Gå til innhold
Arkivverket

Nytt oppslag bygdebok for Haus/Hordaland gårdene Garnes og Seim


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Den 04.12.1787 døper Ole Larsson og Anne Knudsdtr. Seim sønnen Knud.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=74&filnamn=dp12501733&gardpostnr=4847&personpostnr=14379&merk=14379#ovre

 

Jeg antar at det er samme paret som gifter seg i 1784, han fra Garnes og hun fra Seim.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=hausvgd

 

Men hvor er dette paret i 1801 og hvem var foreldrene til Ole Larsson og Anne Knudsdtr.?

 

 

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til sønnen Knud døper de også Lars 02.06.1784 og Mons 02.01.1786. Etter det finner jeg ingen flere barn på Seim av dette paret.

 

Imidlertid finner jeg et par med samme navn som døper 3 barn på gården Minde (som jeg heller ikke finne i 1801 tellingen). Det er Anders 07.01.1790, Mons 19.04.1795 og Christian 23.07.1797. Sistnevnte gravlegges fra Minde/Minne 30.03.1800.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det er sønnen Knud Olsen Minde som gifter seg i Haus 28.06.1818 med pige Brithe Johannesdtr.

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=88&filnamn=vi12501816&gardpostnr=98&personpostnr=382&merk=382#ovre

 

I 1801 tellingen finner jeg en 12år gammel Knud Olsen som tjenestegutt på Mieldem. På samme gården finner jeg forøvrig også en Mons Olsen 5 år gammel som pleiebarn. Jeg vet ikke om dette har noen sammenheng eller om Minde/Minne har noe med Mieldem å gjøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper fortsatt det er noen som har tilgang til den/de aktuelle bygdebøkene og som kan hjelpe meg med oppslag.

 

Etter å ha snust litt rundt har jeg kommet til at Olav Larsen døde på Seim 15.02.1852 mens Anne døde samme sted 02.02.1831.

 

Olav er trolig sønn av Lars Nilsson Ytre Ådna 1723-1764 og Anne Fabiansdtr. Mjeldheim 1725 -. Anne er trlig datter av Knud Monsen  og Kari Erichsdtr. 1717 - 1780. Skifte etter Kari Erichsdtr. 10.02.1781 bekrefter i alle fall at hun etterlot seg en datter Anne født ca 1755.

 

Men jeg skulle gjerne ha visst hva bygdebøkene sier om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel tenkt på meg når det gjelder oppslag - er endelig hjemme etter shopping hele dagen... Vel, dette er fra bygdeboken:

 

Gården Seim: Olav Larsen Ytre Ådna g 1784 med Anna Knutsdatter Seim

 

Olav er sønn av Lars Nilsson Ytre Ådna (sønn av Nils Knutson Haugland og Magdeli Nilsdatter S. Askeland) og Eli Olavsdatter Seim = kone nr 2, de giftet seg 1753. (Anne Fabiansdatter døde nok rundt 1752). Da Olav døde giftet Eli seg igjen med Mons Johannessen Ytre Ådna

 

Anna Knutsdatter Seim er datter av Knut Monsson Samdal og Kari Eiriksdatter Ådna = kone nr 2

 

Olav og Anna sine barn:

 

Lars 1784-1855 Bjørndal

Mons 1786 Bergen

Knut 1787 Garnes

Anders 1790-1876 Åsheim

Eli 1792-1895 (stemmer dette??) Garnes

Mons 1795-1882 Ådnatveit

Kristian 1797 Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.