Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne folk som dør i Oslo mellom 1950-1955 når man ikke aner bosted (og dermed kirke)


Kathe Røed
 Del

Recommended Posts

En av mine - Theodor Olsen Tufta f. 1890 i Sigdal finner jeg både i 1900 og 1910-tellingen. I 1900 oppført som Theodor Olsen - bosatt Maritufta Sigdal. I 1910 oppført som Theodor Tufta, bosatt på Grev Wedels plass som underoff. elev. I 1950 finner jeg ham som ekspeditør ved City Auksjon i Kristian Krogsgt. i Oslo i

adressebøker for Oslo. Men i 1955 er han ikke der så det vil være naturlig å tro han er død. Men noe

dødsfallsregister finner jeg ikke for dette tidspunktet.

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg??

På forhånd takk

og med vennlig hilsen

Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei mogelegheit er å søkje i nb.no/aviser. Dersom ein er på eit bibliotek med avtale om tilgang får ein opp skanna side i f. eks. Aftenposten direkte, og med søkjeteksten markert. Eventuelt kan ein abonnere på Aftenposten si eavis. Ein brukar då f. eks. trefflista til Nasjonalbiblioteket som utgangspunkt, og blar seg fram etter leit-og-finn (måfå)-metoden. I Aftenposten 8/10 1952 fann eg følgjande:

 

post-77-0-67797100-1399561204_thumb.jpg

 

 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en Theodor Olsen død 23/12 1950 som ble begravet på Gamlebyens gravlund, men han var født 3/11 1879. I samme grav ligger Inga Olsen  f. 15/3 1882 og død 31/3 1960 og Ingmar Johansen 20/12 1905 - 26/2 1983.

 

Siden Torbjørn har funnet Tufta så er vel ikke dette han du leter etter, men for sikkerhets skyld tar jeg de med. Funnet på DIS gravminner. Theodor Tuftas grav er nok slettet for den finnes ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Torbjørn! Da stemte det med årstallet, sånn der omkring. Men om man skal finne ut av hvem som er familien så må

man til en eller annen instans, vil jeg tro. Noen som har noe forslag på hvilken??

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei mogelegheit er vel å få Statsarkivet i Oslo til å slå opp i dødsfallprotokollen. Då får ein kanskje også stadfesta at det er "rett" Theodor Tufta som eg fann ovanfor. Dei kan elles også slå opp i gamle folkeregisterkort, og der (trur eg at) det i tillegg til adresser skal vere nemnt om han hadde/hadde hatt kone og/eller born.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å få noen ut av interessefeltet Berit. Men det er nok riktig som du sier at graven er slettet. antagelig var han

ungkar - og siden det er en stund siden er det ikke så rart at den ble slettet. Men dødsmeldingen/registeret burde opplyse om hvem som var hans familie. Og før jeg finner det er det ikke helt i boks. Vil tro jeg må til Byarkivet jeg kanskje??

Mvh Kathe

God hjelp Torbjørn - takk skal du ha!! Det skal jeg prøve på. Tusen takk og mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten 9/10: Dødsfall meldt den 7. oktober. (...) Ekspeditør Theodor Tufte, f. 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt det er riktig person Torbjørn!! Og takk for tipset med arkivverket og dødsfallprotokollen.

Mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En av mine - Theodor Olsen Tufta f. 1890 i Sigdal finner jeg både i 1900 og 1910-tellingen. I 1900 oppført som Theodor Olsen - bosatt Maritufta Sigdal. I 1910 oppført som Theodor Tufta, bosatt på Grev Wedels plass som underoff. elev. I 1950 finner jeg ham som ekspeditør ved City Auksjon i Kristian Krogsgt. i Oslo i

adressebøker for Oslo. Men i 1955 er han ikke der så det vil være naturlig å tro han er død. Men noe

dødsfallsregister finner jeg ikke for dette tidspunktet.

Noen som vet hvor jeg kan henvende meg??

På forhånd takk

og med vennlig hilsen

Kathe T. Røed

 

Hvis du går inn på Gravferdsetaten, vil du få opp en forside med en ramme til høyre hvor det står

TIL HJELP

Gå så inn på hvor er den avdøde gravlagt ?

Nå vil det komme opp et søkebilde.

Dette gjelder kun for Oslo, men er til veldig god hjelp.

Hilsen

Anne-Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.