rdlr og 9 rdlr i bryllupsgjerd. Det som gjorde situasjonen endå vanskelegare for Ola, var at kona Barbro også var død. Med berre ein av partane i live var det nesten umogeleg å drive ein gard. På dette området skulle den vanskelige situasjonen til Ola bli kortvarig, alt året etterpå overtok sonen Jon bruket. Men Ola var ikkje ferdig med påtalemakta våren 1697. Alt på sommartinget samme året vart den samme Ola stemna av eigaren av Osen, Ola Gunnarsen Sand på grunn av en koparkjele. Men Ola hadde også ting uteståande, på samme tinget kravde han Knut Hjelmeland for pengar.

Kilde: Bygdebok for Gaular bind IV, side 601-602

 

Angående Jon Pedersen kan vi si noe mer fornuftig om kona enn det som står i Gaularboka basert på det du fant i skiftet:

 

"

About Jon Pedersen Kvamme

"Jon er nemnd i skiftet etter faren i 1730, men er ikkje nemnd ved skiftet etter broren, Anders i 1752. Han må difor ha døydd ein gong mellom 1730 og 1752.

I det sistnemnde skiftet er det nemnt til slutt at ein har gløymt ein brorson som arving, og denne er hos stefaren, Erik Espeland i Bygstad sokn i Gaular. Denne brorsonen må vere son til Jon. I skiftet etter systera, Barbro i 1757 kjem det fram at sonen heiter Peder, og at han er 12 år gammal."

 

I bygdeboka fremgår at denne stefaren Erik på Espeland het Erik Hansen, og at de satt på bruk 2, Nedre Espeland fra 1743 til 1753. Deretter ble dette paret (kona ukjent, men som opplysningen over angir må ha vært enken etter Jon Pedersen) plassfolk på Senneset. Det er angitt 2 barn på Erik og kona: Hans (bosatt på Senneset) og Simon, se side 333 i bind 6a i Gaular. Jon må nødvendigvis ha levd til 1740 i og med at sønnen Peder var 12 år i 1752. Forrige bruker på bruk 2, Nedre Espeland påstår Gaularboka var sønnen til Peder Jonsen, Jon, og at denne levde til ca 1741.

 

 

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden men dog. 

Anne Johannesdtr. andre kona til Johannes Ingebrigtsen Ness var fra Endal. Og kanskje var hun søster til Ole Johannessen 1733-1780 som hadde bruket. Han var gift med en Kari Olsdtr. 1727-1823.

Deres ? far var trolig Johannes Olsson som var født på Eldal i 1696. Han igjen var sønn av Ole Knudsson f.ca 1645 og kona,som kan ha vært datter av den forrige brukeren. Johannes f. ca 1614 og som var gift med enken etter forrige bruker Elling.

 

Nå er der et skifte på Eldal 04.07.1697 etter en Johannes. Kanskje den Johannes som var født ca 1614.  Problemet er at jeg ikke klarer å lese hva som står i det korte skiftet.

Kanskje en av dere kan se om det har noen relevanse.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1697-1708, s. 239b-240a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630248
 

Endret av Rune Thorstensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Barbro er verken frå 1752 eller 1757 (som eg skreiv), men 1753. Eg spekulerer også litt på kvifor det står at skifteprotokollen dekkar 1752-1767 når den tilsynelatande berre dekkar 1752-1756, og om dette er noko som ein evt. burde gjere Digitalarkivet merksame på.

 

Elles skal ein vere litt forsiktig med å stole på bygdebøkene, men ut frå bygdeboka virkar det jo som at Jon har hatt garden fram til han døydde, og at enkja har gifta seg oppatt med Erik som så har hatt garden. At han heitte Erik Hansen har ein så langt berre bygdeboka som kjelde for.

 

Eg ser at eg har vore borti ein Erik Hansen Espeland før, kanskje etter å ha lagt inn opplysningar som tidlegare har vore nemnt i tråden. Kanskje er desse identiske, og kanskje ikkje:

https://www.geni.com/people/Erik-Espeland/6000000046990345934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Litt på siden men dog. 

Anne Johannesdtr. andre kona til Johannes Ingebrigtsen Ness var fra Endal. Og kanskje var hun søster til Ole Johannessen 1733-1880 som hadde bruket. Han var gift med en Kari Olsdtr. 1727-1823.

Deres ? far var trolig Johannes Olsson som var født på Eldal i 1696. Han igjen var sønn av Ole Knudsson f.ca 1645 og kona,som kan ha vært datter av den forrige brukeren. Johannes f. ca 1614 og som var gift med enken etter forrige bruker Elling.

 

Nå er der et skifte på Eldal 04.07.1697 etter en Johannes. Kanskje den Johannes som var født ca 1614.  Problemet er at jeg ikke klarer å lese hva som står i det korte skiftet.

Kanskje en av dere kan se om det har noen relevanse.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1697-1708, s. 239b-240a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630248
 

Ikke mye å få ut av dette skiftet:

 

Johannes var gift med Siri Nilsdatter som det også skiftes etter. Hans arvinger holdt til i Jølster (ingen navn angitt). Kvinnens barn var Ingeborg Ellingsdatter.
Ole Eldal fordrer på hans kvinnes vegne arv etter hennes sl: broder (må være etter Johannes, eller?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Skiftet etter Barbro er verken frå 1752 eller 1757 (som eg skreiv), men 1753. Eg spekulerer også litt på kvifor det står at skifteprotokollen dekkar 1752-1767 når den tilsynelatande berre dekkar 1752-1756, og om dette er noko som ein evt. burde gjere Digitalarkivet merksame på.

 

Elles skal ein vere litt forsiktig med å stole på bygdebøkene, men ut frå bygdeboka virkar det jo som at Jon har hatt garden fram til han døydde, og at enkja har gifta seg oppatt med Erik som så har hatt garden. At han heitte Erik Hansen har ein så langt berre bygdeboka som kjelde for.

