Gå til innhold
Arkivverket

Ingeborg Jensdotter frå Rennebu til Overhalla, Fosnes, Ibestad og Bardu - og so attende til Leka? - borni hennar i Ibestad og Bardu?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Dette er ei oppfølgjing av tema #79037 frå det gamle Brukarforum (http://forum.arkivverket.no/topic/164378-79037-anfind-gulbrandson-timberlid-amla-sogndal-foedd-1800-levde-1807-lagnad/?hl=%2Banfind+%2Bgulbrandson#entry1404740) der eg byrjar med ein oppdatert status:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Anfind Gulbrandson, døypt i Sogndal 21.6.1800, flytte truleg med mor si til Solvorn og budde her fram til kring 1812.

Anfind Gulbrandson flytte kring 1812 med mori og stefaren til Berdal i Feios, Leikanger, men fór sidan nordover og gifte seg i Overhalla 29.12.1833 med Ingeborg Jensdotter frå Lien i Rennebu.  Ho var dotter av gardbrukar Jens Ludvigson i Lien og kona Lisbeth Evensdotter frå Toset og vart døypt i Rennebu, Meldal 24.3.1805.  Anfind og Ingeborg budde som innerstfolk fleire stader, først på Katmarken i Overhalla og so på Bedsvåg i Otterøy, Fosnes, men flytte kring 1840 til Ibestad i Troms.  Dei vart tydeleg skilde kring 1860, og Anfind flytte som tenestedreng til Valen i Vågan der han d. som innerst 6.9.1871.  Ingeborg Jensdotter flytte til Sørmo i Bardu der

 

¤¤¤¤¤ (levde der 1865! – ”f. Medalens prgj. 1801” - endeleg lagnad?)

 

Dei fekk to born i lag:

a. Anna Dorthea Anfindsdotter, f. i Overhalla 24.12.1834,

 

     ¤¤¤¤¤ (1865: ugift tenestejente på Bækkelid østre i Ibestad ”f. Sevie prgj” – 1875: ugift tenestejente på Magisås i Ibestad ”f. Overhalla” – endeleg lagnad?)

 

b. Johan Bernhoft Anfindson, f. i Fosnes 30.6.1837,

 

     ¤¤¤¤¤ (1865: ugift tenestedreng på Lundberg i Bardu ”f. Vågan”! – 1875: ugift tenestedreng på Melhus i Bardu ”f. Vågan” – 1900: ugift legdelem på Høiden i Bardu ”f. Namdalen” - endeleg lagnad?)

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Lagnaden til Anfind Gulbrandson vart funnen då dette emnet var oppe sist, men eg slit med kona Ingeborg og dei to borni.

 

Eg har i dag, trur eg, funne att dotteri i FT1865 og 1875 i Ibestad, men finn ho ikkje i 1900 eller 1910.  Eg har òg funne sonen i FT1865, 1875 og 1900 i Bardu, men ikkje i 1910!

 

Eg finn ikkje dødsfall i kyrkjebøker for Bardu lenger enn til 1906/1907, og der finn eg ikkje Johan B. Anfindson!  Eg har enno ikkje søkt etter Anna Dorthea som avlidi i Ibestad mellom 1875 og 1900!

 

So var det mori, Ingeborg Jensdotter.  Eg kan ikkje sjå noko til ho i Bardu i 1875, og eg finn ho heller ikkje avlidi der oppe.

 

MEN, eg finn ei Ingeborg Jensdotter som høver svært so bra på Kolbeinnes i LEKA i 1875 (http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1755&kenr=002&bnr=0034&lnr=00).  Kan det vera ho?  Eg har bladd igjennom kyrkjeboki for avlidne i Leka fram til 1900, men utan å finna ho!

 

Det skal tydeleg ikkje vera so enkelt dette, men eg vonar at kanskje andre har betre auge enn eg og kan hjelpa meg finna dødsfalli til dei tre personane det gjeld, Ingeborg Jensdotter, Anna Dorthea Anfindsdotter og Johan Bernhoft Anfindson?  Alle gode tips vert mottekne med opne armar!

Endret av Lars E. Øyane - Wackersberg - Bayern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

So har eg bladd igjennom dødsfalli i Ibestad frå 1875 til 1910, men finn ikkje dødsfallet til Anna Dorthea Anfindsdotter!  Kvar er so ho vorti av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg vil i kveld gjerne få henta fram att dette emnet som av ei eller anna orsak ikkje ser ut til å vera mogeleg å finna svar på.  Er det augi mine som nok ein gong sviktar, eller vert desse folki verkeleg borte som sviskar?

