Gå til innhold
Arkivverket

Anders (Jonsen) Vassbotten i Holt - Død før 1668.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

I Magnhild Hagelias Gjerstadhefte om Grytinggrenda fra 1981, side 912-913 nevner hun et dokument som da akkurat har kommet inn til Aust-Agder Arkivet.

 

Den 15. juni 1668 er det skifte etter Åse Jonsdatter, enka etter Stian Salvesen Gryting på Gryting. Ingen barn. Arvingene er hennes andre mann, Bent Torsen og hennes søsken, Henrik og Beruld Kvastad i Holt, samt avdøde Anders Vassbottens barn, Åse, Guri og Torbjørg Andersdøttre.

 

Denne Anders Vassbotten er 66 år i 1666 og da død før 1668.

 

Vet noen noe mer om denne Anders Vassbotten og hvor barna hans kom. Kan datteren Torborg være henne som blir gift til Ausland i Gjerstad, med Kittil Tallaksen.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fra Dypvågbøkene om Anders Vassbotn: Anders hadde en av kirkens 12 kyr til leie da han døde. Denne ble overtatt av Thorbiørg, som trolig var hans kone, men hun "gaar og Betler sit Brød, Hvorfore der er ingen opreysning Kand skee gich saa ichun leye af 11 Kiør dete aarmaal ad 1,5 ort" (DB39). Døtrene er ukjent for meg, men det var en Åse Andersdatter som ble gift med Jens Halvorsen på Brømnes i Østre Moland på samme tid.

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

I Magnhild Hagelias Gjerstadhefte om Grytinggrenda fra 1981, side 912-913 nevner hun et dokument som da akkurat har kommet inn til Aust-Agder Arkivet.

 

Den 15. juni 1668 er det skifte etter Åse Jonsdatter, enka etter Stian Salvesen Gryting på Gryting. Ingen barn. Arvingene er hennes andre mann, Bent Torsen og hennes søsken, Henrik og Beruld Kvastad i Holt, samt avdøde Anders Vassbottens barn, Åse, Guri og Torbjørg Andersdøttre.

 

Denne Anders Vassbotten er 66 år i 1666 og da død før 1668.

 

Vet noen noe mer om denne Anders Vassbotten og hvor barna hans kom. Kan datteren Torborg være henne som blir gift til Ausland i Gjerstad, med Kittil Tallaksen.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Hei igjen

Ditt siste avsnitt; vedrorende Torborg Andersdatter gift med Kittil Tallaksen Ausland, finner jeg I mange anetavler at hun dode I 1705. Den som dor I 1705 er Kittil Tallaksen Ausland, dette fremkommer I senere skifter etter hans sonn Niels. Dette fremkommer ogsaa I tingbok 7b, side 119b, sak 12, skifte datert 2/10-1705. Jeg har interesse av dette da en datter av Kittil Tallaksen Ausland, er en av mine aner (Ingeborg gift med Lars Halvorsen Trydal, dette bekreftes ogsaa gjennom tingbokene-les salg av parter I Ausland med paafolgende tinglysninger til hennes bror Niels Kittilsen Ausland (her fremkommer ogsaa ektemenn til flere av dottrene til Kittil Tallaksen.

Avslutningsvis; hvor finner jeg kildegrunnlaget til Kittil Tallaksen Ausland sin hustru (Torborg Andersdatter)? Jeg har saa langt ikke funnet henne, haaper paa tilbakemelding vedrorende dette.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt tidligere innlegg 7/5 vedr. Anders Vassbotn. Han var i live I 1666, og anmerkningen refererer til 1668, så Anders må ha dødd i 1667. Det er vel liten tvil om at han er identisk med Anders Jonsen Vassbotn, bror til Åse Jonsdatter, i og med at hans barn var blant hennes arvinger.

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se mitt tidligere innlegg 7/5 vedr. Anders Vassbotn. Han var i live I 1666, og anmerkningen refererer til 1668, så Anders må ha dødd i 1667. Det er vel liten tvil om at han er identisk med Anders Jonsen Vassbotn, bror til Åse Jonsdatter, i og med at hans barn var blant hennes arvinger.