 

Eg ser at eg har vore borti ein Erik Hansen Espeland før, kanskje etter å ha lagt inn opplysningar som tidlegare har vore nemnt i tråden. Kanskje er desse identiske, og kanskje ikkje:

https://www.geni.com/people/Erik-Espeland/6000000046990345934

Da er det vel denne Erich Hansen om det nå stemmer at han var på Espeland (hvilket jeg ikke klarer å finne noen opplysninger om i det jeg har notert):

 

Anno 1730 den 11th July blev holden arve skifte og deling paa gaarden Kieldstad udi Indre Dahle skibreide og Wigs sogn beliggende efter afgangen Hans Hansen, i mellom hans efterladte hustru Marithe Ellingsdatter og børn, navnlig:

1. Erich Hansen gl: 9 aar
2. Ole Hansen gl: 6 aar
3. Elling Hansen gl: 2 1/2 aar
4. Hans Hansen gl: 9 uger
5. Guri Hansdatter gl: 3 1/2 aar

Hvor da boets formue blev registreret og af Ludvig Sande paa sin faders lensmand Niels Sandes viegne

Odelsgods:

1 pund smør ? jordegods udi gaarden Kieldstad

 

Ja, det stemmer nok det:

 

Anno 1745 des 20 Maj blev paa den gaard Kielstad udi Indre Dahle skibreide og Wigs sogn beliggende til for? ? registr: og vurdering ? skifte og deling efter avgangen Hans Hansen i mellom ? og efterladte qvinde Aagaathe Erichsdatter paa den ene og deris tilsammen aflede 6 børn, 2 sønner og 4 døttre navnlig:

1. Sigvard Hansen var gift?
2. Hans Hansen er død og efterladt sig 5 børn, 4 sønner og 1 datter nafnlig:
a) Erich Hansen ... og bor paa gaarden Espeland i Bøgstad sogn
b) Ole Hansen soldat og ?
c) Eling Hansen den yngste? 16 aar gl: og tienende Norrvik? .....
d) Hans Hansen 12 aar gl: tienende hos sin broder Erich Hansen Espeland
e) Datteren Guri Hansdatter ... 18 aar gl: er tiende ? paa gaarden Kielstad
3. Datteren Barbra Hansdatter er gift med Otthe Waagen
4. Kari Hansdatter er gift med Anders Myrmel?
5. Siri Hansdatter 22 aar gl: tienende hos hindes ? Haagene
6. Giertrud Hansdatter er gift med Johanes Kleiven

Boets formue 42-11-0
Gield 26-4-15

 

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei gamle lenkene mine til forumet fungerer ikkje utan litt redigering, ser eg. Men han er iallefall nemnd her som busett på Espeland i 1745:

https://www.geni.com/people/Hans-Kjelstad/6000000011851531795

https://forum.arkivverket.no/topic/179121-oppslag-i-bygdebok-gaular-anders-simonsen-njøsen-død-ca-1751/?tab=comments#comment-1526502

 

Redigert: Og som du alt har funne.

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. innlegg 133. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det. Men bygdeboka forteller at Johannes f. 1614 var gift med enken etter Elling som var forrige bruker. Johannes hadde bruket fra ca 1650-ca 1680.

Da har trolig denne Siri Nilsdtr. vært gift med denne Elling og hadde datteren Ingeborg fra det ekteskapet, mens det altså ikke var barn i ekteskapet mellom Johannes Og Siri.

Bygdeboka sier ingenting om hvem Ola Knutson var gift med  men han hadde bruket fra ca. 1680 til 1717.Så kommer sønnen Johannes Olsson f. 1696. Han hadde bruket fra 1717 til 1755 og etter ham kommer Ole Johannesson 1733-1800.

 

Det står ikke nevnt at Ole Johannesson var sønn av Johannes Olsson, men det er mest sannsynlig slik det var. Spørsmålet er altså om Anne Johannesdtr. Eldal, kona til Johannes Ingebrigtsen Ness var datter av Johannes Olsson og således bror til Ole Johannesson.

 

Det er heller ikke nevnt noe om hvem Johannes Olsson f. 1696 var gift med.

 

Litt mer høyttenkning. Siri Nilsdtr. hadde vært gift med Elling og hadde datteren Ingeborg fra det ekteskapet. Ole Knutson døper første sønn for Elling, vilket da får meg til å tro at han var gift med Ingeborg Ellingsdtr. I bygdeboka står det at Elling hadde bruket fra ca 1615 til ca 1650 og at han hadde en sønn Mons som var født i 1648.

 

Denne Mons er 18 år i 1666 og nevnt som stesønn.  Trolig var han død før 1696 og det er han det henvises til når Ole Knutson krever arv på sin kones vegne etter henne salige Broder.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bd21MT60&gardpostnr=695&merk=695#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.7.2018 den 2.11, Lars Østensen skrev:

Datteren Marte Pedersdatter nevnt over var først gift med Herman Larssen Berge (skifte i 1745).

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13a (1742-1763), Skifteprotokollside, Side 67b-68a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126700531
 

Skiftet er ikkje så godt å lese, men eg går ut frå at tolkinga på side 490 i Gardssoga for Gaular stemmer. (Dei er også nemnde i Bygdebok for Gaular, 6B, side 621).

 

For min del var dette eit interessant skifte, sidan det nemner dottera, Anne Hermansdtr., gift med Knut(?) Finnson "Heggernæss i Yttre Dahle Skibr." Det er nok her ikkje snakk om Heggnes (Hegrenes), men garden Hernes, som ligg på sørsida av Flekkefjorden, rett over fjorden frå Haugland der eg bur. I bygdeboka for Fjaler, bd. 1, side 442 finn ein dei att:

 

Knut Finnson var busett på Hernes 1745-1765. Han var g. m. Anna Hermansdtr. Dei hadde vore busette på Elde 1741-1744.
Born: Finn g. 1762 m. Kari Pedersdtr. Igelkjøn. Ole f. 1747, fekk bruket. Brita, g. m. gardbr. Botolv Nilsson Igelkjøn. Dorthe f. 1753.
Knut Finnson d. 1765, 67 år.