 

Eg takkar på ny for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe umiddelbart svar på spørsmålet ditt ang. Anna Dorthea Anfindsdatter, men har du gått gjennom kirkebøker og folketellinger for Salangen  i perioden rundt 1900?  Salangen ble jo eget prestegjeld i 1907, såvidt jeg husker, og det kan hende du finner henne i kirkebøkene der i denne tida, om hun da ikke har forlatt kommunen tidligere. Dessuten: Kan det tenkes at hun er registrert med et annet navn enn Anfindsdatter/dotter rundt århundreskiftet, f.eks. hvis hun giftet seg etter 1875? Flere begynte jo  å forlate skikken med patronymikon rundt år 1900, og kanskje hun finnes en eller annen plass med et -"sen"-navn, evt et gårdsnavn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Dorthea er tjenestejente på Magisås i 1875, og så vidt jeg forstår, så er dette en gård i Salangen. Det er derfor kanskje ikke så dumt å gjennomgå kirkebøkene for Salangen for å se om Anna Dortheas dødsfall eventuelt kan finnes her. I 1875 var hun tjenestejente hos Jens Johan Nicolaisen på Magisås, men hun er ikke å finne der i f.t. 1891. Hun kan jo enten være død eller befinne seg på en annen gård i Salangen eller kanskje hun flyttet etter 1875??

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anita og Grethe for spennande meldingar frå i går!

 

Då eg i mai leitte etter eit eventuelt dødsfall for Anna Dorthea Anfindsdotter, gjekk eg gjennom båe kyrkjesokni i dåverande Ibestad prestegjeld, d.v.s. både Ibestad hovudsokn OG Salangen sokn.  No har eg òg sett litt på både utflyttingslister og vigselsprotokollar for Salangen sokn, men finn heller ikkje der noko av interesse for dette problemet.

 

Det skal tydelegvis ikkje vera so enkelt å løysa dette problemet.  Tanken min var at det kanskje burde lata seg gjera finna broren Johan Bernhoft Anfindsen i Bardu.  Han fekk støtte av fattigvesenet, og der burde det jo finnast dokument om han og kanskje ogso om søsteri hans?

 

Eg ønskjer liksom ikkje heilt å gje opp enno...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sambygding som er en dreven slektsforsker, har tatt kontakt med meg  fordi han tidligere har forsøkt å forske litt omkring  Anna Dorthea Anfindsdotters opphav og lagnad. Hun var tjenestejente på Fuglemo, Magisås i Salangen i 1875. Han opplyser følgende:

 

Anna Dorthea (født 24.12.1834 i Overhalla) er registrert innflyttet til Sørgård i Bardu i 1856. I 1865 er hun som før opplyst registrert på Bekkeli i Salangen, og i 1875 altså på Fuglemo, Magisås.  Min kontakt finner henne ikke blant begravede i Salangen i tida 1875-1924.

 

Det later imidlertid til å være to brødre:

 

Johan Bernhof: Født 30.06.1837 i Bedsvåg, Fosnes, Nord-Trøndelag.  Han ble konfirmert i 1855 i Ibestad Kirke. I FT 1865 er han tjenestekar på Lundberg i Bardu.

 

Andreas Lund: Født ca 1841 i Vågan (kirkebøker tapt i brann?). Konfirmert i Bardu kirke 1858, alder 17 1/2 år. Druknet i Barduelva 31.10.1859 sammen med en annen gutt. Andreas hadde da bopel på Setermoen. Gravlagt fra Bardu kirke

09.11.1859

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=139&uid=50216&js=j

 

 

I perioden 1860-1900 reiste det en mengde mennesker fra Indre Troms til Amerika. Kanskje Anna Dorthea og Johan Bernhof finnes blant disse? Min kontakt har ikke sjekket listene, men det har kanskje du allerede gjort? Mor Ingeborg Jensdatter er forøvrig heller ikke gravlagt i Bardu eller Salangen i tidsrommet 1865-1900.   Kan utvandringsteorien rett og slett ha noe for seg?

 

 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Anita for dette førebels siste innlegget om dette problemet i Troms!

 

Særleg er eg takksam for at du har fortalt meg om den andre broren.  Eg har vore på leiting etter fleire søsken, men grunna mangelen på kyrkjebøker i Vågan hadde eg ikkje fått med meg Andreas!

