Gå til innhold
Arkivverket

E station, hva er dette?


Ingrid Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg sitter her og undrer, jeg har søkt etter en av mine forfedre, hennes navn var Marie Evenssen født den 10.august 1860 i Eidsvold, Akershus. Bostedet er Blægstad 381a.Skoledistrikt: Kirkebygden. Henns far, Even Larsen, husmand uten jord som arbeider ved E station. Hennes mor hette Lina Johannesdatter. Dette fant jeg: da/digitalarkivet: 1865-telling for Eidsvold sokn, prestegjeld Eidsvold

Mine spørsmål er:

1. Er det noen som vet hva en E station er?

2. Er det noen som har kjennskap til hvor Blægstad 381a er/var? har noen evt.kart/bilder? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel på tellingen 1875 du fant at han arbeidet ved E station.

 

Folketelling 1875 for Eidsvold

580 9 117 Eidsvolds Præstegjeld 381a Blægstad   Nytt hushald Førenamn Etternamn Kjønn Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 3827 1 Even Lars. M Husfader G Husmand uden Jord, arbeider ved E station 1823 Hurdalen n s fglass.gif 3828   Lina Johannesd. K Hans Kone G   1827 Eidsvold n s fglass.gif 3829   Kristofer Evens. M Deres Søn Ug Gaar paa forskjelligt arbeide, hjælper Faderen 1858 Eidsvold n s fglass.gif 3830   Marie Evensd. K Datter     1863 Eidsvold n s fglass.gif 3831   Hans Evens. M Søn     1867 Eidsvold n s fglass.gif 3832   Adolf Evens. M Søn     1871 Eidsvold n s fglass.gif

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=f70237&gardpostnr=580&personpostnr=3827&merk=3827#ovre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmannsplassen INNLEGGEN (under Arstun):

Even Larsen, husm. fra 1856 til han døde i 1884, 62 år gl., g. m. Lina Johannesd. Barn: Kristoffer, Hans, Adolf, Karen, Marie, Petra.

 

GRANNELAGET BLEKSTAD-BLAKKISRUD
Det gamle grannelaget i denne delen av bygda gikk helt fra
Blekstad til Blakkisrud og omfattet i siste halvdel av 1800-talIet
ti matrikkelgarder, som da var delt i 15 gardsbruk, 2 småbruk og
5 husmannsplasser.

 

Det er hva som står i bygdeboka

 

Endret av Lars.O.Wangensteen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kan det være Eidsvoll stasjon ?

 

2. I 1900 heter gården Blekstad og er gnr. 148/1.

For å se bilde av huset må du se i Norske gardsbruk/  Akershus fylke. Du finner den på NB(Nasjonalbiblioteket), og søk etter norske gardsbruk.

Postadressen til gården i 1941 var Bøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Husmannsplassen INNLEGGEN (under Arstun):

Even Larsen, husm. fra 1856 til han døde i 1884, 62 år gl., g. m. Lina Johannesd. Barn: Kristoffer, Hans, Adolf, Karen, Marie, Petra.

 

GRANNELAGET BLEKSTAD-BLAKKISRUD

Det gamle grannelaget i denne delen av bygda gikk helt fra

Blekstad til Blakkisrud og omfattet i siste halvdel av 1800-talIet

ti matrikkelgarder, som da var delt i 15 gardsbruk, 2 småbruk og

5 husmannsplasser.

 

Det er hva som står i bygdeboka

I hvilken bygdebok kan jeg finne dette? Ligger denne på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.