 

Finn og Kari er mine aner, så Herman Larsson Berge blir min tippx6. Men er Marie Pedersdtr. mor til alle "den sal. mands efterladte" 7 born, 2 søner og 5 døtre? Kva "bevis" finst for at Marthe Pedersdtr. frå 1745 er identisk med den Marthe Pedersdtr. Refsnes som var gift med Mons Pederson Berge i 1748?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.7.2018 den 6.24, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

Sogn og Fjordane fylke, Svanøy birk i Sunnfjord, Skifteprotokoll nr. A 13a (1742-1763), Skifteprotokollside, Side 67b-68a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126700531
 

Skiftet er ikkje så godt å lese, men eg går ut frå at tolkinga på side 490 i Gardssoga for Gaular stemmer. (Dei er også nemnde i Bygdebok for Gaular, 6B, side 621).

 

For min del var dette eit interessant skifte, sidan det nemner dottera, Anne Hermansdtr., gift med Knut(?) Finnson "Heggernæss i Yttre Dahle Skibr." Det er nok her ikkje snakk om Heggnes (Hegrenes), men garden Hernes, som ligg på sørsida av Flekkefjorden, rett over fjorden frå Haugland der eg bur. I bygdeboka for Fjaler, bd. 1, side 442 finn ein dei att:

 

Knut Finnson var busett på Hernes 1745-1765. Han var g. m. Anna Hermansdtr. Dei hadde vore busette på Elde 1741-1744.
Born: Finn g. 1762 m. Kari Pedersdtr. Igelkjøn. Ole f. 1747, fekk bruket. Brita, g. m. gardbr. Botolv Nilsson Igelkjøn. Dorthe f. 1753.
Knut Finnson d. 1765, 67 år.

 

Finn og Kari er mine aner, så Herman Larsson Berge blir min tippx6. Men er Marie Pedersdtr. mor til alle "den sal. mands efterladte" 7 born, 2 søner og 5 døtre? Kva "bevis" finst for at Marthe Pedersdtr. frå 1745 er identisk med den Marthe Pedersdtr. Refsnes som var gift med Mons Pederson Berge i 1748?

Dette var det jeg klarte å få ut av skiftet dengang jeg transkriberte det:

 

Anno 1745 den anden August blev paa gaard Berje.... udi Indre Dahle skibreide og Bøgstad sogn beliggende holden registrering og würdering ? arveskifte og deling efter afgangen Herman Larsen ..... og det i mellom hands efterladt hustru Marte Pedersdatter paa den ene side og den s: Mands efterladte 7 børn, 2 sønner og 5 døttre paa dend anden side med navn:

1. Aamund Hermandsen 32 aar gl:
2. Lars Hermandsen 11 aar gl:
3. Anne Hermandsdatter gift med Knud Findsen Hegrenesset? i Ytre dahle skibr
4. Berethe? Hermandsdatter 22 aar gl: tiener for Sr? Peder Pedersen Sveen
5. Kari Hermandsdatter 19 aar gl: ? tiener ? for hendis moder
6. Siri Hermandsdatter 17 aar gl: og ?
7. Pernelle Hermandsdatter 14 aar gl: tiener hos Ole Tostedal?

 

Datteren Pernille var først gift med Ole Johannesen på Åse og deretter med Anders Josephsen på Fauske Nord.

 

Herman Larssen er en av mine aner gjennom datteren Pernille. Jeg vet dessverre ikke hvilket ekteskap (om det nå var flere) hans barn var av.

 

Kildeinformasjon: Protokollnummer: II.B.2a, Sted: Sunnfjord sorenskriveri, Oppbevaringssted: SAB
Merknader: Lenet
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-tl20070808170598.jpg
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=11853&uid=ny&idx_side=-122
Herman eide 1/2 laup smør i Berge kjøpt på offentlig auksjon. Skjøte datert 25. februar 1727

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 12.5.2014 den 17.30, Lars Østensen skrev:

Korreksjon til # 52:

Helsøsteren Cicilie Olsdatter var ikke gift med Lars Lassesen Lunde, men med Lars Olsen Lunde.

 

Benevt Cicelle Olsdatter var gift med Lars Lassesen Lunde i Bøgstad sogn, er død og efterladt sig 4 børn, 1 søn og 3 døttere, nafnlig:
1. Ole Larsen boer paa Biørvigen i Bøgstad sogn
2. Aagate Larsdatter er enke ..... for sin broder paa Biørvigen
3. Solvei Larsdatter gift med Niels Haldorsen Haucse i Sande sogn
4. Marite Larsdatter gift med Holvor Lundeqvam i Bøgstad sogn

 

Sammenlign med:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord sorenskriveri, Svanø birk tinglag, Skifteprotokoll A 13a , 1742-1763, oppb: Statsarkivet i Bergen.
Merknader: Fol. 1-300.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24201/97/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081126700558.jpg
 

I 1747 er det skifte etter Lars Olsen Lunde. Han etterlot enken Marte Hansdatter og 11 barn, 3 sønner og 8 døtre fordelt over 2 ekteskap.
1 søn og 3 døtre i første ekteskapet med Sizelle Olsdatter og 2 sønner og 5 døtre med den igjenlevende kona. Arvingene angitt slik:
1. Ole Larsen var gift og boede paa Sciær i Biørvigen, er død og efterladt sig 5 børn, 4 sønner og 1 datter, nafnlig:
a) Lars Olsen 21 aar gl: tienende hos lensmannen Hans Jensen Grønhaug
B) Simen Olsen 15 aar gl: tienende hos Ole Tostensen Biørvigen
c) Ole Olsen 12 aar gl: tiende hos Peder Hendrichsen Biørcheland
d) Mads Olsen 8 aar gl: tiende hos Niels Haldens. Hauchen
e) Anne Olsdatter 16 aar gl: tiende hos Ole Iversen Flæten
2. Truls Larsen gift og boer paa gaarden Lunde var nærværende
3. Anders Olsen (feilskrift for Larsen) gift og boer paa gaarden Lunde var nærværende
4. Aagaate Larsdatter har været gift er enke og boer som huus kone hos Peder Bircheland tilstede
5. Solvi Larsdatter gift med Niels Haldensen Hauchen var nærværende
6. Marthe Larsdatter gift med Halver Hansen Qvame var nærværende
7. Sitzelle Larsdatter gift med Hans Olsen Myrmælvar nærværende
8. Brite Larsdatter
9. Siri Larsdatter
10. Kari Larsdatter 32 aar gl: tiende for Ole Olsen Næss
11. Marthe Larsdatter den yngre gift med Knud Iversen Steyen