 

Mvh

Helge Berntsen

Hei

Jeg har lest ditt innlegg av 7/5. Hva traadstarter lurer paa I siste avsnitt, er om datteren til Anders Vassbotn (Torborg) var gift med Kittil Tallaksen Ausland.

Hva jeg etterlyser er hvor det fremkommer, at Kittil Tallaksen var gift med Torborg Andersdatter (les kildegrunnlaget).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg har Torborg Andersdatter fra Gjerstadboka, under Ausland. Originalkilden har jeg aldri funnet. Men de må jo ha det fra et sted siden det er så bastant skrevet.

 

Når det gjelder parter solgt i Ausland, så har jeg en, datert 3. juni 1716, der Lars Halvorsen Trydal, Ole Alvsen Lunde, Gunder Evensen Takserås, Åsmund Knutsen Våje og Gro Kittilsdatter skjøter 7 37/56 skinn i Ausland til Nils Kittilsen Ausland. Har du andre enn dette Ole Petter???

 

 

Mvh. Torbjørn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg har Torborg Andersdatter fra Gjerstadboka, under Ausland. Originalkilden har jeg aldri funnet. Men de må jo ha det fra et sted siden det er så bastant skrevet.

 

Når det gjelder parter solgt i Ausland, så har jeg en, datert 3. juni 1716, der Lars Halvorsen Trydal, Ole Alvsen Lunde, Gunder Evensen Takserås, Åsmund Knutsen Våje og Gro Kittilsdatter skjøter 7 37/56 skinn i Ausland til Nils Kittilsen Ausland. Har du andre enn dette Ole Petter???

 

 

Mvh. Torbjørn.

Du har funnet salg av parter I ditt refererte innlegg, hvor Lars Halvorsen Trydal selger seg ut paa vegne av hans kone, med flere sosken. Det foreligger dog flere oppkjop av broren Niels Kittilsen...

 

Det er kildereferanser vedrorende Kittil Tallaksen sin kone (Torborg Andersdater), jeg etterspor.

Jeg vil presisere at det er mulig at Kittil Tallaksen Ausland sin hustru er Torborg Andersdatter.

Jeg har dog sjekket ut skifter etter avkom etter Kittil Tallaksen (mange barn), og har saa langt ikke funnet en av dem som faar en datter ved navn Torborg (derfor min skepsis).

 

Vi har felles interesser, vedrorende opphavet til Kittil Tallaksen sin hustru (men med kildegrunnlag)

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

En liten forglemmelse, vedrorende oppkjop av Niels Kittilsen Ausland. Tingbok 12, side 266a, sak 7, 14/3-1716, den andre referansen vedrorende Lars Halvorsen Trydal mfl. , Tingbok 13, side 56b, sak 2, 3/6-1716.

En sak til slutt, eide Niels Kittilsen ved sin dod 1731 3/4 skinn I Lone I Drangedal.

Ved skiftet etter hans hustru Kirsten Olsdatter 1722, eide han 1 1/2 skinn I Lone I Drangedal.

Jeg har sendt mail vedrorende dette tidligere, og finner Tallak Ausland som oppsitter paa Lone I Drangedal

I siste halvdel av 1600-tallet, kun stikkprover saa langt (dette er Sondre Lone).

Avkom etter Kittil Tallaksen Ausland blir gift og bosetter seg I Drangedal , ogsaa avkom etter Niels Kittilsen, blir gift og bosetter seg I Drangedal (etterkommere I Drangedal av denne slekten).

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har funnet salg av parter I ditt refererte innlegg, hvor Lars Halvorsen Trydal selger seg ut paa vegne av hans kone, med flere sosken. Det foreligger dog flere oppkjop av broren Niels Kittilsen...

 

Det er kildereferanser vedrorende Kittil Tallaksen sin kone (Torborg Andersdater), jeg etterspor.