 

Ein skal heilt klart ikkje sjå bort ifrå at både mori Ingeborg og kanskje `?og dotterío Anna Dorthea kan ha utvandra til Amerika, men so lenge som Johan Bernhoft heilt sikkert IKKJE utvandra (han var jo so seint som i 1900 busett som fattiglem i Bardu!), tviler eg sterkt på at mori og søsteri kan vera reiste...

 

Kan dei kanskja ha hamna i Tromsø?

 

Eg har elles bede Statsarkivet i Tromsø om å sjå på saki, med særleg vektleggjing på fattigarkivet frå Bardu.  Knskje kan det der finnast opplysningar som kan føra oss i alle fall til søsteri?

 

Nok ein stor takk for hjelpi med denne huslyden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigvesenet/forsorgsvesenet var som regel kommunalt, og på nettsidene til Interkommunalt arkiv i Troms - IKA Troms, har jeg funnet katalogen for arkivmateriale som finnes i Bardu kommune (håper lenken fungerer): http://www.ikatroms.no/sites/default/files/bardu2002_-_kopi.pdf.

 

Selve materialet ser ut til å befinne seg i Bardu kommune, og av katalogen ser du at det finnes møteprotokoller for fattigkommisjonen for årene 1890-1911. Kanskje det finnes opplysninger om Johan Bernhoft her. 

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sambygding har virkelig lagt seg i selen og funnet ut litt av hvert om Anne Dorthea. Jeg siterer fra mail i dag:

 

"Anne Dortea:

Født 24.12.1834 i Overhalla NT

 

Har jeg nå funnet henne som tjestepike 1. januar 1891 i folketellingen for Salangen.

Hun bor da hos ekteparet Kristen Martin Hanssen og Petrikka Franzdatter på Samueljord, Salangen.

Hun navngis som Anne Dorthe Anfinsdatter og er understøttet av fattigvesnet og gårdbrukerens sønn Hans Peder Kristensen.

 

Hans Peder Kristensen ble gift 9 september 1900 med Henriette Dortea Amanda Hansdatter fra Store Vinje, Dyrøy.

De fikk en datter i 1899 før de giftet seg.

I 1902 utvandret de til Amerika og bosatte seg i Spokane, Washington..

 

Det er nok sikkert at det er Anne Dortea som finnes som  Ane Amundsen, i FT i 1900 under Samueljord i Salangen.

I så fall døde hun 13 november 1903 og er gravlagt 19 november 1903 ved Salangen kirke.

Hun er da angitt født i Vågan 1832 og bodde da som ugift fattilem i Skårvik, Salangen men døde i Løksebotten, som er nabogården til Samueljord."

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Grethe og ikkje minst til Anita for kjempeflotte innlegg!  Eg er skikkeleg imponert!  Anna Dorthea har vore ein "hard nøtt" å knekka, men når eg no ser på dei opplysningane som no er framkomne, er eg ikkje i tvil om at det må vera rett jente!  Ho hamna altso i Salangen...!

 

Eg vil freista fattigvesenet i Bardu; kanskje dei kan hjelpa oss vidare når det gjeld Johan Bernhoft Anfindson...

 

Når me no ser at både Anna Dorthea og Johan Bernhoft hadde tilhald i Troms ogso etter skilsmålet til foreldri, ligg det svært nær å tru at ogso MORI Ingeborg må ha endt livet sitt der opp i nord, eller....?

 

Siste sikre funn for Ingeborg er frå 1865 Sørmo i Bardu, men tross leiting i kyrkjebøkene har i alle fall ikkje eg sett noko meir til ho i Bardu!  Kan ogso ho vera flytt til Salangen?   Eller er det ho som i 1875 var kommi til Leka og som var utgangspunktet for denne debatten?

 

Nok ein gong ein kjempetakk for desse framifrå opplysningane som er framkomne frå sambygdingen til Anita!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.
 
Min fabelaktige sambygding har funnet ut enda mer, og på hans anmodning legger jeg ut følgende:
 
 

Her er Johan Bernhof I FT 1891 for Bardu

 

 

Han er da på gården Tønset, Bardu som ugift arbeidsmann.

 

Ser at han nevnes å være losjerende og en del av familien.

Jeg finner ikke noe slektskap til gårdbrukeren og hans kone (eller deres forfedre) som bor på Tønset, Bardu i 1891.

Kan Johan Bernhof være oppfostret her på gården?