 

For øvrig tror jeg det er noe kapitalt feil i Gaular boka når det gjelder de som holdt til på Lunde:

http://www.nb.no/nbsok/nb/305801570617b3a901498bd01f47cdb0?index=3#645

 

Det skal jo ikke mye fantasi for å anta at den Lasse Olsen som nevnes der er identisk med han som det er skifte etter over, og da stemmer slektsopplysningene i Gaular boka heller dårlig..... Truls Larsen f. kr 1703 er nevnt på bruk 1 på Lunde og Anders Larsen f. kr 1705 er nevnt på bruk 2. Siden begge disse er av ekteskap # 2 må første kona Sizelle Olsdatter ha dødt før ca 1703.

 

Lars Olsen Lunde nevnes i manntall 1701 som 41 år og med en sønn Ole på 1 år:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=1701nba&gardpostnr=1914&personpostnr=1914#nedre

 

Den største feilen her er at transkripsjonen av FT1701 har store manglar:

 

pc00000000617820 Hans Pedersen o   56  
pc00000000617821 Olle Erichsøn o   42  
pc00000000617822 Erich Olsøn* s   8  
pc00000000617823 Tore Erichsøn Lunde t   40  
pc00000000617824 Lars Ollsøn o   41  
pc00000000617825 Olle Larsøn s   1  
pc00000000617826 Olle Hansøn t   50  
pc00000000617827 Erich Olsøn ts   9  
pc00000000617828 Erich Olsøn o   58  
pc00000000617829 Olle Erichsøn* s   6  
pc00000000617830 Knud Erichsøn* s   4  
pc00000000617831 Niels Josephsøn t soldat 26

 

Ser ein på kva som faktisk står i FT1701:

 

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord og Nordfjord, Svanø, Manntall nr. 9 (1701-1701), Protokollside, Side 100-101
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10051010280058
 

Hans Pederss.

O

56

Olle Erichsøn

O

42

Erich

S

8

Tore Erichss. Lunde

T

40

Lars Ollsøn

O

41

Olle Larss.

S

7

Knud Monsøn Skage

T

20

Lasse Ollsøn

O

30

Olle

S

1

Olle Hansøn

T

50

Erich Ollss.

TS

9

Erich Ollsøn

O

58

Olle

S

6

Knud

S

4

Niels Johanessøn, Soldat

T

26

 

Olle (7), Knut (20) og Lasse (30) manglar i den transkriberte utgåva.

 

Dermed stemmer det som bygdeboka hevdar om at det finst både ein Lasse Olsson f. ca. 1671 med sonen Ole f. ca. 1700 (bruk 4) og ein Lars Olsson f. ca. 1664 med sonen Ole f. ca. 1694 (bruk 5). Skiftet etter Lars Olsson (1747) må då vere etter Lars f. ca. 1664, og har ingenting med Lasse Olsson f. 1671 å gjere.

 

Ser ein på opplysningane frå bruk 4 ser ein at brukarane Lars og Lasse antagelegvis er brør. Skiftet etter Ole Larsson og Agathe Halvorsdtr. listar opp borna som er nemnde i bygdeboka. Ser ein så på bruk nr. 5 finn ein også her Ole Larsson med sønene Lars f. kr. 1664 og Halvor f. kr. 1665. Kjelda er her MT1666. Bygdeboka hevdar at det er snakk om to ulike Ole Larsson (f. 1614 og 1635), men ein ser at borna samsvarar med dei to eldste sønene frå skiftet etter Ole og Agathe. Eg meiner difor at desse personane er identiske, og at Ole er fødd kring 1635.

 

https://www.geni.com/people/Ole-Lunde/6000000046144382842

 

MEN i manntala finst det også ein Ole utan patronym fødd kring 1614/1624. Han har ingen søner i manntala. I følgje bygdeboka skal altså også han (bruk 4) ha vore ein Larsen, og ha teke over halvparten etter enkja i 1634, og deretter andre halvparten etter far sin, søm døydde 1635. Opplysningane her virkar merkelege. Den som visste kva bygdeboka har dette frå... Og mor til Ole Larsson som vart skifta etter (1683) er som nemnt Solvi Olsdtr. som levde like til kring 1684.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
På 15.7.2018 den 16.58, Rune Thorstensen skrev:

Anne Johannesdtr. andre kona til Johannes Ingebrigtsen Ness var fra Endal. Og kanskje var hun søster til Ole Johannessen 1733-1780 som hadde bruket. Han var gift med en Kari Olsdtr. 1727-1823.

Deres ? far var trolig Johannes Olsson som var født på Eldal i 1696. Han igjen var sønn av Ole Knudsson f.ca 1645 og kona,som kan ha vært datter av den forrige brukeren. Johannes f. ca 1614 og som var gift med enken etter forrige bruker Elling.

Ole Johannesen Eldal var sønn av Johannes Olsen Eldal det er det ingen tvil om. Se innlegg # 35 der navn på 2 andre sikre barn av Johannes Olsen Eldal fremkommer:

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gaularsoga under gården Eldal:

 

"Johannes Olson grd. 1717-50. Kona hans veit vi ikkje
noko om. Han d. 96 år gl. B: Kari, Brite, Mari, Johannes. sjå Kyrkjeli.
Anne g.m. Johannes Ingebrigtson Nes."

