Gå til innhold
Arkivverket

Hva fikk pasienten, og av hvilken "læge"? Egersund 1907


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk i dag ei artig medisineske som i sin tid har inneholdt medikamenter til en eldre herremann som døde av nyresykdom et par år senere.  Jeg velger å holde pasientens navn utenfor.

 

Men hva fikk pasienten?  Og hva het legen?  Står det Heiberg, som vel er et legenavn?  Eller Hedberg?

 

Og hva fikk pasienten som skulle inntas 3 gange daglig?  "1 pulver"?

 

Denne esken er et klenodium for meg!  Det hadde vært gøy om dette kunne tydes.  Jeg velger å spørre her, men vet at det finnes et eget "tydehjørne".


Her er eskekopien


Dette er nok legen, dr. Hedberg i Myrgaden i Egersund.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037250000793

post-216-0-43776900-1400100230_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første linjen ser ut som Subsal. Bismuth og er vel dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Bismuth_subsalicylate

som gis mot diaré og det samme ser det ut til at opiumspulver (på neste linje) har vært et virkemiddel mot: http://historienet.no/opiumspiller-kur-mot-dysenteri

 

Siste linjen vet jeg ikke hva betyr.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for innspill.  Jeg syns det kan se ut som du har rett.  Altså har pasienten hatt magetrøbbel i en eller annen grad.

 

Videre finner jeg da dette:

An antacid is a substance which neutralizes stomach acidity.

 

Bismuth subsalicylate is used to treat diarrhea, heartburn, and upset stomach in adults and children 12 years of age and older. Bismuth subsalicylate is in a class of medications called antidiarrheal agents. It works by decreasing the flow of fluids and electrolytes into the bowel, reduces inflammation within the intestine, and may kill the organisms that can cause diarrhea.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste linjen mener jeg bør være 'M. f. p. d. in VIII plo', som er forkortelse for 'Misce fiat pulvis da in VIII plo'. Det betyr omtrent 'Bland lag pulver gi 8 stykker/ganger', og er en melding til farmasøyten. Pasienten skulle i dette tilfellet få utlevert 8 pulver à 1,05 gram i det blandingsforholdet som forskrives.

 

Pulver til innvortes bruk ble fylt i 'kapsler' av papir som ble brettet og lukket på en spesiell måte. De ble ofte utlevert i en pappboks med lokk. Bruksanvisningen er 1 pulver 3 ganger daglig. Kapselen ble da åpnet, innholdet ble tømt ned i et glass med litt vann og drukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i dag ei artig medisineske som i sin tid har inneholdt medikamenter til en eldre herremann som døde av nyresykdom et par år senere.  Jeg velger å holde pasientens navn utenfor.

 

Men hva fikk pasienten?  Og hva het legen?  Står det Heiberg, som vel er et legenavn?  Eller Hedberg?

 

Og hva fikk pasienten som skulle inntas 3 gange daglig?  "1 pulver"?

 

Denne esken er et klenodium for meg!  Det hadde vært gøy om dette kunne tydes.  Jeg velger å spørre her, men vet at det finnes et eget "tydehjørne".

Her er eskekopien

Dette er nok legen, dr. Hedberg i Myrgaden i Egersund.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037250000793

 

Er sikkert ittno å sjå, men kunne jo vært litt interessant å fått et bilde av hele eska Erling ( jfr. Randi`s beskrivelse ) ?

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det dreier seg om et middel mot diare. Et stoppende middel med innhold opiumpulver og vismuthpulver.

 

I Norsk Formelsamling 1953 fins det et tilsvarende pulver på side 28 som heter Dosispulvis opii obstipans

" Stoppende opiumspulver"

Det pulveret inneholdt Opium 0,05g

Bismuthi subnitras 0,5 g og Albumini tannas 0,5 g pr pulver.

Med dosering 1 pulver 2-3 ganger daglig.

 

Forskjellen her er jo at i oppskriften fra 1953 er det Albumin tannat i tillegg, og dermed halvparten av

Vismuthmengden.

 

På esken du har var det 0,05 g Opium pulver

og 1 gram Bismuthi subnitras (som dengang het noe annet...) og doseringen var den samme.

 

Ellers er beskrivelsen i innlegg #4  av Randi Broli helt korrekt.

 

Mvh Tove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar.  Her er et knippe medisin-ilåt, den aktuelle esken åpnet, nederst t.h.

post-216-0-09553100-1400181697_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.