Jeg vil presisere at det er mulig at Kittil Tallaksen Ausland sin hustru er Torborg Andersdatter.

Jeg har dog sjekket ut skifter etter avkom etter Kittil Tallaksen (mange barn), og har saa langt ikke funnet en av dem som faar en datter ved navn Torborg (derfor min skepsis).

 

Vi har felles interesser, vedrorende opphavet til Kittil Tallaksen sin hustru (men med kildegrunnlag)

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

Jeg legger ut noe informasjon vedrorende Kittil Tallaksen Ausland og hans hustru. Jeg har naa funnet hans skifte 2/10-1705 paa Ausland, Gjerstad. Hans hustru sitt navn er Barbara Andersdatter.

Hvor Gjerstad-bygdebok har kommet frem til Torborg Andersdatter, vet jeg ikke (og den som dor er hennes mann Kittil Tallaksen).

 

Navnet Barbara, oppkalles av hennes barn (et par unntak).

Barn av ekteparet som nevnes I skiftet;

1 Niels gift bosatt paa Ausland, Gjerstad

2 Ingeborg gift med Lars Halvorsen Trydal, Gjerstad

3 Gro gift med Torgrim Olsen Ovre Eskeland, Gjerstad

4 Marthe gift med Ole Alfsen Lunde, Gjerstad

5 Kirsten gift med Gunder Eivindsen Takseraas, Vegaarshei

6 Aase ugift 21 aar

 

Enken Barbara Andersdatter er gammel ved skiftet, og oppgir sitt bo til deres barn.

Jeg fant skiftet I "konseptskifter" (forelaa ikke I Nedenes Sorenskriveri, gjennomgikk de aktuelle skifteprotokoller). Eneste spor var gjennom tingboka anno skifte 2/10-1705 (etter Kittil Tallaksen Ausland)

Vel, ferden gaar videre...........

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg legger ut noe informasjon vedrorende Kittil Tallaksen Ausland og hans hustru. Jeg har naa funnet hans skifte 2/10-1705 paa Ausland, Gjerstad. Hans hustru sitt navn er Barbara Andersdatter.

Hvor Gjerstad-bygdebok har kommet frem til Torborg Andersdatter, vet jeg ikke (og den som dor er hennes mann Kittil Tallaksen).

 

Navnet Barbara, oppkalles av hennes barn (et par unntak).

Barn av ekteparet som nevnes I skiftet;

1 Niels gift bosatt paa Ausland, Gjerstad

2 Ingeborg gift med Lars Halvorsen Trydal, Gjerstad

3 Gro gift med Torgrim Olsen Ovre Eskeland, Gjerstad

4 Marthe gift med Ole Alfsen Lunde, Gjerstad

5 Kirsten gift med Gunder Eivindsen Takseraas, Vegaarshei

6 Aase ugift 21 aar

 

Enken Barbara Andersdatter er gammel ved skiftet, og oppgir sitt bo til deres barn.

Jeg fant skiftet I "konseptskifter" (forelaa ikke I Nedenes Sorenskriveri, gjennomgikk de aktuelle skifteprotokoller). Eneste spor var gjennom tingboka anno skifte 2/10-1705 (etter Kittil Tallaksen Ausland)

Vel, ferden gaar videre...........

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei igjen

En liten forglemmelse fra min side; Kittil sin far Tallak Ellefsen. Dette gjelder Tallak Ellefsen sin bror Bjorn Ellefsen Ausland (skifter) 20/10-1677 gift med Karen Aslaksdatter. Jfr. Gjerstad bygdebok avkom, Ellef, Gunvald og Ragnhild gift 1 Anders Nilsen g2 Lars Toresen (skifter paa Mo).

