Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Arve Ulrik: Hvem var hittebarnet Cathrine Uliksdatter Røds far?


Eivind Sehested Zakariassen
 Del

Recommended Posts

Utdrag fra "Arve Ulrik, Åbygge 2012, Borge og Torsnes historielag av Olav og Eivind Zakariassen

 

"Historien om Fredrikke Marie Sehested og korporal Arve Ulrik er blant sviskene i Østfolds minneskatt. Mesalliansen mellom en sølle korporal og en datter i en av de rike og mektige adelsslektene i Danmark var ille nok. Hennes slektninger var generaler i alle retninger, hennes farfar var selveste Knud Gyldenstjern von Sehested som igjen var sønnesønn av stattholder Hannibal Sehesteds bror. At de rømte sammen og at Frederikke kom tilbake i en tilstand som hennes familie med mye bryderi måtte dekke over, var enda verre. Men hvem var Arve Ulrik? I følge Leif Vestlis medrivende fremstilling av historien har han fått fram følgende fra hovedsakelig muntlige kilder: Han var dragonkorporal og han ble forflyttet til Eidsberg etter skandalen.

 

I Riksarkivet finnes ” Roulle efter sidste Session 1783 over Follougske Compagnie ved Det Smaalehnske Dragon Regiment under Commando af Hr. Obrister Hans Carl von Braun”. Her finner vi Corporal Arved Christian Uldrich Storm. Under navnet står en tilføyelse som er litt utydelig på grunn av et par blekkflekker og gnidrete skrift. Den lyder omtrent slik: ”Efter Regimentets[?] Ordre af 26de April 1785, den 30te dito, forsadt Enebachske Dragon Compagnie T#den den 1s May 1785 følgelig [le##agede?] ##emin, dets Ordre Indsadt Landwern Dragon af det Eidsbergske Compagnie.” De fleste andre har nummer foran sitt navn, men ikke Arved."

 

Navnet Arved Christian Uldrich Storm kan tyde på at vedkommende er medlem av Storm-slekten som kom til Norge fra Sverige i 1674 da generalmajor Arved Chrisitan Storm rømte fra fengselet i Stockholm etter å ha drept trubaduren "Lucidor" i en duell. Navnene Arve/Arvid/Arved, Christian, og Ulrik/Uldrich/Ulrich går igjen i slekten, ofte alle tre i kombinasjon. Men vi har ikke vært i stand til å finne en Arve Christian Uldrich Storm som kan ha vært korporal i Østfold på 1780-tallet, og som kan være aktuell kandidat til å være hittebarnets far, noe annet sted enn i disse rullene. Vi har saumfart kirkebøker over store deler av Østlandet og enkelte andre deler av landet, men de vi finner med dette navnet er enten for gamle, for unge eller døde for tidlig.

 

Er det noen som kan hjelpe oss med å finne den rette Arved Christian Uldrich von Storm?

 

Mvh Olav og Eivind Zakariassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld legger jeg bare inn dåpen til Cathrine 4. sønd. a Trin. - 19. juni 1785:

Østfold fylke, Borge, Ministerialbok nr. I 1 (1723-1792), Fødte og døpte 1785-1786, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7442&idx_id=7442&uid=ny&idx_side=-170

(Nederst andre kolonne v. side og øverst h. kolonne h. side)

.

Frideriche Marie Sehested i Fredrikstad i 1801

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058191001756

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det anslås at han er født i 1723, får jo han barn etter tidspunktet hittebarnet Cathrine er født, ifølge folketellingen i 1790 og 1793.

.

Andrea Frideriche døpt 19. september 1793 med mor Anne Matthea Olsdatter og Captaine Storm paa Aasebacken som far:
Telemark fylke, Gjerpen, Ministerialbok nr. 2 (1747-1795), Fødte og døpte 1793, side 132.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7882&idx_id=7882&uid=ny&idx_side=-135
(h. side)

.

" 19/9-1793. NB! Anne Matthæa Olesdtrs uægte pb. Andrea Friderica. (Andrea Friderica Storm)
Til barnefader udlagt Capitaine Storm paa Aasebakken som tilforn med same kvinde 1790 i Julii har havt uægte barn til daab.
Test: Jon Laerssøns k., Isak Christenssøns k., Jon Laerssøn, Isak Christenssøn, Knud Jonssøn. "
Test: Ole Evenssøns k., Anne Kirstine Mortensdtr., Friderich Christian Storm, Isak Borge, Ole Halvorssøn. "

.

