Gå til innhold
Arkivverket
Harriet Skogholt

Vanlig praksis for uekte barn som ble satt bort til andre, begynnelsen av 1900-tallet

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Jeg nøster i en familiehistorie om et barn født i 1906 som vokste opp hos sine besteforeldre, som deres barn. Mor ble gift med en annen mann (enn barnets far) da barnet var 4 år gammelt. Hun fikk ikke med seg gutten. Jeg lurer på: Er det sannsynlig at hun var sammen med barnet i starten, eller at hun ble sendt vekk med det samme? Altså; tok man mor vekk fra nyfødt barn for å skjule skammen, og hvordan dekket man i så fall opp for at fostermor plutselig hadde fått et barn..? Hvor langt var det vanlig å dra en slik dekk-historie? Jeg vet ikke hvor hun bodde i perioden 1906-1910, men tror hun ble sendt til Oslo i tjeneste hos en familie fra hjemstedet. Hun gifter seg i Oslo 1910, og vender tilbake til hjemstedet med mannen (som er defra). Er det sannsynlig at det ble gjort store anstrengelser for å holde barnet helt skjult, at (nesten) ingen visste sannheten, eller var det vanligere at "alle visste men ingen snakket om det"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Eg trur ikkje du finn nokon einsarta praksis. Tvert om er det nærliggande å tru at det var mange løysingar/ordningar som var "ikkje uvanlege".

For det einskilde tilfellet kan ein eit stykke på veg finne detaljane i kva som faktisk vart gjort - men ikkje så lett finne kvifor det vart gjort slik. Då som no, kunne ulike deltakarar (mor, mormor og morfar til barnet) ha ulik motivasjon for det same tiltaket.

Å spekulere i kva familien og grannelaget tenkte og evt. skjemde seg over, kva dei fortalde og evt. bortforklara, vert nettopp.... spekulasjonar.

Ein del av biletet er at barn, mor og morforeldre måtte ha mat på bordet osv. Kanskje morforeldra kunne mette éin ekstra munn, men ikkje to?

Det var neppe så enkelt for barnemora å få seg arbeid med eit barn på slep, korkje i Oslo eller heimbygda. Med barnet trygt plassert kunne ho ta teneste og få inntekt - og kanskje det var enklast å få arbeid i Oslo, evt. at inntekta var betre der. Det kan hende alternativet var mykje verre, t.d. at ho tok seg arbeid og måtte overlate barnet til seg sjølv mange timar kvar dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.