Gå til innhold
Arkivverket

pdf samsvarer ikke med siden i kirkeboken


Maria Larsen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Forsøker å laste ned s. 98 i ministrealbok 10 for Lyngen/Sørfjord 1883-1904 i pdf. Får opp en pdf som vanlig, men det er feil side.

 

Kirkebok:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=221

 

Her er linken til siden som kommer opp:

Utskriftsvennlig side
 
Hva må jeg gjøre for å få den riktige siden? (har forsøkt både pdf-1 og pdf-2)
 
Mvh Maria Larsen
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det viser seg at den samme siden fra 1805 kommer opp uansett hvilken kirkebok jeg forsøker på :S Noen andre som har opplevd dette problemet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det viser seg at den samme siden fra 1805 kommer opp uansett hvilken kirkebok jeg forsøker på :S Noen andre som har opplevd dette problemet?

 

Siden fra 1805 er et "spøkelse"; dette har flere opplevd før deg, men det er ei god stund siden sist vi har fått tilbakemeldinger om det. Det er en sak jeg må sende videre til Riksarkivets IT-avdeling, så noe videre svar kan ikke ventes før tidligst på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingen. Har funnet ut at det fungerer som normalt når jeg åpner det i et inkognitovindu, men håper det fikser seg snart da det er ganske tungvint.

 

Mvh Maria 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noen oppdatering på denne? Opplever fremdeles det samme problemet. Har midlertidig kunnet bruke inkognitovindu, men da fungerer av og til ikke lagreknappen. Rett og slett veldig vanskelig å få lagret kilder slik jeg vanligvis gjør det så lenge dette ikke fungerer.

 

Mvh Maria

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg klarer ikke å gjenskape feilen nå, men har hørt at det kan forekomme for flere. Uten å få opp en feilsituasjon jeg kan studere, kan jeg foreløpig bare gjette på årsak. En liten mulighet er at dette forårsakes av en eller annen type mellomlagringsfeil (cache feil), men jeg er svært usikker.

 

Om feilen oppstår igjen for noen, ville det være fint om de kunne prøve å trykke Ctrl+F5 når de står på visningssiden. I teorien skal det slette alle mellomlagre (cacher) fra server til PC for denne siden. Om det er en slik feil, bør PDF dokumentet komme riktig opp etterpå. Om feilen fremdeles består vil det være nyttig med slik informasjon som om feilen er konsistent over flere nettlesere, nøyaktig tidspunkt (for å sjekke logger) osv.

 

Inntil jeg klarer å identifisere årsaken er det lite jeg får gjort foreløpig. Men vi er klar over at denne feilen forekommer.

 

Mvh Bent

 

Redigert kl 15:04:  Etter å tenkt litt igjennom denne problemstillingen mener jeg at vi har vært borti noe som kan skape et slikt "spøkelse". Husker jeg rett skyldtes det at nettleseren lagret PDF fila lokalt med et fast navn. Når så nye sider skulle hentes, klarte ikke nettleseren å slette det forrige bildet for så presentere det nye. Dermed ble det gamle bildet vist. Hvis det er tilfelle vil "Inkognitofanen" omgå problemet. Jeg husker ikke helt medisinen for å løse dette. Så der må jeg lete litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 7 måneder senere...

"Spøkelset" er der fremdeles, dessverre!

Hentet opp Kongsberg kommunikantprotokoll 4 (1750-1755) side 71, (omkring kl. 12.10 i dag) og lagret bildet på egen maskin, likevel kom kirkeboksiden fra Aker(?) opp når jeg skulle hente det lagrede bildet på min maskin! Det hjalp ikke å trykke Ctrl+F5, hverken når siden er hentet opp i "original" eller som pdf. Jeg bruker Firefox. Ganske irriterende...
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte en ny side i dag: Kommunikantprot. 5, side 60. Bildet greit. Lagret det som pdf.

Før lagringen kaltes bildet kb.10311405070062.jpg, og da det var lagret som pdf, fikk det samme nr., men med pdf. istf. jpg. Lagret bildet på egen maskin, og alt så greit ut. Da jeg skulle hente det opp igjen fra egen maskin, var det likevel spøkelset som kom opp, med nr. kb20061108010333

 

Vet ikke om det var dette du mente, men det var i hvert fall de referansene som sto på skjermen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else

 

Jeg klarer ikke å framprovosere denne feilen selv. Lenkene det er snakk om er:

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=68698&idx_id=68698&uid=ny&idx_side=-62

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7690&idx_id=7690&uid=ny&idx_side=-26

 

For disse får jeg jeg generert riktige PDF filer. Ut i fra tidligere erfaringer virker det som det er noe som skjer lokalt på din PC, antagelig noen innstillinger for bruk av PDF filer.

 

Se tidligere sak om dette:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/190818-pdf-samsvarer-ikke-med-siden-i-kirkeboken/#entry1614415

 

Mvh Bent

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktige .jpg-lenker du la ut. Og ja, det er riktig at filene ser OK ut, også når de er blitt generert til .pdf-filer. Det er først når de igjen skal hentes opp, at spøkelset slår til. Det kan neppe være bare innstillinger på min PC det er snakk om, siden det også er mange andre som opplever problemet, senest en person i Canada/USA for noen dager siden, som beklaget seg på DIS-forum over nettopp dette.

 

Se innlegg fra David 8. febr. 2015 her:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=70602

 

Men da får man vel bare leve med det....

 

Takk for at du forsøkte, i alle fall!

Endret av Else B. Rustad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Må ha stått opp litt for tidlig i dag :rolleyes: . Peker jo til samme tråden jeg står i. Smart!

 

Har funnet følgende muligheter:

 

When a user opens a PDF using the Reader Plug-in in Firefox they still have the potential to see the previous PDF.  The interesting thing is, as it appears right now, that this only occurs when a user closes a Firefox tab that contained the previous PDF and then triggers a different PDF to be opened in Firefox.  What seems to be happening is that the Reader Plug-in ignores the file it is supposed to open and recycles the PDF that was in that tab before it was closed.  Which is funny because the URL of that tab points to the new file that was downloaded into the temp directory but the contents of the tab is still the previous PDF.  Not sure if the plug-in just doesn't clean out the previous contents or what but it clearly is an issue that resides in the Adobe Reader Plug-in for Firefox.

 

og

 

We had a similar issue with IE opening (rather not refreshing) an updated version of a PDF file being opened in it...
Went to the IE Options > Browsing History and selected to refresh the page at each visit instead of default "Automatically".

 

Worked like a charm for me.

 

Er dette noe som kan hjelpe deg?

 

Mvh Bent

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvis jeg forsto innholdet i tekstene rett, så var det vel lite å gjøre, dersom man bruker Firefox? Og det gjør jeg! IE kuttet jeg ut ved overgangen til det "nye" DA, da jeg syntes den nettleseren fungerte best i det nye oppsettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.