Christiana:
"17/7-1790. Den borteværende Anders Svendssøns kone Anne Matthæa fra Aasebakken, hendes uægte dtr. Christiana.
Hr. Capitaine Storm anmeldt som Barnefader.

Fra Gard Strøms Gamle Gjerpen: http://gamlegjerpen.no/Kirkeb/GjerpenDopte/GjerpenDopte1746-1795.htm

 

Når en ser på listen over døpte i Gjerpen 1746-1795 er navnet Storm nevnt på tre-fire forskjellige menn:

Arve Storm, Frideric Storm, Friderich Christian Storm, (samme som forrige?), Capitain Storm, Andreas Johan Storm.

.

Forhåpentligvis kan Telemarkskjennere bidra til å bekrefte eller avkrefte om Arve Storm er personen det søkes etter. :)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett på denne Arved Christian Storm fra Gjerpen, men det er vel kanskje ikke så sannsynlig at han er korporal i Østfold i 1785? Har også undersøkt de andre Stormene i området, uten hell. Gamle Arved Chr. fra Gjerpen er for så vidt ikke helt sjekket ut av saken, så det er veldig fint om noen har noe mer info om denne tilsynelatende ganske spesielle karen.

 

Uansett: takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militære ble fritatt for første leiermål, men etter to eller flere leiermålssaker ble det stort sett dom. Derfor er det kanskje noe å finne i generalauditørens (øverste militære jurist i Norge) protokoller?

 

Forsvaret, Generalauditøren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militære ble fritatt for første leiermål, men etter to eller flere leiermålssaker ble det stort sett dom. Derfor er det kanskje noe å finne i generalauditørens (øverste militære jurist i Norge) protokoller?

 

Forsvaret, Generalauditøren

Spennende! Det skal jeg undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major Storm på Manum og Nicoline Kistine Hoff får:
Vilhelm Storm døpt 13. mars 1764: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWY8-1Q7
Arve Christian Storm døpt 2. mai 1766: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWY8-1GZ
Sofie Amalie Storm døpt 18. november 1767: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWYD-M9G
Catharina Wilhelmine Storm døpt 8. september 1769: https://familysearch.org/pal:/MM9.1.1/NWYD-M8R

.
Vilhelm Storms dåp: Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 2 (1764-1798), Ekteviede 1798, Fødte og døpte 1764, side 17.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8189&idx_id=8189&uid=ny&idx_side=-16
(13. mars - andre kolonne)   I 1764 er faren Capitain.

.
Arve Christian Storms dåp: Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 2 (1764-1798), Fødte og døpte 1767, side 21.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8189&idx_id=8189&uid=ny&idx_side=-20
(Øverst andre kolonne.)
.
Sofie Amalias dåp:
Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 2 (1764-1798), Fødte og døpte 1768, side 23.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8189&idx_id=8189&uid=ny&idx_side=-22
(18.11 - første kolonne)

.
Catharina Wilhelmines dåp:
Vestfold fylke, Sem i Sem, Ministerialbok nr. I 2 (1764-1798), Fødte og døpte 1769, side 25.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8189&idx_id=8189&uid=ny&idx_side=-24
(Første kolonne h. side.)

Fra Sem og Slagen bygdebok:
"... solgte gården  (Manum) i 1764 til kaptein Arved Christian Ulrich von Storm for 2000 rdl."
http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/45.html

Capitain Storm og Jomfru Hoff ble viet 20. februar 1756 på Toten:
Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 4 (1751-1761), Kronologisk liste 1756, side 115.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9311&idx_id=9311&uid=ny&idx_side=-107

.

Og hvilken kadett Arve Christian Ulric er det så som dør 14 år gammel og begraves 17. april 1789?
Oslo fylke, Akershus slottsmenighet i Garnisonsmenigheten, Ministerialbok nr. 3 (1777-1809), Døde og begravede 1789, side 267.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7686&idx_id=7686&uid=ny&idx_side=-259
(h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende, Anne-Lise!

 

Rundbrenneren fra Gjerpen er i følge Ovenstad kaptein fram til han blir avskjediget i 1786 fra 2. Telemarkske kompani. Han passer dermed dårlig som den Arve Ulrik jeg leter etter. Men som far til Arve Ulrik er han en god kanditat. Det er vel sannsynlig at han har avkom spredt både i tid og sted. Jeg kan jo begynne å lete de stedene han tjenestegjorde iflg Ovenstad. Ellers leter jeg i generalauditørens protokoller etter tips fra Grete Singstad. Når det gjelder Arve Chr. fra Gjerpen er jeg også litt usikker på hvem han er sønn av. Regner med at det er samme slekt.