 

Disse opplysningene er svært tvilsomme. Tydeligvis har de funnet opplysninger som viser at disse personene var beslektet, men slektsforholdene stemmer ikke. Johannes Johannesen Kirkeli var sønn av Johannes Knudsen Kirkeli. Hans søsken kommer frem i skiftet etter søsteren:

 

Anno 1771 den 10de Martÿ .... blev paa den gaard Indre-Eldal udi Wiigs sogn foretaget registrering og vurdering efter den afdøde pige Kari Johannesdatter til skifte og deling i mellom hendes søskende, navnlig:

1. Broder Johannes Johannesen Kirkelie
2. Søsteren Brite Johannesdatter 56 aar gl: og ugift
3. Søsteren Mari Johannesdatter 40 aar gl: ogsaa ugift

Til formynder for Brite blev broderen Johannes Johannesen Kirkelie, og for Mari blev Ole Johannesen Indre-Eldal.

 

Ole Johannesen Eldal ble formynder ikke fordi han var en bror, men fordi moren hans Kari Johannesdatter var søster til moren til Kari Johannesdatter. Mor til Kari Johannesdatter var trolig Guri Johannesdatter en datter av Johannes Hansen Roska. Guri var i 1731 gift med en Johannes og bosatt på Kirkeli (se Gaular bind 4, side 47).

 

I skiftet holdt i 1731 fremgår følgende:

 

2. sambt hendis afdøde broder Johannes Hansen Ruschen: hans efterlevende børn navlig:
a) Joen Johannesen Bratteigen
b) Hans Johannesen Ruschen og
c) datteren Britte Johannesdatter Holsen gift
d) Guri Johannesdatter Kirkelie gift
e) Kari Johannesdatter Loefald
f) Kari Johannesdatter Eldalen den yngste
g) Aagathe Johannesdatter Waagen
h) Giøe Johannesdatter Aarlie
i) Marithe Johannesdatter Ruschen og
j) Randi Johannesdatter Ruschen ugift

 

Og videre fra samme skiftet:

"Søsteren Guri Johannesdatter arvelod .... udlagt ? for sin mand Johannes Kirkelie"

 

Opphavet til Anne g.m. Johannes Ingebrigtson Nes er for meg ukjent.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjøe Johannesdatter Årlid var trolig første kona til Hans Knudsen Årlid. I Gaular-boka står det at Hans Knudsen Årlid var gift med Ingeborg Olsdatter (hun var enke etter ham ved skiftet, så det stemmer), men det fremgår også at hans barn var både av første og andre ekteskap, så han hadde vært gift minst 2 ganger. Se Gaular, bind 4, side 88, der kone # 1 overhodet ikke er nevnt på tross av de opplysninger som fremkommer i skiftet. Den ene datteren Anne Hansdatter hadde utestående mødrearv ved skiftet, så hun var garantert av et annet ekteskap.

 

Arvingene var:

 

1. Simon Hansen 18 år gammel
2. Brite Hansdatter gift med Jeremias ?
3. Anna Hansdatter ugift 28 år
4. Mari Hansdatter gift med Ole Hansen Mjåset (skifte etter Ole Hansen Mjåset i Askvoll)
5. Helga Hansdatter 27 år
6. Marta Hansdatter 19 år
7. Orlaug Hansdatter 13 år

 

Sammenlign med det som fremkommer i Gaular-boka:

 

1726 til 1770
Hans Knutsson d. 1765. Gift med Ingeborg Olsdotter.
Born:
a. Peder
b. Anna f. 1738. Ho hadde sonen Ola Haraldsson f. 1774.
c. Helga f. 1739
d. Brite. Gift 1764 med Jeremias Tollaksson Loftheim
e. Mari. Gift 1764 med Ola Knutsson Grov
f. Marte f.1747

g. Simon f. 1748. Neste brukar.
h. Orlaug f. 1751. Gift 1777 med Jon Johannesson Følling, d. 1838.

 

Gaularsogas slektsopplysninger er mer korrekt, men også der mangler første ekteskapet.

 

I 1746 kjøper Johannes Johannesen Kirkelid parten i Kirkelid av sine medarvinger (søskene hans) tinglyst i 1747. Ved denne overtagelsen var bla. en av formynderne for hans søsken Hans Knudsen Årlid hvilket får meg til å tro at denne Hans Knudsen var gift med Gjøe Johannesdatter. Jon Johannesen Bratteigen (sønn av Johannes Hansen Roska) var også en av formynderne. Videre var Johannes Johannesen Kirkelid verge på datteren til Hans Knudsen Årlid, Orlaug,  ved skiftet etter han. Denne parten er nevnt i skiftet etter Johannes Johannesen Kirkelid. Den trolige faren Johannes Knudsen Årlid kjøpte denne parten på offentlig auksjon 25. februar 1727.

 

Glemte en ting. Nils Johannesen Årlid som var forrige bruker var en bror av søskenflokken nevnt i innlegg 141. Han døde uten livsarvinger, og det er skifte etter han i 1728 uten at det tilfører ytterligere opplysninger av betydning. Hans arvinger var hans halvsøsken. Om de reelt sett var halvsøsken hele gjengen er en annen skål, men det er nå det som fremkommer i skiftet.

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 14.24, Lars Østensen skrev:

Fra Gaularsoga under gården Eldal:

 

"Johannes Olson grd. 1717-50. Kona hans veit vi ikkje
noko om. Han d. 96 år gl. B: Kari, Brite, Mari, Johannes. sjå Kyrkjeli.
Anne g.m. Johannes Ingebrigtson Nes."