 

Jeg finner ogsaa Borgar Christensen Aasbo gift med Ingeborg Bjornsdatter Ausland (Borgar paa sin hustru vegne vedrorende odel paa Ausland 2 1/3 skinn, fremkommer I lensregnskapene tom 1689, tilsvarende eierandel hadde Ragnhild Bjornsdatter Mo). Borgar Christensen har en bror ved navn Jon (jfr tingboka ved innlosning av av pant/odel paa Aasbo etter deres far Christen. Borgar og Jon representerer ogsaa sine sosken, Ingeborg Bjornsdatter maa ha vaert Borgar sine hustru nr. 2 (barn av dette ekteskap; Jens, Christen og datteren Torgier). Dette fremkommer I senere skifter, samt at Ingeborg Bjornsdatter blir gift som enke (dette fremkommer I kirkeboker (samt I tingboker, da hennes sonn Christen Borgarsen Aasbo ikke vil godkjenne arveavtaler). Jens Borgarsen dor som ungkar; skifte 17/10-1712, Pr. 6, side 165b.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott og spennende. Men er det mulig å legge ut kildehenvisningene til disse stedene. Skulle så gjerne hatt med dette i boka mi. :) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott og spennende. Men er det mulig å legge ut kildehenvisningene til disse stedene. Skulle så gjerne hatt med dette i boka mi. :) :) :)

Hei igjen

Jeg har henvist til noen kilder, skifter, fogderegnskap... (og regner med at du har sjekket skifter paa Ausland og Mo- vaare felles aner).

Hvilken konkret kilde, er det du etterlyser ?

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Jeg har henvist til noen kilder, skifter, fogderegnskap... (og regner med at du har sjekket skifter paa Ausland og Mo- vaare felles aner).

Hvilken konkret kilde, er det du etterlyser ?

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Hei

Jeg har sendt deg noen mail......

Litt mer kilder.

Tingbok 1a (Strengereid), side 1b, 15/1-1677. Pant av 1/2 hud I Aasbo (motpart Brokeland), Brodrene Borgar og Jon Aasbo representer seg selv og deres sosken, etter deres salige far Christen Aasbo.

Pantebrevet er datert 14/1-1623. Jon Christensen f. ca 1616-?, Borgar Christensen f. ca. 1618-ca 1690.

En liten kuriositet, her fremkommer ogsaa Lars Biornsen og Halvor Torbjonsen Fiskevatn, vedr. Apland.

 

Borgar Christensen gift med Ingeborg Bjornsdatter Ausland, fom 1679 odelsskatt Borgar Aasbo paa sin kvinnes vegne 2 1/3 skinn arv etter skifte paa Ausland anno 1677, tilsvarende forhold Anders Mo gift med Ragnhild Bjornsdatter Ausland 2 1/3 skinn.

Bjorn Ellefsen sine sonner Ellef arv 4 2/3 skinn og Gunvald 4 2/3 skinn, dette tilsvarer 14 skinn.

Jeg vil ikke se bort fra flere avkom. Ved aa se paa senere skifter paa Ausland, fremkommer det at Gunvald sin bror Ellef tok folloug hos sin bror ved aa overlate sin arv I Ausland til Gunvald. Dette fremkommer meget pent skrevet etter skiftet til Gunvald sin sonn Hans Pr 19, 411b.

Vedrorende skiftet paa Mo anno 1708, (enke Ragnhild Bjornsdatter) fremkommer det at Gunvald Bjornsen er moderbroder.

Kfr.Gjerstad bygdebok var Bjorn Ellefsen Ausland gift med Kari Aslaksdatter. Jeg har ikke konkludert vedrorende Kari Aslaksdatter. Dette paa bakgrunn av manglende kildegrunnlag.

 

Det som var viktig for meg I et tidligere svar, var skifte etter Borgar Christensen og Ingeborg Bjornsdatter sin sonn Jens. 2 sosken lever Torgier (datter) og Christen. Hvis Borgar hadde barn av 1 ekteskap I live, ville dette ha fremkommet I skiftet (les arverett).

 

Vedrorende Kittil Tallaksen ca 1641-1705, konseptskiftebok 1702-08, side 151 (Ausland,Gjerstad 2/10-1705).

Jeg regner med at enken Barbara Andersdatter flytter til sin datter paa Trydal (Ingeborg gift med Lars Halvorsen), hvor hun dor I 1734 93 aar f. ca 1641.