 

Arve Christian (f. 1766 i Sem) dør dessverre 10 måneder gammel: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8189&uid=ny&idx_side=-73 (høyre side, øverst i høyre kolonne). Ellers kunne han vært en aktuell kandidat.

 

Kadetten som dør i 1789 var ukjent for meg. Caspar Hermann Storm holdt jo til i Oslo, men så vidt jeg vet hadde han bare to døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Personalhistorisk Tidsskrift 1890 side 174, står det en del om Jonas Lym som giftet seg med Generalmajor Arved Christian Storms datter Engel Maria Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Personalhistorisk Tidsskrift 1890 side 174, står det en del om Jonas Lym som giftet seg med Generalmajor Arved Christian Storms datter Engel Maria Storm

Er disse tidsskriftene digitalt tilgjengelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant tråd, og jeg blir litt nysgjerrig på historien om hittebarnet Cathrine.

 

Hvordan vet man hvem som var hittebarnet Cathrines foreldre? 

Hvordan gikk det med Cathrine senere i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å få samlet de viktigste kildene til denne historien, men kort fortalt gikk det slik:

 

Cathrine ble født på Thorsøe herregård og ble satt bort på nabogården Rød. Hun ble rett og slett plassert på trappen eller i vindfanget i en kurv eller et mahognyskrin (jeg har sett litt forskjellige versjoner av historien). Der vokste hun opp. Først da hennes biologiske mor døde, i 1826, fikk Cathrine overlevert et brev fra Fredrikke Marie der hun forklarte hva som hadde skjedd og hvorfor hun så seg tvunget til å sette henne bort. I konvolutten skal det også ha ligget en hårlokk fra den nyfødte Cathrine. Dette brevet finnes dessverre ikke lenger. Det skal ha forsvunnet i et forlis i forbindelse med at en av Cathrines etterkommere dro til Danmark for å kreve sin del av et arveoppgjør. Brevet var med som bevis på slektskapet til Sehestedene. Hvilket oppgjør dette var snakk om vet jeg ikke, og jeg er usikker på hvor denne siste delen av historien kommer fra. Cathrine gifter seg med en Ole Olsen og får minst 6 barn. De bor på Ingerholmen på Torsnes. Hun dør 70 år gammel på Hvaler, der hun bor hos en av barna sine, så vidt jeg husker.

 

Uansett har koblingen til Sehested-slekten vært kjent hos hennes etterkommere. Oldebarnet hennes, Johannes Markus Olsen (f. 1875 i Halden) tar i bruk Sehested-navnet fra rundt 1900. Johannes er min oldefar.

Endret av Eivind Sehested Zakariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er disse tidsskriftene digitalt tilgjengelige?

 

Det vet jeg faktisk ikke, men jeg har ca 30 av bøkene digitalisert og liggende på min maskin

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fargebildene og korte biografier av følgende med etternavnet SEHESTED: Hannibal, Malte, Axel, Niels og Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatt fra 2005 i Arkiv:

[#28695] Ble Frederikke Marie Sehested gm med Tore Gullichsen? Hva skjedde med hennes dtr?

 

Litt lettere å lese i det gamle formatet her.

Kjenner til denne tråden. Fredrikke Marie Sehested ble, så vidt jeg vet, aldri gift med Tore Gullichsen. Derimot ble hun gift med Fredrik Theodor Blom (f. 1763, d. 1836 Vordingborg). Dette er, så vidt jeg har forstått, vinhandleren som det refereres til i denne tråden. Jeg har spekulert litt i om brevet fra Fredrikke Marie kan ha forsvunnet i forbindelse med arveoppgjøret etter hr. Blom siden han døde som enkemann og han var muligens barnløs. Men her må det forskes mer i danske kilder. Endret av Eivind Sehested Zakariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien om hittebarnet er å finne i et slektshistorisk tidsskrift fra 1982:

Vestli, Leif: Hittebarnet Cathrine (I: RUNAR, 1982 nr. 1).

