Gå til innhold
Arkivverket

Ole Halvorsen Vaal, Åmot (Østerdalen


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

I mine notater har jeg kommet tilbake til Erik Olsen f. 1674 i Åmot. Eriks far var Ole Halvorsen Vaal, Åmot. Erik ble gift med Dorthe Olsdatter Nabset. Erik tok over Østre Skjulstad i Elverum. Dorthes foreldre var Ole Gudmundsen Nabset og Sofie Jensdatter Hals.

 

Det jeg lurer på er om det er noen som har funnet flere opplysninger om denne Ole Halvorsen Vaal (Vål)?

 

mvh

 

Stein-Ole Kjær

Endret av Stein Ole
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det jeg lurer på er om det er noen som har funnet flere opplysninger om denne Ole Halvorsen Vaal (Vål)?

 

 

Hvilken "denne" Ole Halvorsen Vaal?

 

I det innledende avsnittet nevner du fire andre navn, men ikke noen Ole Halvorsen Vaal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bygdeboka fra Åmot står det at Dorthe ble gift med Erik Olsen Skjulstad østre i Elverum, og at deres sønn Ole ble bruker av Nafset/Nabset nedre i Åmot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i BB for Elverum står det under Østre Skjulstad at Erik Olsen var f. 1674 i Åmot og var gift 2 ganger.

Da var dette til ingen hjelp. Det eneste kan være om du ikke har alle barna osv. så finner du dem omtalt i Elverum BB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en mulighet for at Erik kan være døpt i Ytre eller Øvre Rendal (1661-1680) som du finner under kirkebøkene fra Åmot.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Halvorsen ble bruker på Glomstad søndre i 1676.

Åmot Bygdebok, bind 2 sier under Glomstad søndre s. 692 at Ole Halvorsen satt med gården til 1712 da han skiftet.

http://www.nb.no/nbsok/nb/fb5840cc869dd332a952c0a71877b18a?index=0#681

Dette er ikke helt riktig for 6. april 1712 holdt enken, Anne Olsdtr, skifte med sine barn i levende live.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25229/11/

Usikker på hva som står i skiftet, men hennes stesønn Halvor (min ane) hadde tydeligvis overtatt gården etter faren  17. desember 1711.

 

Alle Oles 11 barn er opplistet her:

http://www.nb.no/nbsok/nb/fb5840cc869dd332a952c0a71877b18a?index=0#683

 

Endret av Nils Aksel Horvei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.