Gå til innhold
Arkivverket

En dårlig dag!


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Etter å ikke hatt så mye tid til annet enn jobb og annet så var det med svært stor skuffelse jeg så at det gamle digitalarkivet nå var borte. Min tid her nå er definitivt over. Nå har jeg lest om de nye søkemulighetene, jeg har prøvd å lett og søkt, men finner på ingen måte frem. Føler at alt det arbeidet og ressursene jeg har nedlagt i mange års arbeid med å finne slekt og bruke kilder er nå helt ødelagt. Det vil bli altfor stor jobb og oppdatere kildene, spesielt med tanke på at jeg ikke engang finner frem. Jeg føler faktisk sinne....og stor skuffelse!

 

Jeg har ingen forståelse egentlig for de endringene som er blitt foretatt. Rett og slett fordi søkesystemet er ufullstendig og svært lite innlysende. Når man må lese seg opp for hvordan man i det hele tatt skal finne frem så har det her blitt gjort en altfor dårlig jobb. Dette er i mitt syn absolutt ikke brukervennlig i det hele tatt.

 

Så dette ble en dårlig da....og svært lite har blitt gjort i forhold til hva som var meningen når jeg nå gikk inn her med glede og forventning for å ha noen avslappende timer med min kjære hobby.  :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Astrid...var veldig merkelig for min link er død og samme hvordan jeg lette så fant jeg den ikke. Men, nå har jeg lagt den i mine favoritter :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig at det gamle Digitalarkivet får være her ut året iallefall, og aller helst skulle jeg ønske at både dette og gammelforumet ble her til evig tid. Finner som oftest ikke det jeg er ute etter 

i det nye søkesystemet jeg heller, men noe har jeg funnet. Er glad jeg kan bruke RHD for folketellingene 1865,1875,1900 og 1910

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig beklagelig at det nye søkesystemet oppleves som ubrukelig. Vi mener selv at det åpner for en god del muligheter, samtidig som vi selvsagt ser at vi ikke har fått med oss alt fra det gamle, men nå var det ikke en intensjon å lage en kopi av det gamle.

 

I det nye systemet har vi slått sammen alt av data i en stor database og det betyr at du kan søke gjennom absolutt alt. Men samtidig har du også muligheten til å velge deg en kilde eller kildetype og bare søke i den. På den måten vil det være muligheter for å finne personer selv om du ikke vet hvor de holder til, og dette var kun noe vi hadde for folketellingene på de gamle nettsidene.

 

Noe av det mest utfordrende med det nye systemet er nok at du treffer på et søkeskjema og du får ikke se dataene du skal søke i. Klikker du på Søk-knappen uten å skrive noe i søkeskjemaet får du faktisk fram trefflisten og får sett på dataene før du skal foreta et søk.

 

Folketellingene kommer utstyrt med egne lenker til dataene, så også her kan du titte og bla i dataene uten å foreta et søk. (Åpne geografimenyen i et av søkeskjemaene for folketellingene og klikke på husikonet til venstre for hvert prestegjeld/herred.)

 

Det avanserte personsøket er blitt veldig bra og snart får vi også lignende utvidelse for det avanserte eiendomssøket. Her kan du foreta valg for hvor i landet søket skal gjelde, hvilke(n) kilde® søket skal gjelde for mm. i tillegg til at du kan søke etter flere personer samtidig. 

 

Samtidig innser vi at nettsidenes utseende kan bli bedre slik at valg og veier blir enda tydeligere og at søkemetoder blir mer intuitive. Dette er noe vi vil jobbe med, men det vil ta noe tid, både å planlegge og gjennomføre.

 

I mellomtiden skal vi være lydhøre for de forbedringsforslag dere har. Og vi er svært interessert i å høre om personer dere ikke finner i det nye søkesystemet, men som dere fant i det gamle, evt. finner hos RHD. Det kan være feil i våre data, den tekniske løsningen, eller det kan også være at vi må bli flinkere til å forklare søkemetoder. Så alle tilbakemeldinger dere måtte ha tar vi imot med stor takk! Vi er bare sporadisk innom dette forumet, så vi setter pris på om denne type tilbakemeldinger blir lagt i et av foraene under Spør Digitalarkivet http://forum.arkivverket.no/forum/8-spoer-digitalarkivet/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett meg sjølv under tvungen administrasjon (!) har eg nesten heilt slutta å bruke gamle DA - og det verste er at eg likar det nye betre og betre. Men det ER ei vanesak, og det ER ikkje så intuitivt som det gamle, og det ER framleis ting eg ikkje finn. Men på mange område er det betre enn det gamle var, og eg trur sluttresultatet vil bli endå betre enn det er no. Men det forutset av vi brukar det og melder tilbake problema vi opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett meg sjølv under tvungen administrasjon (!) har eg nesten heilt slutta å bruke gamle DA - og det verste er at eg likar det nye betre og betre. Men det ER ei vanesak, og det ER ikkje så intuitivt som det gamle, og det ER framleis ting eg ikkje finn. Men på mange område er det betre enn det gamle var, og eg trur sluttresultatet vil bli endå betre enn det er no. Men det forutset av vi brukar det og melder tilbake problema vi opplever.