 

Disse opplysningene er svært tvilsomme. Tydeligvis har de funnet opplysninger som viser at disse personene var beslektet, men slektsforholdene stemmer ikke. Johannes Johannesen Kirkeli var sønn av Johannes Knudsen Kirkeli. Hans søsken kommer frem i skiftet etter søsteren:

 

Anno 1771 den 10de Martÿ .... blev paa den gaard Indre-Eldal udi Wiigs sogn foretaget registrering og vurdering efter den afdøde pige Kari Johannesdatter til skifte og deling i mellom hendes søskende, navnlig:

1. Broder Johannes Johannesen Kirkelie
2. Søsteren Brite Johannesdatter 56 aar gl: og ugift
3. Søsteren Mari Johannesdatter 40 aar gl: ogsaa ugift

Til formynder for Brite blev broderen Johannes Johannesen Kirkelie, og for Mari blev Ole Johannesen Indre-Eldal.

 

Ole Johannesen Eldal ble formynder ikke fordi han var en bror, men fordi moren hans Kari Johannesdatter var søster til moren til Kari Johannesdatter. Mor til Kari Johannesdatter var trolig Guri Johannesdatter en datter av Johannes Hansen Roska. Guri var i 1731 gift med en Johannes og bosatt på Kirkeli (se Gaular bind 4, side 47).

 

I skiftet holdt i 1731 fremgår følgende:

 

2. sambt hendis afdøde broder Johannes Hansen Ruschen: hans efterlevende børn navlig:
a) Joen Johannesen Bratteigen
b) Hans Johannesen Ruschen og
c) datteren Britte Johannesdatter Holsen gift
d) Guri Johannesdatter Kirkelie gift
e) Kari Johannesdatter Loefald
f) Kari Johannesdatter Eldalen den yngste
g) Aagathe Johannesdatter Waagen
h) Giøe Johannesdatter Aarlie
i) Marithe Johannesdatter Ruschen og
j) Randi Johannesdatter Ruschen ugift

 

Og videre fra samme skiftet:

"Søsteren Guri Johannesdatter arvelod .... udlagt ? for sin mand Johannes Kirkelie"

 

Opphavet til Anne g.m. Johannes Ingebrigtson Nes er for meg ukjent.

Og fra tingboka:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 280-281
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630751

Samme tiid publisert et skiftebrev forrettet den 12th Oktober 1741 etter Niels Erichsen Kirkelie, som var eier for 16 1/2 l. smørs leje i gaarden Kirkelie, hvoraf sønnen Johannes Johannesen tilfalt 6 3/5 l. smør og ? hos af de 3de døttre 9 3/10 l. smørs leje.

 

Hvilke arvinger samsvarer med de som fremgår av skiftet etter Kari Johannesdatter. Nils Eriksen som det skiftes etter i 1741 var mao. gift med enken etter Johannes Knudsen Kirkeli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg  er imponert over hva du klarer å grave frem av opplysninger. Mange takk for at du tar deg tid til å dele det med andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Jeg  er imponert over hva du klarer å grave frem av opplysninger. Mange takk for at du tar deg tid til å dele det med andre.

Det er massevis av opplysninger i tingboka om skifter som har blitt holdt, men som ikke finns i de bevarte skifteprotokollene. Deler av denne informasjonen har de brukt i bygdebøkene, men mye er dessverre utelatt, og de har helt klart ikke evnet å systematisere informasjonen fra kildene. Mao. så er det fortsatt mye å hente på å gå gjennom kildene på nytt og holde de opplysninger som fremkommer opp mot det som står i bygdebøkene. Og noe av den informasjonen de har kjent til og brukt er totalt feiltolket hvilket betyr at det er tvingende nødvendig å gå opp kildene på nytt for å finne ut av den egentlige sammenhengen. Jeg tror at de som har jobbet frem disse bøkene ikke har hatt tid eller kapasitet til å gå igjennom de tilgjengelige kildene på en ordentlig måte, og da blir nødvendigvis resultatet dessverre mangelfullt og tildels feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye feil og mangler der ute. Og i dette tilfellet må vi nok også ta med i betraktningen at de ikke har hatt tilgang digitalt til nevnte kilder. Det betyr ikke minst at det må ha vært svært tidkrevende å lete seg gjennom kildene manuelt. Da er det nok også lett å miste den store oversikten, slik at man skriver en ting et sted, men en helt annen ting et annet sted.

For min egen del vet jeg at det er mye av det jeg har samlet gjennom snart 30 år som burde ha vært gjennomgått på nytt og kontrollert.  Men jeg sliter så pass mye med øynene mine, at det blir bare i korte perioder jeg kan sitte å lese i gamle dokumenter.

Derfor setter jeg stor pris på når andre tar seg tid og i tillegg deler det de finner med andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der er vi helt enig. Her er nok et eksempel på informasjon fra tingboka som trolig gir ny informasjon om slektsforhold som i hvert fall for meg var ukjent:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 328-329
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630775
Til dette ting og sted hafde Ragnilde Siursdatter Aase ved mundtlig kald og varsel for retten ladet indstevne Ole Hansen Birkeflott for gield og hvis midler af samme dependerer citanten mødte eller lod møde ved hendes værbroder Ole Olsen Aase, saa og mødte Ole Bircheflot, som vedtog at være loflig stefnet....

 

Hvem var så denne Ragnhild Sjursdatter Åse gift med?

 

Jeg gjetter på at hun var gift med og enke etter Johannes Olsen Åse basert på skiftet etter Ole Olsen Åse som må være Ragnhild Sjursdatter Åses svigerbroder jmf. kilden over. Det passer også utmerket med at Johannes Olsen Åse hadde en sønn med navn Sjur.....

