Gå til innhold
Arkivverket

Begravelser i 1917


Jenny Emelia Nikolaisen
 Del

Recommended Posts

Ble man begravet på lørdager før? Jeg har en begravelsesfolder etter min oldefars ene bror, der det står "Lørdag 14. April 1917". Det står verken "Baare" (som på morens begravelsesfolder fra senere samme år), eller begravelse/bisettelse. Forsida er altså helt tom, uten om et kors, navnet hans og dagen og datoen jeg nevnte. Har ingen anelse hvor den kan være fra. 

 

Hvis han ikke ble begravet da, kan det være at man vet han døde den dagen, men ikke har funnet ham? Eller var det vanlig med begravelser på lørdager, og det bare er jeg som ikke har klart å spore ham opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Er enig med Solveig i det.

 

Da også i dag begravelser på lørdager, om ikke så vanlig så kan det bestemmes lokalt eller hva ?

 

Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrive at du ikke vet hvor den kan være fra. Står trykkeriets navn på forsida eller baksida? Det var ikke uvanlig at slike hefter ble trykt hos et lokalt avistrykkeri. Kanskje kan det gi en pekepinn på hvor i landet begravelsen fant sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke et eneste trykk. Jeg vet svært lite om ham. Han skal ha vært gift med ei fra Oslo, og har sannsynligvis funnet ham i FT1900 og F1910 der (dog med litt feil på navnet, men det er jo ikke noe nytt. Fødselssted og år passer). Har sjekka adresseboka for Oslo, men har hittils funnet ham bare til og med 1911. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som vil hjelpe med å finne ham,men det blir jo vanskelig

så lenge du ikke forteller hva han heter og hvor/når han er født...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, greia er at jeg ikke kan få for mye hjelp, i og med dette er eksamensoppgava i slektsforskningsstudiet jeg tar ;) Men jeg har jo fått svar på det jeg lurte på - nemlig om det var begravelser på lørdager eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Har jeg ikke funnet ut av det til jeg har levert eksamen 27. mai, så skal jeg spørre mer konkret, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da er eksamen innlevert, og jeg vil spørre helt konkret. Min oldefars bror, Toralf Oskar Torgersen, har gjort meg heeeeelt sprø!!!

 

Født i Larvik 18. september 1877, nr. 266:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 6 (1871-1883), Fødte og døpte 1877, side 130. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5921&idx_id=5921&uid=ny&idx_side=-131
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061106310131.jpg

 

Bodde og arbeidet i Oslo i alle fall fra FT1900 til FT1910:

 

Gift med Sigrid Larsen fra Oslo, i følge notater etter min oldefar - vet ingenting om henne. 

 

Begravelsesfolder uten trykkested sier lørdag 14. april 1917. 

 

Har funnet en som kan være ham i adressebok for Oslo i 1910 og 1911, men ikke senere. Har lett etter ham innflyttet og utflyttet ut i fra bostedene ved folketellingene, uten å finne ham (kan fint ha oversett ham, da øya til slutt gikk i krøss).  

 

Noen som kan hjelpe med å finne mer info om ham? Vil så gjerne finne ekteskapet og hvor han døde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Han døde på Grefsen sanatorium, se nr 216

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Aker kriminaldommer, skifte- og auksjonsforvalterembete, Dødsfallsprotokoll 4 (Hb 0004), 1914-1918, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Gjelder for Aker, Asker og Bærum.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27366/255/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090519341225.jpg

 

Mvh Solveig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! Kan jeg spørre åssen du fant det så kjapt?

 

Hei

 

Noen ganger går det raskere å se i dødsfallprotokollene hvis de finnes

 

Siden han sist var "sett" i Oslo,tok jeg en sjanse på dødsfallprotokollene for

Oslo og Akershus

Du hadde jo oppgitt dødsfallet til april 1917 så det gikk ganske greit å sjekke dødsfallprotokollene.

 

Mvh Solveig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ja, selvfølgelig.. Har brukt dem selv noen ganger, men er såpass fersk at det ikke har blitt noen rutine ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
På 4.5.2014 den 13.51, Jenny Emelia Nikolaisen skrev:

Ble man begravet på lørdager før? Jeg har en begravelsesfolder etter min oldefars ene bror, der det står "Lørdag 14. April 1917". Det står verken "Baare" (som på morens begravelsesfolder fra senere samme år), eller begravelse/bisettelse. Forsida er altså helt tom, uten om et kors, navnet hans og dagen og datoen jeg nevnte. Har ingen anelse hvor den kan være fra. 

 

Hvis han ikke ble begravet da, kan det være at man vet han døde den dagen, men ikke har funnet ham? Eller var det vanlig med begravelser på lørdager, og det bare er jeg som ikke har klart å spore ham opp? 

 
 
 
Akers-Posten
Side 4 
8de —16de april 1917 Fru Mane Jensen, 36 aar. Enke Oline Berge, 63 aar. Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen, 44 aar. Solveig Tvedt, 19 aar. Barn Nils Johan Helgesen, 8 dage gammel. Hevisor Fredrik
more_vert
 
 
 
Norsk Kundgjørelsestidende
Side 2 
Marts 1906. Kristiania Magistrat. Kristiania den 22 marts 1906. Herved anmeldes, at undertegnede Toralf Oskar • Torgersen, Huitfeldtsgade 28, under firma T. O. Torgersen agter at drive handel i Kristiania. Jeg
more_vert
 
 
 
Aftenposten
Side 6 
Burmeister Prinsensgate 22 Sorgehaffer Sørgeslør i sterst Utvala:. Min kiære strævsomme Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen døde Pnaskeafton 40 Aar gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Pna Mor, Svigermor, Svoirers or
more_vert
 
 
 
Aftenposten
Side 6 
Begravelsen foregaar fra sørge- huset fk. frodag 13. dennes. Min kiære strævsommo Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen dødo Paaskcaften 40 Anr gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Paa Mor, Svicermor, Svogern og
more_vert
 
 
 
 
Side 5 
ner kapel, Lier, fredag den 13de ds. kl. 2 eftm. Min kjæro strævsomme Mand Handelsreisende Toralf Oskar Torgersen dede Paaskeaften 40 Aar gammel. Sigrid Torgersen ft. Larsen. Pna Mor, Svigermor, Svogers og
more_vert
 

https://www.nb.no/search?q="Toralf Oskar torgersen" &mediatype=aviser

 

Screenshot_20200204_123037_compress39.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.