Gå til innhold
Arkivverket

Mysteriet Arve Ulrik: Hvem var hittebarnet Cathrine Uliksdatter Røds far?


Eivind Sehested Zakariassen
 Del

Recommended Posts

 Runar nr 1, 1982 : Hittebarnet Cathrine, skrevet av Leif Vestli. -

 

Kilder han oppgir.

 

Den som har gjort mest for å bevare Cathrines ettermæle er hennes tipp- oldebarn, fru Aagot Andresen i Oslo. Hun er min viktiske kilde til denne artikkelen ved siden av de to herregårdenes historie og innskriftene på kistelokkene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Runar nr 1, 1982 : Hittebarnet Cathrine, skrevet av Leif Vestli. -

 

Kilder han oppgir.

 

Den som har gjort mest for å bevare Cathrines ettermæle er hennes tipp- oldebarn, fru Aagot Andresen i Oslo. Hun er min viktiske kilde til denne artikkelen ved siden av de to herregårdenes historie og innskriftene på kistelokkene.

 

Akkurat. Da er det vel ikke så mye å hente her. "Innskriftene på kistelokkene" regner jeg med refererer til krypten på Torsnes kirke der 7 av Cathrines Sehested-slektninger ligger balsamert.

 

Her er er bilde av hennes oldefar Knud Gyldenstierne von Sehested fra krypten: http://www.f-b.no/bildeserier/historiske-bilder-bildeserier/ar-1987-uke-39-1.7559336?image=22

Her står det mer om krypten og Sehestedenes forhold ti Torsnes kirke: http://www.torsnesmenighet.no/Kirkenv%C3%A5r/Historikk/tabid/9592/Default.aspx

Endret av Eivind Sehested Zakariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta med litt om kilden,tippoldebarnet til Hittebarnet Cathrine, Aagot  Andresen 1906 - 1983, som kan være en nær slektning av deg/dere ?

 

Aagot Elida Andresen født 6 juni 1906 på Lier ved Mørviken i Berg ( Halden ) datter av Ludvig Pettersen og Olga Andersen.

Gift med Odd Andresen de hadde 2 barn. De bodde i Oslo.

 

I nesten 8 år samlet hun opplysninger om Hittebarnet Cathrine og resultatet ble et stort og detaljerikt manuskript så fasinerende å lese, at det burde vært utgitt i bokform. - Døde på Lovisenberg Sykehus i Oslo 5 sept.1983

 

Kilde : RUNAR Nr 2,1983

(Det står mere om henne og hun er avbildet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg bestillet et nummer til av RUNAR, skjønner jeg. Aagot er trolig tre- eller firemenning av min oldefar, Johannes Markus Sehested. Historien om hittebarnet har ikke vært kjent i min familie før vi gjenoppdaget den for noen år siden. Så vidt jeg vet ble den ikke fortalt til min morfar. Dette kan henge sammen med at de var adventister og det passet seg kanskje ikke med historier om uekte barn. Det var til og med uekte barn i neste ledd, Cathrines første barn med Ole Olsen: Oline. Allikevel valgte min oldefar å ta navnet Sehested. Vi fikk bare høre at vi var etterkommere av Hannibal Sehested. Dette stemmer for øvrig ikke helt; Vi er etterkommere av hans bror, Malte Clausen Sehested.

 

Er det noen som vet om manuskriptet til Aagot eksisterer? Har du lest det, Rita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
På 13.5.2014 den 18.53, Eivind Sehested Zakariassen skrev:

Da må jeg bestillet et nummer til av RUNAR, skjønner jeg. Aagot er trolig tre- eller firemenning av min oldefar, Johannes Markus Sehested. Historien om hittebarnet har ikke vært kjent i min familie før vi gjenoppdaget den for noen år siden. Så vidt jeg vet ble den ikke fortalt til min morfar. Dette kan henge sammen med at de var adventister og det passet seg kanskje ikke med historier om uekte barn. Det var til og med uekte barn i neste ledd, Cathrines første barn med Ole Olsen: Oline. Allikevel valgte min oldefar å ta navnet Sehested. Vi fikk bare høre at vi var etterkommere av Hannibal Sehested. Dette stemmer for øvrig ikke helt; Vi er etterkommere av hans bror, Malte Clausen Sehested.

 

Er det noen som vet om manuskriptet til Aagot eksisterer? Har du lest det, Rita?

Noen som kjenner til Leif O. Merlie  i denne historien  ?    Har et ark som han har utarbeidet , Slektstavle som viser Hittebarnet Cathrine s  felles aner med Kong Olav 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 28.5.2017 den 12.53, Arnfinn Akselsen skrev:

Noen som kjenner til Leif O. Merlie  i denne historien  ?    Har et ark som han har utarbeidet , Slektstavle som viser Hittebarnet Cathrine s  felles aner med Kong Olav 5.

  Mener Damen som oppsøkte min Bestemor på Hvaler het Aagot  .å hadde med dette arket med slektstavlen jeg skrev om ovenfor .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.