 

Jeg regner med at dette svaret vil spare deg en del tid, vedrorende kildegrunnlag.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fremdrift i dette, Ole Petter, og veldig interessant å følge, også for oss som kommer litt lenger sør fra. Takk for at du deler !

 

PS: Er det Mo på Vegårshei du refererer til med "Anders Mo" ? Borgar-navnet skal ha røtter tilbake til 1500-tallet på Mo-gårdene, og en sønn ble oppkalt ca. 1707 med samme navn. Gården skal ha blitt delt mellom 2 sønner av Ole Borgarsen tidlig på 1600-tallet.

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fremdrift i dette, Ole Petter, og veldig interessant å følge, også for oss som kommer litt lenger sør fra. Takk for at du deler !

 

PS: Er det Mo på Vegårshei du refererer til med "Anders Mo" ? Borgar-navnet skal ha røtter tilbake til 1500-tallet på Mo-gårdene, og en sønn ble oppkalt ca. 1707 med samme navn. Gården skal ha blitt delt mellom 2 sønner av Ole Borgarsen tidlig på 1600-tallet.

 

Mvh

Helge Berntsen

Hei Helge

Jeg beklager at jeg ikke skrev Mo I Gjerstad (forstaar dette). Anders Nilsen Mo I Gjerstad 30 aar anno 1666

Ved fordelingen av arv I skiftet paa Mo I Gjerstad, forstod jeg at Ragnhild Bjornsdatter var gift 2 ganger.

Pr. 5, side 158b, 23/6-1708, Mo I Gjerstad + Lars Torsen, enke Ragnhild Bjornsdatter.

Det fremkommer av skiftet hennes 1 mann Anders Nielsen er dod (skifte 26/5-1684). Jeg har saa langt ikke funnet dette skiftet. Jeg sjekket ut Mo paa Vegaarshei iht. til dette. Barn av Anders Nilsen og Lars Torsen

er ikke mine aner. Jeg tok dog en full gjennomgang, paa bakgrunn av Ragnhild Bjornsdatter (Ausland,Gjerstad

 

Hjertelig takk for din informasjon, i ditt siste avsnitt. Jeg har registrert Borgar-navnet senere paa Mo Vegaarshei, samt paa Melaas i Gjerstad.

Jeg var ikke oppmerksom paa den tidlige historien, vedrorende Mo-gaarden paa Vegaarshei (tilbake til 1500-tallet, ei heller delingen paa tidlig 1600-tallet- 2 sonner av Ole Borgarsen.

Jeg gransker kronologisk tilbake i tid, og vedrorende Aasbo i Gjerstad er hovedfokus paa Christen Pedersen og Torbjorn Halvorsen, samt Siri Borgarsdatter (gaardsbruk, Trydal, Aasbo, Vevstad -les innsnevring av sokeomraader).

Jeg har fundert noe vedrorende Siri Borgarsdatter(om hun ble gift 2 ganger,og var stammoren til Borgar-navnet paa Aasbo i Gjerstad), og med din informasjon vedrorende Ole Borgarsen Mo paa Vegaarshei, haaper jeg aa finne en forbindelse.

 

Avslutningsvis har jeg ikke bygdebokene for Gjerstad og Vegaarshei, og maa ta den lange veien ved oppsporing av kildegrunnlag.

Jeg innser at dette blir en krevende utfordring, og takker igjen for din informasjon.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ole Petter, og la meg for all del ikke føre deg på avveier i din søking. Mine informasjoner er dels basert på den såkalte Vegårsheiboka av Hallvard Tveiten, og kildetilhørighet vil uansett kreves om de skal kunne bekreftes. Jeg deler dette med deg i alle fall, så du kan ha det i tankene:

 

Ole Borgarsen (ca. 1530 til før 1623) eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann kalt Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo.

