Gå til innhold
Arkivverket

Finnes BB for Ballangen eller Evenes, Nordland?


Torbjørn Henrik Hillersøy
 Del

Recommended Posts

I tilfelle ville eg gjerne ha hjelp til å få vite om det står noko om familien Kaspersen:

 

Kaspar Olai Desideriusson (1856-1918) frå Store-Langeråa

gift med

Elisabeth Marie Pedersdtr. (1860-1954) frå Rødtang i Hamarøy prestegjeld

 

Born:

Ditlev (1890-)

Kaspar (1892-1914) ugift, døydde i Batalden

Lilly Helene (1895-)

Frode (1896-)

Bjarne Ottelius (1898-1990) g. m. Hulda Jensen frå Evenes. Busett Ballangen.

Sigurd Parelius (1900-)

 

Familien var frå ca. 1894 busett på garden Korshamn, litt vest for Ballangen.

 

Det er borna Ditlev, Lilly, Frode og Sigurd eg ynskjer å få vite om det står noko om.

 

 

Mvh Torbjørn

 

 

 

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfelle ville eg gjerne ha hjelp til å få vite om det står noko om familien Kaspersen:

 

Kaspar Olai Desideriusson (1856-1918) frå Store-Langeråa

gift med

Elisabeth Marie Pedersdtr. (1860-1954) frå Rødtang i Hamarøy prestegjeld

 

Born:

Ditlev (1890-)

Kaspar (1892-1914) ugift, døydde i Batalden

Lilly Helene (1895-)

Frode (1896-)

Bjarne Ottelius (1898-1990) g. m. Hulda Jensen frå Evenes. Busett Ballangen.

Sigurd Parelius (1900-)

 

Familien var frå ca. 1894 busett på garden Korshamn, litt vest for Ballangen.

 

Det er borna Ditlev, Lilly, Frode og Sigurd eg ynskjer å få vite om det står noko om.

 

 

Mvh Torbjørn

 

Hvis du med BB mener bygdebok, så finnes det ingen sådan for Ballangen. Men du kan jo lete i folketellinger og kirkebøker.

Endret av Harry Aronsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Harry!

Eg har ikkje leita i kyrkjebøker, men det er vel kanskje ingen vei utanom...dei einaste aktuelle som er scanna er to klokkarbøker for døde og begravede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Randi!

Borna til Kaspar og Elisabeth bruker visst både Kaspersen og Desederiussen ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men kvar vart Ditlev og Sigurd av i USA? Har ikkje funne dei i familysearch eller find a grave..truleg vart fornamna endra ein del i USA

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god del år siden kom det ut to tykke Bygdebøker for Ballangen.  De gikk visst helt opp til 1940-årene.  Et bind til har vært planlagt, men ligger på is.  Bygdebokforfatteren er blitt gammel og økonomien skranter.  I årbøkene er det skrevet en del om Korshamn.  Det var et lite fort der, så tyskerne besatte tidlig Korshamn.  Militære bygde etter krigen et større fort, så da måtte familien  til Bjarne forlate stedet og flytte inn til Ballangen. (opplysningene har jeg fra kontakt i Ballangen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god del år siden kom det ut to tykke Bygdebøker for Ballangen.  De gikk visst helt opp til 1940-årene.  Et bind til har vært planlagt, men ligger på is.  Bygdebokforfatteren er blitt gammel og økonomien skranter.  I årbøkene er det skrevet en del om Korshamn.  Det var et lite fort der, så tyskerne besatte tidlig Korshamn.  Militære bygde etter krigen et større fort, så da måtte familien  til Bjarne forlate stedet og flytte inn til Ballangen. (opplysningene har jeg fra kontakt i Ballangen)

 

Disse bygdebøkene har jeg ikke hørt om. Vet du om de fins noe sted og hvem forfatteren er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god del år siden kom det ut to tykke Bygdebøker for Ballangen.  De gikk visst helt opp til 1940-årene.  Et bind til har vært planlagt, men ligger på is.  Bygdebokforfatteren er blitt gammel og økonomien skranter.  I årbøkene er det skrevet en del om Korshamn.  Det var et lite fort der, så tyskerne besatte tidlig Korshamn.  Militære bygde etter krigen et større fort, så da måtte familien  til Bjarne forlate stedet og flytte inn til Ballangen. (opplysningene har jeg fra kontakt i Ballangen)

 

Alvin - jeg lurer på om du mener Magnus Pettersens store 3 binds verk "Ofoten", som er en utmerket lokalhistorie om Ofoten og bygdene her, med et vell av interessant informasjon. Men verket kan neppe kalles bygdebøker for Ballangen, det er f.eks. lite egentlig slektsopplysninger i det. Og alle 3 bindene foreligger forlengst. I bind 3 s. 42 er det en kort beskrivelse av begivenhetene på Korshavn i 1940, der bl.a. Hulda Kaspersen beretter om hva som skjedde. Hennes mann Bjarne Kaspersen var på Lofoten og kom hjem dagen etter. Alle 3 bindene av Magnus Pettersens verk er meget lesverdige!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningane Alvin og Harry!

 

Har du tilgang til desse bøkene Harry, og evt. kunne skreve kort om Hulda Kaspersen si historie?

 

Endret av Torbjørn Henrik Hillersøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager mine opplysninger ang. Bygdebøker for Ballangen.  Jeg har nok blitt feilorientert.  Da jeg i dag var på RA, fant jeg ingen Bygdebøker for Ballangen i hyllene.  Jeg ringte biblioteket i Ballangen.  Der kunne en hyggelig dame med sorg fortelle at det fantes ingen Bygdebøker for Ballangen.   En gang ble det samlet mye stoff, men det stoppet opp.  Og per i dag var det ingen konkrete planer om at arbeidet skulle tas opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurte på om du hadde tilgang til "Ofoten"-bøkene og det som stod om Hulda Kaspersen si historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lurte på om du hadde tilgang til "Ofoten"-bøkene og det som stod om Hulda Kaspersen si historie.

 

Torbjørn - send meg en privat melding med din epost-adresse, så skal jeg maile deg det du ber om.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.