Enig at dette er en vanesak, mye er positivt med det nye, men jeg kunne virkelig ønske meg en mer selvforklarende søkeprosess.. Er fortsatt mye jeg ikke skjønner med det nye, men det kommer nok etterhvert.. Å kunne gjøre landsomfattende søk er en stor forbedring, men jeg finner heller ikke alt ennå.. Er alt av kilder ført over og tilgjengelig gjennom det nye nå, eller gjenstår det fortsatt noe?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett bare det nye søkesystemet, og er superfornøyd :)  Ved å bruke stjernetegnet flittig,finner jeg nesten bestandig det jeg søker etter ! Ha en fin søndag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Finnes det en god og grei forklaring på hvor og når stjerner skal brukes, håper det og som ikke er så vanskelig å forstå for en som langt i fra er en ekspert på å bruke det " nye " Digitalarkivet men likevel ønsker å delte med leting og hjelpe andre så løninger kan finnes ?

 

De som er eksperter har nok heller ingen problemer med det men hva med undertegnede og muligens andre ?

 

Takk.

 

Mvh. Magne.

Endret av Magne Østhus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også bare det nye og har få problemer med det, men lurer bare på om alt er overført fra det gamle?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker også bare det nye og har få problemer med det, men lurer bare på om alt er overført fra det gamle?

Mvh. Johan Arthur Hansen

 

Nei alt er ikke overført. Det har vist seg noe omstendelig. For en ting er at dataene må tilpasses, dvs. dato må få datoformat, navnefelt må splittes osv., men en annen ting er at vi må foreta grovinndelinger av alle filene for å se hvilke som har omtrent samme informasjon og dermed kan ha felles søkeskjema og kildekategori. 

 

Av det som ikke er overført enda finnes 450 kirkeboksfiler (en del for Bergen, Hordaland og Sogn og Fjordane, samt sjømannskirker), alle filene for nordmenn i amerikanske folketellinger, 1891-tellingene, 1701-manntallet, pluss en del enkeltfiler fra andre kildekategorier. 

 

Vi jobber med dette hele tiden, så hver uke er det stadig noe mer som er flyttet over og blitt tilgjengelig. Hvis det er noe konkret man savner så er det også bare å spørre, så skal vi se hvor i køen de dataene er og heller prioritere oppover det datasettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg veit ikkje om dette er rette staden, men eg ser at Anette har skrive eit innlegg, og det ville eg gjerne få kommentera:

 

Eg har i årevis iritert meg over at dei amerikanske kyrkjebøkene, som mellom anna eg sjølv har vore med på å databaseregistrera, har fått "merkelege" omsetjingar i teksten.  Det heiter ikkje FYLKE i Amerika, og so lenge det er so stor usemje om korleis dei geografiske einigane skal omsetjast mellom norsk og amerikansk-engelsk, so lyt ein halda seg til den amerikanske beteikningi "COUNTY". Og når det gjeld det særnorske PRESTEGJELD, so tykkjer eg me skulle nytta "PARISH"!  Prestegjeld finst ikkje i Amerika, medan "parish" i beste fall kan tolkast som "kyrkjesokn".

 

Eg ser gjerne ein debatt som går på dette spørsmålet!

Endret av Lars E. Øyane - Wackersberg - Bayern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei alt er ikke overført. Det har vist seg noe omstendelig. For en ting er at dataene må tilpasses, dvs. dato må få datoformat, navnefelt må splittes osv., men en annen ting er at vi må foreta grovinndelinger av alle filene for å se hvilke som har omtrent samme informasjon og dermed kan ha felles søkeskjema og kildekategori. 

 

Av det som ikke er overført enda finnes 450 kirkeboksfiler (en del for Bergen, Hordaland og Sogn og Fjordane, samt sjømannskirker), alle filene for nordmenn i amerikanske folketellinger, 1891-tellingene, 1701-manntallet, pluss en del enkeltfiler fra andre kildekategorier. 

 

Vi jobber med dette hele tiden, så hver uke er det stadig noe mer som er flyttet over og blitt tilgjengelig. Hvis det er noe konkret man savner så er det også bare å spørre, så skal vi se hvor i køen de dataene er og heller prioritere oppover det datasettet.

 

Takk skal du ha! Det var i Bergen jeg merket at det manglet noe!

 

Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Eg veit ikkje om dette er rette staden, men eg ser at Anette har skrive eit innlegg, og det ville eg gjerne få kommentera:

 

Eg har i årevis iritert meg over at dei amerikanske kyrkjebøkene, som mellom anna eg sjølv har vore med på å databaseregistrera, har fått "merkelege" omsetjingar i teksten.  Det heiter ikkje FYLKE i Amerika, og so lenge det er so stor usemje om korleis dei geografiske einigane skal omsetjast mellom norsk og amerikansk-engelsk, so lyt ein halda seg til den amerikanske beteikningi "COUNTY". Og når det gjeld det særnorske PRESTEGJELD, so tykkjer eg me skulle nytta "PARISH"!  Prestegjeld finst ikkje i Amerika, medan "parish" i beste fall kan tolkast som "kyrkjesokn".

 

Eg ser gjerne ein debatt som går på dette spørsmålet!

 

Dette har ikke noe med det trådstarteren tok opp, men jeg skal svare kjapt og kort på det her og hvis det er ønske om å kjøre en større sak på det, så kan du starte en egen tråd i et av foraene for Spør Digitalarkivet.

 

Du mener feltoverskrifter i gamle Digitalarkivet ikke sant? På samme måte som vi oversetter prestegjeld og fylke til engelsk i engelsk versjon av nettsidene, så oversetter vi parish og county til norsk i norsk versjon. Det vil aldri bli helt presist, men det fungerer. Vi kommer ikke til å rette noe på de gamle nettsidene, de er som kjent under avvikling og disse dataene er vel blant de 450 kirkeboksfilene som ikke er flyttet over enda, så jeg kan ikke på stående fot svare for hvordan de blir seende ut når vi flytter dem over, men jeg tror nok at det blir norske feltnavn på de norske sidene og engelsk på de engelske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.