 

Iver Olai Hansen gifter seg 29 desember 1851 i Ibestad kirke og oppgir da fødested Svolvær

Dette er eneste innflytter til Bardu fra Lofoten i begynnelsen av 1850 og bodde som inderst på Tønset til 1858 da han kjøpte Lund Nordre i Bardu.

Iver Olai Lund utvandret med familien til Amerika 19 juli 1872.

 

NB! Bardu bygdebok oppgir at Iver Olai Hansen er fra Vågå i Gudbrandsdalen, men han kommer sikker fra Svolvære før giftemålet, han er i 1845 fostersøn på Tønset, Bardu i 1845.

 

Jeg har gått igjennom sognepresten i Ibestads folketelling for Bardu i 1845.

Der finnes ingen spor etter Anfin Gudbransen’s familie i Bardu.

 

Har også sjekket Astafjord Bygdebok og fant Anfin og Ingeborg som par 9410.

Astafjord Bygdebok oppgir Vågan som bosted for paret og jeg tviler derfor at de har bod sammen i Ibestad, dvs Ibestad, Salangen eller Bardu.

Det mest sansynlige er at Ingeborg kom til Salangen eller Bardu med barna i begynnelsen av 1850. Ibestad i denne forbindelse kan kun knyttest til Ibestad Prestegjeld i denne perioden.

 

 

Her flytter nr. 6 Johan Bernhof til Bostad, Bardu i 1856.

NB! Da han ble konfirmet i Ibestad i 1855 lå Salangen under Ibestad.

Da bostedet hans ikke er oppgitt ved konfirmasjonen kan han ha bod i Salangen.

 

Her flytter nr. 13 Anne Dorthea fra Magisås i Salangen til Sørgård i Bardu i 1856.

 

Dette viser at alle 3 barna var i Bardu i tidrommet 1856-1858.

 

Jeg hadde skrevet Igebor Jensdatter da jeg registrerte gravlagte i Bardu og hadde henne i min database,

Men når navnene ikke er rett skrevet finner en ikke personene en leter etter.

 

Navnet er nå rette opp og her har vi Ingeborg Jensdatter født 1804 i Rennebu gravlagt 14. oktober 1899 i Bardu.

 

 

Hun døde av aldesdomssvakhet i en alder av ca. 95 år den 10 oktober 1899 på Viken i Bardu som enke og fattlem.

Bostad i Bardu som Anne Dortea flyttet til i 1856, er nabogård til Viken, Bardu.

 

En skal ikke se bort fra at Ingeborg Jensdatter i tidrommet 1865 til 1899 kan ha være på Kolbeinnes, Leka.

 

 

 

 

 

 

​-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

For egen maskin kan jeg tilføye at min sambygding ønsker kontakt med deg, men det virker kul umulig å få lagt inn mail i din postkasse. Han sitter på en omfattende database, noe du kanskje kan ha nytte av i ditt arbeid. Hvis du sender meg en p m, så får du hans navn og mailadresse.

 

Mvh

Anita

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg må berre gje meg ende over!  Hjarteleg takk til sambygdingen din, Anita, for eit utruleg spennande og verkeleg godt innlegg om lagnaden til denne huslyden!  Eg kan knapt nok tru at me no er i ferd med å løysa heile dette problemet som i utgangspunktet såg so "håplaust" ut!

 

Eg har no skrive om ein del av teksten for å få betre samsvar med røyndomen som etter kvart er komme fram og vonar no berre på at ogso Johan Bernhoft vil dukka opp etter kvart.  Her er oppdateringi mi:

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Anfind Gulbrandson, døypt i Sogndal 21.6.1800, flytte truleg med mor si til Solvorn og budde her fram til kring 1812.

Anfind Gulbrandson flytte kring 1812 med mori og stefaren til Berdal i Feios, Leikanger, men fór sidan nordover og gifte seg i Overhalla 29.12.1833 med Ingeborg Jensdotter frå Lien i Rennebu.  Ho var dotter av gardbrukar Jens Ludvigson i Lien og kona Lisbeth Evensdotter frå Toset og vart døypt i Rennebu, Meldal 24.3.1805.  Anfind og Ingeborg budde som innerstfolk fleire stader i Nord-Trøndelag, først på Katmarken i Overhalla og so på Bedsvåg i Otterøy, Fosnes, men flytte kring 1840 til Vågan i Vesterålen.  Dei vart tydeleg skilde kring 1850, men Anfind vart buande i Vågan, mellom anna som tenestedreng på Valen i Vågan der han d. som innerst 6.9.1871.  Ingeborg Jensdotter ser derimot ut til å vera flytt med borni til Salangen, den gongen ein del av Ibestad i Troms, og derifrå kring 1856 til Bardu der ho mellom anna budde på Sørmo.  So ser det ut til at Ingeborg kring 1870 for ei tid flytte sør til Kolbeinnes i Leka på Helgeland før ho på ny busette seg i Bardu.  Ho d. som enkje og legdelem på Viken i Bardu 10.10.1899.  Anfind og Ingeborg fekk tre born i lag:

a. Anna Dorthea Anfindsdotter, f. i Overhalla 24.12.1834, miste livet då ho 13.11.1903 drukna som legdelem i ein bekk nær Løksebotn i Salangen.  Etter ei kort tid i Bardu sist på 1850-talet flytte Anna kring 1860 på ny til Salangen og budde sidan der som tenestejente på ulike gardar, mellom anna på Magisås og i Samuelbotten.  Ho var ugift.

b. Johan Bernhoft Anfindson, f. i Fosnes 30.6.1837,

 

     ¤¤¤¤¤ (1865: ugift tenestedreng på Lundberg i Bardu ”f. Vågan”! – 1875: ugift tenestedreng på

            Melhus i Bardu ”f. Vågan” – 1900: ugift legdelem på Høiden i Bardu ”f. Namdalen” - lagnad?)

 

c. Andreas Lund Anfindson, f. i Vågan sommaren 1841, miste livet då han 31.10.1859 drukna i elvi i Bardu.  Han var ugift og budde då på Setermoen i Bardu.

 

~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Eg vil gjerne ha meir kontakt med sambygdingen din, Anita, og har i mellomtidi motteke e-post frå Randi (hjarteleg takk, Randi, for bistand!).  Men i denne omgongen nok ein gong ein kjempetakk for framifrå hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg vil gjerne få ta opp att dette problemet etter at eg har motteke ei melding frå Bardu kommunearkiv som skriv følgjande om den "sakna" sonen i denne huslyden:

 

~~~~~

 

Hei!

Jeg har lest gjennom protokoll fra Bardo fattigstyre.
Sist Johan Anfinsen er nevnt er i møte den 12. febr. 1910. Da er han i forpleining hos Anton Karlstad og det står at han er syk da.

Det er ikke nevnt noen dødsdato på han (eller noen andre) men han er ikke nevnt etter dette møtet.

Det er det jeg kan finne ut om han.

Med hilsen

Lovise Stavem
fagleder arkiv Bardu kommune

 

~~~~~

 

Her er huslyden til Anton Karlstad i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036952001358

 

men som ein ser, ingen Johan er nemnd, og han er heller ikkje å sjå andre stader i Bardu i 1910.  So spørsmålet står framleis:

 

Kvar vart det av Johan Bernhoft Anfindson???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tidligere omtalte sambygding har nok engang trådt til, og han ber meg legge ut følgende:

 

"Anna Dorthea Anfindsdotter, f. i Overhalla 24.12.1834, miste livet då ho 13.11.1903 drukna som legdelem i ein bekk nær Løksebotn i Salangen.  Etter ei kort tid i Bardu sist på 1850-talet flytte Anna kring 1860 på ny til Salangen og budde sidan der som tenestejente på ulike gardar, mellom anna på Magisås, Bekkebotn og Samueljord.  Ho var ugift.

 

b. Johan Bernhoft Anfindson, f. i Fosnes 30.6.1837, døde som syk ugift legdelem 19.03.1910 på gården Karlstad i Bardu hvor han var i forpleining.

   (I begravelseprotokollen for Bardu står hans fødselsår  skrevet 1838, men er overstrøket og erstattet med 1840, ellers stemmer opplyningene)

     ¤¤¤¤¤ (1865: ugift tenestedreng på Lundberg i Bardu ”f. Vågan”! – 1875: ugift tenestedreng på

            Melhus i Bardu ”f. Vågan” – 1900: ugift legdelem på Høiden i Bardu ”f. Namdalen” - lagnad?)

 

c. Andreas Lund Anfindson, f. i Vågan sommaren 1841, drukna då han gikk gjennom isen på Barduelva på vei til sesjon i Målselv 31.10.1859.  Han var ugift og budde då på Setermoen i Bardu.

