Gå til innhold
Arkivverket

Hals i Østerdalen


Stein Ole Kjær
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet om det har kommet ny informasjon om familien Hals i Østerdalen? Den gamle teorien (Finne-Grønn) om at disse var barn av Jens Andersen Hals fra Ystad vr jo ikke riktig. Det ble på et tidspunkt skrevet noe om at en de Robbelin fra Sverige skulle bidra med ny informasjon, men jeg har ikke sett noe foreløpig.

 

Venter fortsatt på om noen klarer å finne ut hvem som var far (foreldre) til de syv barna fra København-skiftet.

 

mvh

 

Stein-Ole Kjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nytt for meg. Hvor finner jeg bakgrunnen for din uttalelse: "Den gamle teorien (Finne-Grønn) om at disse var barn av Jens Andersen Hals fra Ystad vr jo ikke riktig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj - hvor skal jeg begynne!!! Roger Fossum og jeg brukte en lang periode på å gå gjennom kirkebøker og skifter i Ystad for noen år siden. Jeg har ikke mine notater tilgjengelig for øyeblikket, men det er hevet over enhver tvil at Jens Andersen Hals, Ridefoged i Ballerup ikke kan ha vært far til de 7 søskenene fra skiftet i København. Du kan ihvertfall kikke litt her: http://slektsforskning.com/slekter.htm

 

mvh

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen stor "nøtt" er det jo ikke snakk om - den ble (bl.a. med min medvirkning) noenlunde "knekket" ganske tidlig i det eviglange DA-tema nr. 35514 (lett søkbart via Google for de som orker å begynne der på nytt).

 

Noe annet er at ikke alt er helt ferdig dokumentert, men det aller meste tyder uansett på at stamfaren er hytteskriver Jens Nilssen Hals i Kvikne og hans kone, den lokale prestedatteren Dorte Hansd. (Lauritzen).

 

F.eks. i rettsvesenet er det vanlig å dømme ifølge relativt sikre indikasjoner om ikke alt fullt ut kan bevises. Da bør sterk sannsynliggjøring kunne være et godt stykke på vei gangbart også innen slektsgransking.

 

 

Selv praktiserer jeg sannsynliggjøring som et viktig hjelpemiddel når en skal finne ut av uavklarte slektsforhold og ofte faller mange biter i puslespillet på plass via det. Blir det tilstrekkelig av disse, er manglende dokumentasjon ikke lenger noe særlig problem, siden løsningen da i stor grad gir seg selv. Bl.a. har jeg benyttet denne metoden for å "bevise" egen anelinje fra slekten Prytz i Kvikne, der ett enkelt generasjonsledd helt mangler i de dokumenter jeg har hatt tilgang til fra aktuell tid - delvis fordi kirkeboken begynner senere og delvis fordi de to personene i slektsleddet antagelig dør før den begynner. (Av en eller annen grunn er de heller ikke nevnt i noen få andre samtidsdokumenter.) Svært mye annet viser likevel slektssammenhengen og dette "annet" er til dels godt dokumentert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over ditt ståsted og dette kan godt være korrekt løsning. Men det ble på et tidspunkt sagt at de Robbelin skulle komme med en bok eller en artikkel som "spikret" hvem som var opphavet. Siden jeg har ligget "brakk" i forhold til dette emnet og tildels slektsforskning i lang tid, så var jeg rett og slett nyskjerrig på om noe mer hadde kommet frem. Nå husker jeg faktisk ikke lenger, men vet vi noe mer om denne hytteskriveren?

 

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du i nevnte tema så står det jo et og annet i enkelte innlegg der. 

 

Jon Krokmoens "Folk og buplasser i Nord-Østerdalen" nevner på s. 127 Jens Nilssen på 1650-tallet som fullmektig for og svoger til sokneprest Hans Lauritssen. Begrepet "svoger" brukes da litt utvidet også om en svigersønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.