 

Ole Olsen (ca. 1560 til 1627) overtok Søndre Mo etter sin far, mens broren Halvor fikk Nordre Mo. Ole er registrert som bruker av Søndre Mo frem til 1627, men faren sto som eier med Ole som leilending frem til 1623. Etter det står Ole selv som eier av hele Søndre Mo, 1,5 hud, foruten 0,5 hud i Mjåvatn, 1 hud i Skeimo, 10 kalveskinn i Vevestad, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy. Ole var lagrettemann i 1623. I 1624 pantsatte han sine eierdeler i Mjåvatn og Skeimo til Knud Myre.

 

Halvor Olsen (ca. 1570 til 1635) overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø i Nissedal, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ole Petter, og la meg for all del ikke føre deg på avveier i din søking. Mine informasjoner er dels basert på den såkalte Vegårsheiboka av Hallvard Tveiten, og kildetilhørighet vil uansett kreves om de skal kunne bekreftes. Jeg deler dette med deg i alle fall, så du kan ha det i tankene:

 

Ole Borgarsen (ca. 1530 til før 1623) eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann kalt Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo.

 

Ole Olsen (ca. 1560 til 1627) overtok Søndre Mo etter sin far, mens broren Halvor fikk Nordre Mo. Ole er registrert som bruker av Søndre Mo frem til 1627, men faren sto som eier med Ole som leilending frem til 1623. Etter det står Ole selv som eier av hele Søndre Mo, 1,5 hud, foruten 0,5 hud i Mjåvatn, 1 hud i Skeimo, 10 kalveskinn i Vevestad, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy. Ole var lagrettemann i 1623. I 1624 pantsatte han sine eierdeler i Mjåvatn og Skeimo til Knud Myre.

 

Halvor Olsen (ca. 1570 til 1635) overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø i Nissedal, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy.

Hei igjen

Takker igjen saa meget. Mo-slekten paa Vegaarshei, er spennende (sett i lys av den geografiske spennvidden)

Du forer meg ikke paa avveier med din informasjon, finner dette av stor interesse.

Jeg er naa klar for nok et dypdykk i kildene, med flere aktuelle personer.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Ole Petter, og la meg for all del ikke føre deg på avveier i din søking. Mine informasjoner er dels basert på den såkalte Vegårsheiboka av Hallvard Tveiten, og kildetilhørighet vil uansett kreves om de skal kunne bekreftes. Jeg deler dette med deg i alle fall, så du kan ha det i tankene:

 

Ole Borgarsen (ca. 1530 til før 1623) eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann kalt Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo.

 

Ole Olsen (ca. 1560 til 1627) overtok Søndre Mo etter sin far, mens broren Halvor fikk Nordre Mo. Ole er registrert som bruker av Søndre Mo frem til 1627, men faren sto som eier med Ole som leilending frem til 1623. Etter det står Ole selv som eier av hele Søndre Mo, 1,5 hud, foruten 0,5 hud i Mjåvatn, 1 hud i Skeimo, 10 kalveskinn i Vevestad, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy. Ole var lagrettemann i 1623. I 1624 pantsatte han sine eierdeler i Mjåvatn og Skeimo til Knud Myre.

 

Halvor Olsen (ca. 1570 til 1635) overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø i Nissedal, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy.

Hei igjen

Jfr. hovedtraaden, var min intensjon aa belyse Ausland-slekten (med andre gaardsbruk som var innvolvert).

Dette paa bakgrunn av feil og mangler I Gjerstad bygdebok, som var referansen/kilden.

 

Vedrorende Trydal og Aasbo, er min intensjon aa opprette et nytt emne (dette vil ogsaa inkludere Ausland I Gjerstad og Mo paa Vegaarshei mm.), dette paa grunnlag I hovedtraaden I dette emnet.