    (gikk gjennom isen på Barduelva på vei til sesjon i Målselv er hentet fra Bardu Bygdebok bind II)"

 

 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ein gong er eg skikkeleg imponert over sambygdingen din, Anita!  Med dødsfallet til Johan Anfindsen har han løyst siste resten av dette problemet, og manuskriptet mitt for huslyden til Anfind Gulbrandson er i mine auge 100% komplett!  Dette er jamen oppsiktsvekkande for ein slik "vanskeleg" nøtt!

 

Samstundes har eg litt dårleg samvet for ikkje enno å ha skrive til sambygdingen din, Anita!  Etter ein lengre absolutt naudsynt ferie ved Middelhavet er eg no svært oppteken med å gjera ferdig manuskriptet til band XI i bygdebokserien vår for Luster, men eg veit eg har nokre problem i det kommande band XII der løysingane ligg i same området, so då kjem eg i alle fall attende, om ikkje før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars.

Tusen takk for hyggelige ord, som jeg håper min sambygding tar til seg når han er inne på disse sidene. Jeg snakket med han i telefonen for noen dager siden, og  han later til å være en travelt opptatt mann som nå har fullt fokus på kveninnvandringa til bygdene her i nord. Som før antydet har han en omfattende database med slekter i Troms og  faktisk også på Vestlandet, så her kan det jo kanskje være hjelp å få framover om du trenger det.

 

Hilsen Anita

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Anita!

 

Eg tillet meg å leggja inn her eit nytt raskt spørsmål som gjeld Bardu.  Eg har balt med denne personen i mange år, men utan å komma noko nærare ei løysing:

 

Ei samla framstilling av denne huslyden har vore drøfta før (http://forum.arkivverket.no/topic/170848-karl-august-petterson-og-kona-cecilia-svensksognsk-fiskarpar-i-vardoe-lagnad/page-2?hl=%2Bsilla+%2Bwilhelmsdotter#entry1472418).

 

Cecilia "Silla" Marie Wilhelmsdotter (1860-1936), frå Solvorn i Hafslo, var av det heller "mobile" slaget.  Ho døydde nær Umeå i Sverige, men før ho kom so langt, hadde ho fått to søner i Hafslo og sidan fire born med ein omreisande svensk smed og kopparslagar, Karl August Petersson (1865-1940).  Eldste sonen kom til oppfostring i Rana og budde sidan i Fauske, medan andre sonen var denne:

 

Hans Jensson, fødd i Hafslo 25.11.1887.

 

Hans kom til oppfostring på garden Balteskaret i Ibestad der han vart konfirmert i 1903

 

Hans var i 1910 komen til Molund i Bardu der han var ugift skreddar (http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036952000687)

 

Er det mogeleg å finna ut noko som helst om lagnaden til denne Hans Jensson?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det bare å videreformidle opplysninger som min sambygding atter trekker opp av hatten: 

 

 

"Hans Jenssen Vakaker bodde på Balteskar i Skånland da han ble konfirmet. Balteskar i Skånland tilhørte Ibestad sogn da han ble konfirmert.

 

Da han var i Bardu bodde han på Setermoen. Molund er det kun lokalbefolkningen som kjenner til.

 

Ved vielsen skrev presten i Trondenes Holte og presten i Ibestad Halle, men han brukte slektsnavnet Holthe.Han ble 31 oktober 1914 gift med Albertine Kristine Nilssen født 22 april 1881 på Reite i Lavangen (Reite tilhører i dag Salangen kommune)

Hun var datter av gårdbruker og fisker Nils Kristian Andreassen og hustru Ingeborg Anna Hansdatter.

 

Trondenes:

 

Ibestad:

 

Albertine Kristine døde 12 juli 1947 og Hans døde 8 januar 1958. Begge er gravlagt på Harstad Gravlund, Sama.

 

På samme gravlund finner vi Johanne Holthe født 28 september 1905 og død 14 mars 1984.

Dette er en datter av Albertine Kristine Nilssen som hun fikk utenfor ekteskap på Lavangsnes i Lavangen.

Hans Jensen var ikke hennes far, men må ha vært hennes stefar siden hun brukte hans familienavn.

 

Jeg har ikke registrert at Hans og Albertine hadde barn, men døpte i Trondenes er i min database er begrenset til min slekt.

