Gå til innhold
Arkivverket

Ragnhild Jonsdatter, f. Borge (Østfold) 1829. Enke og bosatt i Fredrikstad ved folketellingen i 1885. Men hvor ble det siden av damen?


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Det jeg vet er følgende: Ragnhild Johnsdatter, f. Borge (Østfold) 27.4.1829. Gift Borge 12.9.1851 med tomtearbeider Hans Hansen, f. Borge 12.4.1824, d. Borge 19.9.1881.

Familien finnes som boende i Borge ved folketellingen i 1865. Ved tellingen i 1885 finner jeg Ragnhild som boende i Fredrikstad (under Byens Marker) og det er tilsynelatende 3 familiemedlemmer som bor sammen:

Helene Hansen, f. Sannesund 1853. Husmoder.

Klara Hansen, f. Sannesund 1870. Tjenestepike.

Ragnil Johnsen, f. Sannesund 1827. Enke (fattiglem).

 

Skjønt det ikke står noe om slektskapsforhold personene i mellom er jeg ikke tvil om at de 2 førstnevnte var søsken og at sistnevnte Ragnil  var deres mor. I kirkebøkene finner jeg nemlig disse født som barn av nettopp Hans Hansen og Ragnhild Johnsdatter (Helene, f. 18.7.1854, døpt Borge og Klara f. 27.10. 1870, døpt Sarpsborg).

 

De to døtrene mener jeg begge reiste til Christiania. I folketellingen for 1900 finner jeg Helene Hansen, født Sannesund, Borge 1855, kokkepike, ugift og bosatt i Bygdøy alle. Når det gjelder søsteren Klara så har presten gjort en tilføyelse i forbindelse med konfirmasjonen i Borge i 1885, nemlig at hun flyttet til Christiania i 1889.

 

Kan det tenkes at moren Ragnhild også flyttet til Christiania? Jeg har lett under døde både i Borge og Fredrikstad (øst og vest) i tidsrommet 1885 til 1901, men finner ikke Ragnhild her. Jeg har naturligvis også lett i FT 1900, og siden jeg ikke fikk noen treff har jeg konkludert med at  hun må være død i tidsrommet 1885-1900.  Men hvor ble det av damen?
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.