 

Anno 1768 den 23de November ...... lensmand Hans Hansen Grønhaugen og 2de vurderings mand .... blev paa gaarden Aase i Bøgstad sogn foretaget registrering og vurdering efter afdøde daurmand Ole Olsen til paafølgende skifte og deling i mellom enken Marte H?????datter og den afdødes efterladte nærmeste arvinger navnlig:

1. Broder Erich Olsen Hage død og efterladt sig:
a) Ole Erichsen Arildset ogsaa død og efterladt sig 3de sønner og 3de døttre hvis moder ved sidste skifte-session mødte og angav saavel deres navn og alder som og da for ? for? under Svanøe-bisp? juridiction befinnende formynder som følger:
I. Erich Olsen 15 aar gl: formynder Jens Siursen Øfre -redne?
II. Siur Olsen 8 aar gl: formynder Anders Hendricksen Lien
III. Hendrich Olsen 6 aar gl: formynder Lars Olsen Arildset ... efter moderens forlangende blev insadt Martin Martinsen Vasbotnen ....
IV. Helge Olsdatter 16 aar gl: formynder Martin Martinsen Vasbotnen
V. Sophia Olsdatter 12 aar gl: formynder Mads Iversen Lovig?
VI. Sara Olsdatter 4 aar gl: formynder Rasmus Endresen Nydale
b) Daarte Erichsdatter Hage som efterladt sig 1 søn og 1 datter navnlig:
I. Erich Larsen 14 aar gl:
II. Syneve Larsdatter 17 aar gl: for? begges fader Lars Gregoriussen Hage blev formynder
2. Broderen Johannes Olsen Aase død og efterladt sig følgende børn navnlig:
a) Siur Johannesen Aase
b) Ole Johannesen Fusche ogsaa død og efterladt sig en eneste søn ved navn Johannes Olsen 7 aar gl: til formynder stiffaderen Anders Josephsen Fausche
c) Orloug Johannesdatter gift med Jørgen Christophersen Haaland
d) Brithe Johannesdatter gift med Knud Østensen Strand

3. Marte Olsdatter Espeland død og efterladt sig 5 børn navnlig:
a) Axel Gundersen Bringeland ogsaa død og efterladt sig en søn ved navn Frantz Axelsen 22 aar gl: til curator Lars Bøgstad
b) Johannes Gundersen Lunde
c) Anna Gundersdatter Hougsbøe ogsaa død og efterladt sig 1 søn og 1 datter navnlig:
I. Johannes Andersen 22 aar gl:
II. Marta Andersdatter 24 aar gl:
Til formynder Simon Andersen Kvegalia?
d) Synneve Gundersdatter gift med Lars Hermandsen Berge
e) Ingeborg Gundersdatter Fureness ogsaa død og efterladt sig 3 umyndige sønner ved navn Mads, Halvor og Gunder Olssønner for ? faderen Ole Halvorsen Fureness tilformynder blev beskikket
4. Søsteren Synneve Olsdatter gift med Ole Tønnesen Lien

Ellers indfant sig og registrerte efter den afdøde ved navn Ole Olsen boende paa gaarden Aarebergbotnen i Sande sogn hvilken som han var lyst i kul og kiøn af den afdøde hans fader for? sig var ble? ? til at ? eftersom, men som at blev oplyst at han var avlet i ? af faderens ? i sit første egteskab og altsaa som et sønn-barn ikke .

 

Fra Gaular-boka, bind 6a, side 255:

 

Åse - Bruk 7, Myra

 

ca 1695 til 1730

Ola Johannesen f.kr. 1655, d. kr. 1727. Kona ukjend. Vi kjenner namnet på desse sønene:

a. Erik f.kr. 1694
b. Johannes. Neste brukar

 

1730 til 1741

Johannes Olsson. Kona ukjend.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 348-349
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630785
Ved neste ting møter hennes svoger Knut Bringeland på vegne av henne da hun var i tjeneste i Askvoll.

 

Tillegg:

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 374-375
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630801
Når saken ruller videre fremgår det at denne Ragnhild Sjursdatter Åse som forventet var i enkestand.

 

 

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 14.24, Lars Østensen skrev:

I skiftet holdt i 1731 fremgår følgende:

 

For at ikkje dei som kjem over denne tråden skal spekulere altfor mykje bør ein vel også ta med kven det er skifte etter i 1731:

https://forum.arkivverket.no/topic/179560-hans-nilsen-hatlestad-ca-1612-ca-1692-gaular-etterkommere-upløyd-mark/

 

På 10.9.2012 den 9.47, Lars Østensen skrev:

I 1731 er det skifte etter Anne Hansdatter Vik:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

 

For at ikkje dei som kjem over denne tråden skal spekulere altfor mykje bør ein vel også ta med kven det er skifte etter i 1731:

https://forum.arkivverket.no/topic/179560-hans-nilsen-hatlestad-ca-1612-ca-1692-gaular-etterkommere-upløyd-mark/

 

Ja, det har du helt rett i. I og med at disse debattene har en tendens til å bli litt springende er det ikke greit for de som leser disse opplysningene i ettertid å se sammenhengen med andre debatter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.5.2014 den 17.51, Lars Østensen skrev:

Et kjapt oppslag i Gaular boka gir følgende resultat: " Knut Johannesson d. kr. 1763 på Skilbrei. Første kona ukjend. Gift 2. med Synneva Johannesdotter." Så nevnes de 7 barna som er angitt i # 6.

 

Hvorvidt Knut på Skilbrei var gift 2 ganger vet jeg ikke. Ta opplysningen fra Gaularboka med noen klyper salt. Det står ikke at barna er felles i skiftet, men dersom Synneve Johannesdatter var mor til Anne Knudsdatter så var hun nok mor til resten også. Det er jo tross alt ikke angitt at noen av søskene var halvsøsken i skiftet etter Anne, og mor til Anne står det jo svart på hvitt var Synneve Johannesdatter.

Knut Johannesen Skilbrei hadde en søster Berit Johannesdatter som var gift med Nils Pedersen Selberg. Ved skiftet etter Nils Pedersen blir morbror Knut Johannesen Skilbrei oppnevnt som formynder på noen av barna, og han er også nevnt som broder og laugverge til enken.

