Gå til innhold
Arkivverket

Ole Hansen Helle, f ca 1745 på Helle, I. Holmedal, Sogn og Fjordane. Foreldre?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Ole Hansen Helle var født omlag 1745 og giftet seg 24.06.1776 i Ytre Holmedal, Sogn og Fjordane med Orlaug Thomasdtr. Lending ca 1748-1816. Familien bosatte seg på gården Sagevik hvor Ole Hansen døde 25.01.1818.

Men hvem var foreldrene til Ole, og var han født på Helle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette paret?

I så fall oppgir du feil vielsesdato.

 

Ole Hansen

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 24 November 1776 , Gaular, Sogn Og Fjordane, Norway spouse: Orlog

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gaular, Ministerialbok nr. A 1 (1755-1785), Ekteviede 1775-1777, side 85.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11412&idx_id=11412&uid=ny&idx_side=-85
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070227270087.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge Gaularboka var han sønn til Hans Olsson (ca 1725-1799) på Helle som var gift med Orlaug Johannesdotter (ca 1718-1800). 4 barn nevnes: Ola (ca 1748-1818) på Sagevik er nevnt som barn # 1. De andre 3 barna var i følge Gaular-boka, Johannes (ca 1755-1837) på Helle, Synneva (1756-1834) gift på Årøy med Gregorius Andersson, Kari (ca 1760-1813) gift med Halvard Andersson Årøy.

 

Hans Olsson Helle var i følge samme boka sønn av Ola Hansson (ca 1691-ca 1744) på Helle som var gift med Synneva Andersdotter. 3 barn angitt. Marte (ca 1721-?), Kristi (ca 1724-?) og Hans....

 

Hvorvidt det som står i Gaular-boka faktisk stemmer vet jeg ikke. Opplysningen må sjekkes opp mot kildene.....

 

Helt tatt ut av lufta er det dog ikke.....: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=SJELIHOL&gardpostnr=384&merk=384#ovre

Endret av lars_ski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ann- Mary. Det var en feilskrift fra min side. Jeg har notert korrekt vielsesdato.

 

Takk igjen Lars for utmerket hjelp. Den første delen av svaret ditt er nok uten tvil rett. Om resten er like korrekt vet jeg ikke, men jeg skal prøve å se i kildene om jeg kan finne noe som kan bekrefte den delen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.