 

Avslutningsvis; referansen fra Vegaarshei Bygdebok Aasbo I Nissedal 1 hud og Steinsland I Skaatoy 1 hud, har jeg konkludert med at dette er feil. Kfr. Odelsskatten 1624 ville disse gaardsbrukene ha blitt skattlagt (les storrelsen), og jeg finner baade Ole og Halvor Moe paa Vegaarshei med de respektive gaardsbruk. Aasbo I Nedenes Len og Steinsland I Bratsberg Len (man finner ikke Steinsland I Skaatoy, ei heller Aasbo I Nissedal). Jeg kan konstatere en sak; Steinsland-familen I Drangedal hadde familieforbindelser opp gjennom 1600-1700-tallet til Gjerstad Jeg finner dog Mo-slekten paa Vegaarshei inne med Odel, vedrorende Aasbo I Gjerstad. Torbjorn Halvorsen Aasbo er meget interessant, lagrettsmann paa 1630-tallet (med segl).

Jeg funderer ogsaa paa en annen sak vedrorende Mo paa Vegaarshei, tidspunktet da gaarden ble delt

(les Agder-brev 13/3-1585, bok 1 dokument 154, ogsaa her finner man den godeste Erich Munch)....

 

Jeg maa dog granske opphavet til noen damer paa 1600-tallet, for opprettelse av nytt emne.

 

Jeg vil takke igjen for din tilbakemelding, da utleggelse av informasjon uten tilbakemelding (da monolog er uinteressant).

 

Mange takk for din konstruktive tilbakemelding.

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for det, Ole Petter, og la meg for all del ikke føre deg på avveier i din søking. Mine informasjoner er dels basert på den såkalte Vegårsheiboka av Hallvard Tveiten, og kildetilhørighet vil uansett kreves om de skal kunne bekreftes. Jeg deler dette med deg i alle fall, så du kan ha det i tankene:

 

Ole Borgarsen (ca. 1530 til før 1623) eide begge Mo-gårdene på Vegårshei, som siden ble fordelt på sønnene Ole og Halvor. Han skal ifølge Vegårsheiboka ha vært sønn av en rikmann kalt Borgar og hans hustru Gro, som bl.a. eide Mo.

 

Ole Olsen (ca. 1560 til 1627) overtok Søndre Mo etter sin far, mens broren Halvor fikk Nordre Mo. Ole er registrert som bruker av Søndre Mo frem til 1627, men faren sto som eier med Ole som leilending frem til 1623. Etter det står Ole selv som eier av hele Søndre Mo, 1,5 hud, foruten 0,5 hud i Mjåvatn, 1 hud i Skeimo, 10 kalveskinn i Vevestad, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy. Ole var lagrettemann i 1623. I 1624 pantsatte han sine eierdeler i Mjåvatn og Skeimo til Knud Myre.

 

Halvor Olsen (ca. 1570 til 1635) overtok Nordre Mo etter sin far, mens broren Ole fikk Søndre Mo. Halvor er registrert på Nordre Mo frem til 1633, eier av 1,5 hud. I tillegg eide han 1,5 hud i Vevestad etter sin mor, 1 hud i Åsbø i Nissedal, og 0,5 hud i Steinsland i Skåtøy.

Hei igjen

Traadstarter er informert, vedrorende status.

Jeg gransker naa bla. odel- og lensregnskap, og paa bakgrunn av dette fremkommer det 2 forskjellige personer med samme navn. Torbjorn Halvorsen Aasbo og Torbjorn Halvorsen Vevestad.

Torbjorn Halvorsen Vevestad dor flere aar tidligere, enn sin navnebror. Han har 1/2 hud odel I Vevestad og 1 geiteskinn I Aasbo. Jeg finner Halvor Mo paa Vegaarshei med 1 1/2 hud odel I Vevestad (dette anno 1624).

Jeg finner deretter enken Gunhild med 2 hud I Vevestad (matr. anno 1647), samt Kittil Moe paa Vegaarshei med 1 geiteskinn I Aasbo.

 

Jeg har dog et problem, og det er aa finne odelen til Ole Mo paa Vegaarshei (10 kalveskinn I Vevestad)

Vevestad gaard er paa 3 hud, og 1 hud er Kongegods (2 hud er bondegods).

Jeg undres over kildegunnlaget, vedrorende Vegaarshei bygdebok I saa maate (les Ole Mo Vegaarshei sitt gods

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.