Skal sjekke litt nærmere i neste uke når jeg får bedre internett tilgang."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett om eg vart positivt overraska då eg fekk lesa siste innlegget i dette emnet!  Hjarteleg takk til deg Anita og sambygdingen din for skikkeleg spennande opplysningar om Hans Jensson!  Eg hadde ikkje venta at Hans skulle dukka opp so snøgt, men må berre gje meg ende over!

 

No er eg sjølvsagt spent på om fleire opplysningar kan finnast om eventuelle born og ogso om Johanne, som eg fann døypt i Ibestad under namnet Johanna Alfryda med barnefar Karl Norman Jakobsen.  Eg tek gjerne med ein biografi om Johanna so lenge ho var ein del av denne huslyden!

 

So kan me berre spekulera over kvar Hans fekk namnet Holthe ifrå?

 

På ny hjarteleg takk for særs nyttige opplysningar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Holte brukes i følge min "kilde" (ektemann med samme navn)  av opprinnelig to ubeslektede familier i Harstad, og i alle fall den ene (altså min svigerfamilie) tok i sin tid navnet etter boplassen i Breivikholtet, der familien holdt til på 1800-tallet. Varianten Holthe virker imidlertid noe uvanlig til Harstad-navn å være. Jeg ser i bygdeboka for Trondenes at det ble utskilt flere parseller i området på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Kanskje forklaringa på navneendringa er noe så enkelt som 

at Hans Jensson bodde i området og derfor rett og slett "tok" navnet Holt(h)e som slektsnavn av den grunn? Jeg kan imidlertid ikke finne han der, men så er jeg da også bare en glad amatør!  :unsure:

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Holte brukes i følge min "kilde" (ektemann med samme navn)  av opprinnelig to ubeslektede familier i Harstad, og i alle fall den ene (altså min svigerfamilie) tok i sin tid navnet etter boplassen i Breivikholtet, der familien holdt til på 1800-tallet. Varianten Holthe virker imidlertid noe uvanlig til Harstad-navn å være. Jeg ser i bygdeboka for Trondenes at det ble utskilt flere parseller i området på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet. Kanskje forklaringa på navneendringa er noe så enkelt som 

at Hans Jensson bodde i området og derfor rett og slett "tok" navnet Holt(h)e som slektsnavn av den grunn? Jeg kan imidlertid ikke finne han der, men så er jeg da bare en glad amatør!  :unsure:

 

Hei Anita!

 

Jeg gjorde faktisk et søk i helgen i Gravminner i Norge og fant Hans Holthe og kona Albertine. Det var nummeret før jeg la ut gravstedsregistreringen på Hans Holthe, for jeg reagerte på at denne Hans Holthe hadde samme fødselsdato som Hans Jensen, som Lars etterlyste. Og så fant jeg en Albertine Kristine i Ibestad som var født i 1881 og da jeg gikk tilbake på innlegget til Lars, så jeg at Hans Jensen var konfirmert i Ibestad i 1903. 

 

Men så slo jeg Hans Holthe fra meg, for i Branntakstregister 1821-1957 for deler av Troms fant jeg en Hans H. Holthe i Trondenes: http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/30/ob00000000057041. Han dukker også opp i samme register som Hans Hansen Holte. Denne Hans har altså farsnavnet Hansen, mens den Hans som Lars søker etter, het Jenssen. Og da slo jeg funnet i Gravminner i Norge fra meg, siden jeg trodde at Hans Holthe var identisk med Hans Hansen, selv om fødselsdatoen altså var lik den til Hans Jensen. 

 

Gretne 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min utrettelige sambygding fleiper med at han har en umåtelig stor hatt, som han kan trekke litt av hvert opp av. :D Men dette er i alle fall det han tenker om en mulig opprinnelse til navnet Holthe knyttet opp mot Hans Jensson Holthe:

 

 
 

Da Hans Jensson ble konfirmert bodde han hos Simon Markussen på Balteskaret i Skånland.

 

I 1900 bodde Simon på G. nr.  74  Br. nr. 4. Balteskar i Ibestad / i dag Skånland

I 1910 bodde Simon på G. nr.  74  Br. nr. 4. Balteskar i Ibestad / i dag Skånland

 

Vi vet ikke, men bruk nr 4  omfatter plassen Holtet i Balteskar, så det er nok her han har hentet familienavnet Holthe.

Det ble nok først skrevet Holte, men som Anita nevner var det to familer Holte som ikke var i slekt i Trondenes på den tiden.

Han har nok fått en innsigelse mot bruk av navnet og derfor føyd til h’en.