 

Jeg har bestilt det fra Østfold historielag og spurt om jeg får dele artikkelen på dette forumet. Det skal bli spennende å se hvilke kilder han oppgir. Jeg vet at noe av det baserer seg på muntlige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer utfyllende om kildene fra min far:

 

Sekundærkilder:

Fjeld, Karl Ottar, Lars Ole Klavestad og Svein Åstrøm: Gårder og slekter i Borge og Torsnes, Bind 1; Grimstad og Holm. Fredrikstad 1999, Gyldenstierne Forlag. (S. 147).

Vestli, Leif: Hittebarnet Cathrine. (I: Runar 1982 nr. 1, s. 51-57).

Vestli, Leif: Gyldenstierne von Sehested i Torsnes – general og godseier. (I: Østfoldarv X; Kulturhistorisk årbok 1988, s. 101-114).

 

Primærkilder:
Ministerialbok for Torsnes, 1785, døbte Piger, No. 13. (Innførselen lyder, transkribert av Leif Vestli: No 13, Søndag 4. Trinitatis. D.: 19. Jun: Holm døbt et Hittebarn, der samme Nat var lagt i Bent Røds Forstue. Forældrene vides ei. 4re Mænd Svend Korseberg, Bent Rød, Jeremias og Svend Velle gik strax samme Nat, for at spore i Dugget om dette maaske var fra Fredrichstad kommet, men fant ingen Vei uden til og fra Næs. B.Aar 1785 fødte Pigebarn. U[ægte] Cathrine. Faddere Svend Korseberg, Jeremias Welle, Bent Rød, Ingeborg Korseberg og Mari Rød.) På tvers i margen er ført: «Uægte Hittebarn».

 

Fattigkommisjonens protokoll har innført en kopi av et brev fra generalinne Margrethe Sophie von Eimhaus som gjengis slik hos Fjeld, Karl Ottar et. al.: «Jeg har paatat mig at forsyne det paa Gaarden Rød nedlagde Barn til det bliver 10 Aar Glt, da Bøyden er saa fattig, at de ei kand udstaae flere Byrder. Herom har jeg vildet give min Ven efterretning, paa det denne Sag kand blive Afgiort, førend Tosoe Gaard kommer i Andre Hænder, og jeg ikke skiøtter om at have med en fremmed at bestille, og Barnet kand blive flyttet paa et andet Stæd. Jeg skal intet vidre fra min Side ventilere i denne Sag. Jeg udbeder det samme fra Deres Side, og er som altiid med Forbindlighed. Næs Gaard 5 Jan: 1786»).

 

For øvrig har det vært en levende og ganske detaljert tradisjon om denne saken i Torsnes. Leif Vestli har samlet mye stoff lokalt og hos etterkommere av Cathrine. Tradisjonen om at Cathrines far var en korporal Arve Ulrik som, etter at skandalen var et faktum, ble forflyttet til Eidsberg, styrkes av at en korporal Arve Christian Uldrich Storm forflyttes til Eidsberg på vårparten 1785. Dette er innført i flere versjoner av rullene. (Les Olav og Eivind S. Zakariassens artikkel i Åbygge som er lagt ut tidligere). Cathrine kaller seg Ulrichsdatter fra 1823. Senere er hun åpenbart også blitt klar over sin mors identitet, for hennes siste datter får navn etter moren, Frederikke Marie, og siste barnet, en sønn får navnet Carl Frederik. Alle de andre hadde mer folkelige navn. Korporal Storms identitet har ikke vært mulig å fastslå.

 

Sentralt i historien står et brev fra Cathrines formodede mor, Frederikke Marie Sehested, som ble sendt Cathrine to år etter FM’s død. Fra en av etterkommerne, Judith Sehested, har jeg selv fått fortalt at en av etterkommerne tok noen papirer med til Danmark i forbindelse med et arveoppgjør, men at vedkommende reiste med en båt som gikk til bunns med både etterkommeren og papirene. Hvis dette er riktig kan brevet og avskrifter av offentlige dokumenter som kirkebok og fattigprotokoll ha vært ha vært med i forliset.

Endret av Eivind Sehested Zakariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 generasjoner senere har en slektning av meg, som også er direkte etterkommer av Cathrine og ektemannen Ole Olsen, døpt sin datter Cathrine. Så historien lever vel den dag idag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 generasjoner senere har en slektning av meg, som også er direkte etterkommer av Cathrine og ektemannen Ole Olsen, døpt sin datter Cathrine. Så historien lever vel den dag idag..

Fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.