 

Se Gaular, bind 6b, side 537 og 538

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1752-1767, s. 337b-338a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126641025

 

Nils Pedersen på Selberg var fra Laukeland. Han hadde en halvbror som døde uten livsarvinger, og da rulles etterslekten opp:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1761-1763, s. 387b-388a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126660093
Anno 1763 den 13 marti: tillige med Lars Olsen Engeland, og Johannes Hansen Skiønnæs blev paa gaarden Skiønnesvigen i Asckevolds skibrede, og Øn Sogn beliggende, holden skifte og deling etter de 2 ægte afdøde folk neml: Michel Haraldsen og hans hustru Anna Endresdatter, og det imellom deres eftter Latte arvinger hvilke var etterskrevne:
1. mandens arvinger:
1. Halvbroderen Nils Pedersen Selberg død etterlatt 4 børn navnlig:
a) Agate Nilsdatter gift med Rasmus Andersen Selberg
b) Johanne Nilsdatter ugift gl: 20 år
c) Kari Nilsdatter 18 år
d) Ingeborg Nilsdatter 13 år
2. Fuldsøsteren Pernelle Haraldsdatter gift med Mads Olsen Sælle
3. Fuldsøsteren Marte Haraldsdatter gift med Hermand Waagen
4. Fuldsøsteren Orlaug Haraldsdatter gift med Ole Sunds
2. Konens arvinger
a) Sønnen Christen Nilsen bor på Eide
b) Sønnen Endre Nilsen bor på Skiønnes
c) Sønnen Antonius Nilsen bor på Skiønnesvågen
d) Knut Nilsen 24 år gammel.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 280-281
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630751
Bemelte tid publ. et skiftebrev forrettet den 15. mai 1741, etter Harald Halvorsen Sæll, som var eier for 2 pd 6 smørs leie i gården Sæll, som ble delt hans etterladte børn imellom.

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv, F/Fa, 1740-1745, s. 322-323
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090401630772
Bemelte tiid publisert et skiøde udgiven af Michel Haraldsen Sæll, Ole Olsen, Lars Larsen Aschewold på egne og myndlingers vegne til Mads Olsen på 2pd 6l smørs leje i gården Sæll, datert 18 desember 1741, og deretter udj skiøde-bogen folio 145 ... indført

 

Og tilsvarende fra panteboka:

 

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - II Tinglysing, Ba: Pantebok nr. II.B.2a, 1732-1762, s. 145
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070808170621

 

Kiendes og underskrefne Michal Haraldsen og hermed for alle witterlig giør, at have soldt skiødet og afhendet, til min kiære svoger Madtz Olsen 17 17/24 laup smørs leje udj gaarden Sælle i Bøgstads sogn beliggende, hvorfor hand til til mig haver betalt Rede penger den Summa 17 Rd 4s 4 ort siger Sytten Rizdr fireort og 4 skilling courant, saa....
Ligesaa tilstaar ieg Ole Olsen, at have soldt til bemelte min Broder Madz Olsen 5 11/16 ... udi gaarden Sælle som min huustrue Marithe Haraldsdatter arfuet etter sin sal: fader Harald Haldorsen Sælle og moder Ingeborg Nilsd tilfalt, etter skiftebrevet formeldt af Dato 15de May Anno 1741 hvorfor mig er betalt rede penge 5Rd 4...
Iligemaade tilstaar jeg Lars Larsen Aschevold som anordnet formynder for afgangne Harald Sæles eftterladte Datter Orlaug Haraldsd: at have til bemelte min myndlings gafn og beste soldt skiødet og afhendet til vores kiære svoger Madtz Olsen 12 1/48... atter paa mine egne veigne at have soldt 2 3/16 ... jordegods udj bemelte gaard Sælle, hvorfor hand til mig haver betalt ? for same smørs leje...
????igste vedgaar jeg Nils Pedersen Sælberg at have soldt og afhendet til forbemelte Madtz Olsen 4 3/4 laups smørs leje udj gaarden Sælle som jig arfuelig etter forbe??? skiftebrevs lydnings er tilfalden for hvilket hand til mig haver betalt 4Rd 2ort 4skilling.
Derforuden er d???? til bekienndt at ??? bemelte Madtz Olsen self arfueligen med hands huustrue Pernille Haraldsdatter er tilfalden 12 1/4 laup smørs leje udj samme gaard... osv

 

Fra Gaularsoga, side 495:

 

image.png.6c1917d9e2ec57b83c59d740db6ec920.png

 

Hvordan de har kommet frem til det som står der er en gåte gitt skiftet etter Mikkel Haraldsen.

 

Marite/Marthe Haraldsdatter var i hvert fall gift 3 ganger. Ole Olsen var hennes andre ektemann og Hermand Ottesen Kårstad/Vågen den tredje. Jens Pedersen Kårstad var den første, og han døde mellom 1735-1741 og i det ekteskapet hadde hun en sønn Peder som døde etter faren men før 16. mai 1741.

 

Fra Askvoll, bind 2a, side 231:

 

image.png.ac17cb1f06c465db46cdf4fb0e9626b5.png

 

Hvilket er enda underligere gitt det som fremgår av skiftet etter Mikkel Haraldsen.....

Trolig var denne Lars Larsen gift med helsøster til Nils Pedersen Selberg, Agate Pedersdatter Laukeland som var født ca 1697, og de må ha hatt barn som var i livet i 1741 gitt det som fremgår av tingboka. Før 1763 må disse barna være død i og med at ingen av dem er nevnt på skiftet etter Mikkel Haraldsen.

 

Det er samme Michel Haraldsen som det er skifte etter i 1763 som nevnes i forbindelse med skjøtet over, og han var sønn av Harald Halvorsen Sæle.

 

Se også skiftet etter Peder Olsen Laukeland. Hans kone var fra Sæle og ble etter hans død gift med Harald Halvorsen slik det også fremgår av Gaularboka:

 

Skifte:
SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ab, 1697-1708, s. 390b-391a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081126630399
Festemanden Harald Halvorsen vedtog at være formynder for den yngste datter og for de 2 ældste børn blef moderbroder Madz Sæle tilsat.

 

 

Endret av Lars Østensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.