 

Et lite tips:

Jeg bruker ”Se Eiendom” som du finner her:

 

            

 

Her kan en søke eller zoome inn når en er kjent i område.

 

Søker en på Balteskar og velger Balteskaret  vises Baltekaret  Kommune 1913 – Skånland og stedet vises i kartet.

En kan nå flytte litt på kartet til en finner eiendommen 74/4. Ved å klikke på eiendomsnummert får en flere valg.

I dette tilfelle f.eks. Marker eiendom. Eiendomen er stor og en må zoome inn igjen til stednavn vises

og da vil en se at Holtet inngår i den eiendommen hvor Hans Jensson bodde da han var konfirmert.

Da ser en at Holtet er en del av eiendommen.

 

 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at Hans Jensson Holthes liv og virke fram til hans død i 1950 ligger litt i mørket, men min sambygding prøver å forske videre. Her er i alle fall det han så langt har funnet ut. Jeg siterer:

 

"Johanna Alfryda:

Far til Johanna Alfryda født 28 september 1905 var Karl Norman Jakobsen født 1873.09.15 på Selnes i Gratangen

og døde på Lavangsnes, Lavangen  20 september 1943 etter to ekteskap med sju barn i det føste og ett barn i det siste.

Jeg har ikke funnet at hun har vært gift eller etterlot seg noen barn.

 

Hans Holthe:

Jeg hadde i min database at Hans Holthes kone Albertine Kristine hadde to søstre og en  bror som ble gift i Trondenes kirke.

Den ene søsteren og broren hadde med sikkerhet bosted Harstad.

Den andre søsteren Marie Amanda ble gift med Karl Andreas Nilsen fra Grunnvassbotn i Trondenes samme dag som Hans og Albertine Kristine giftet seg.

Det ser for meg ut til at Karl Andreas Nilsen og Marie Amanda må ha flyttet fra Harstad uten at jeg finner ut hvor de bosatte seg.

En skal ikke se bort fra at Hans Holthes og kone Albertine Kristine flyttet sammen med med dem og senere har returnert til Harstad.

Noe som forsterker denne mistanken er at jeg ikke kan finne Albertines datter Johanna Alfryda konfirmert i Harstad

eller andre steder i Sør- eller Midt Troms i tidrommet 1919 – 1921.

Tok Hans Holthe henne som fosterdatter i løpet av de første fem årene etter  ekteskapet ble inngått, burde hun være konfirmert i Trondenes dersom han bodde i Harstad.

 

Den eneste dokumenterte opptredende jeg kan finne for Hans Holthe etter at han giftet seg er 25 juni 1926,

da er han og konen er faddere for datteren til hans svoger som da er bosatt på Seljestad i Harstad.

Hans er da skreddersvend uten at hans oppholdsted er angitt.

Siden dette er på sommeren kan de være på besøk i Harstad og stilt opp for så nær slekt.

Dette er ikke noe god dokumentasjon på at de bodde i Harstad på dette tidspuktet.

 

Tittelen skreddersvend:

Jeg har gjort et søk i databsen min og har følgende:

            Skreddermester brukes for de som driver egen forettning

            Skreddersvend brukes for de som er ansatt hos en skreddermester

            Var han ansatt i det militære ville tittelen mest sannsynlig vært militærskredder eller skreddersersjant.

Har ikke funnet noe med offiserstittel i det aktulle tidrommet.

Dette er derfor mest sannsynlig at Hans Holthe var ansatt hos en skredder og ikke drev egen forretning.

 

Hans Holthe og kone Albertine Kristine døper ikke noen barn i tidrommet ett år før ekteskape og frem til 1928

i Trondenes/Harstad, Skånland, Gratangen, Lavangen, Ibestad, Salangen, Bardu eller Dyrøy som jeg har god oversikt over.

 

Jeg vil ikke slå meg til ro med at Hans Holthe ikke hadde barn før jeg finner ut hvor Karl Andreas Nilsen og Marie Amanda bosatte seg. 

En bør sjekke om Hans Holthe bodde en tid i samme område og døpte barn der."

 

---------------------------

 

 

 

For øvrig virker det vel både forvirrende og misvisende at de siste sju innleggene er plassert under overskrifta "Ingeborg Jensdotter frå Rennebu til….". Innholdet knyttes jo selvsagt  opp mot et eget tema som ikke hører hjemme akkurat her. Hvordan kan dette ordnes opp i? 

 

Hilsen Anita

 

Endret av Anita Aamo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.