Gå til innhold
Arkivverket

Feil kildehenvisning vedr. konfirmanter Kongsberg før 1819


Else B. Rustad
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Se lenke:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/digitalpensjonatet/aktor/88

Lenken viser til de protokollene jeg har registrert, og som ligger på DA. Problemet er at de tre første som er nevnt her (konfirmerte i Kongsberg 1769-1782, 1783-1797 og 1795-1816) ikke er å finne i "ministerialbok for Kongsberg". Konfirmantregistreringene er gjort på grunnlag av kommunikantprotokollene, ikke ministerialbøkene.
Jeg har fått en del spørsmål vedr. dette, da det er flere som har forsøkt å finne disse konfirmantene i ministerialbøkene - noe som selvfølgelig ikke lykkes, siden de ikke er innført der!

Det ville være fint om dere kunne rette opp kildehenvisningene her, slik at det tydelig går fram at det er kommunikantprotokollene som er kildegrunnlaget for konfirmantregistreringene (I "gamle" DA gikk dette klart fram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meldingen din - og purringen.

 

I det nye systemet er dessverre ikke dette løst på en enkel måte. Vi må fjerne dataene for så å importere dem på nytt med ny kildetilknytning. Ettersom kommunikantprotokollene for Kongsberg ikke er skannet og publisert, må vi gjennom en liten intern runde for å tildele disse protokollene en kildeid som vi så kan anvende på dataene. Det er noe byråkratisk, men dette skal sikre at hvis/når protokollene blir skannet så vil det transkriberte og skannede henge sammen i Digitalarkivet.

 

Jeg vil derfor ikke fjerne dataene fra nettsidene, selv om de ligger med feil protokoll, før jeg har fått på plass ny kildetilknytning til dem, for det kan ta noe tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Er det skjedd noe nytt i denne saken? Grunnen til at jeg spør (nå igjen ;)  ) er at jeg vært inne på tanken å registrere de øvrige konfirmantene fra disse kommunikantprotokollene (gjelder konfirmanter fra protokollene 1731-1766), men dersom de også ender opp med feil kildehenvisning, så er jeg litt i tvil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skjedd noe nytt i denne saken? Grunnen til at jeg spør (nå igjen ;)  ) er at jeg vært inne på tanken å registrere de øvrige konfirmantene fra disse kommunikantprotokollene (gjelder konfirmanter fra protokollene 1731-1766), men dersom de også ender opp med feil kildehenvisning, så er jeg litt i tvil...?

 

Statsarkivet på Kongsberg har nylig skanna, indeksert og publisert protokoll nr. 1-6 (1731-1766), og derfor foreligger det allerede metadata for disse protokollene i databasen for skanna materiale. Videre har jeg nettopp registrert metadata for protokoll nr. 7-15 (1766-1821) i den samme databasen.

 

Vi er nå inne i en prosess der vi kopierer ("migrerer") metadata fra databasen for skanna materiale til databasen for nye Digitalarkivet, som skal være felles for transkribert og skanna materiale. Når denne migreringa er unnagjort, vil det være mulig å koble dine konfirmanttranskripsjoner, gamle og eventuelle nye, til riktige metadata.

 

Jeg synes derfor du skal forfølge tanken om å registrere de øvrige konfirmantene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.