Gå til innhold
Arkivverket

Ole Larsen Grav på Ytterøy, f. ca 1785 - hans opphav?


Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Ole Larsen som 9.4.1818 ble gift i Ytterøy med Karen Arntsdtr Neder-Grav. Han bodde da på Over-Grav og var oppgitt å være 30 år. Trolig er han den samme Ole Larsen Grav som ble konfirmert 5.9.1802 i Ytterøy som 16 år gammel og som gjenfinnes på Graw ved FT1801 som tjener for Jørgen Olsen og Guru Olsdtr. Han er altså født ca. 1785-1788, men jeg finner ingen passende Ole Larsen født i Ytterøy og tror han kanskje må ha kommet fra et annet sogn. 

 

Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke enkelt med et slikt vanlig navn. Her tror jeg du skal ta tak i den lille informasjonen du får. I 1801 er Ole Larsen, som du skriver, i tjeneste hos Jørgen Olsen og Guru Olsdatter på Grav. Samme sted finner vi også 10 år gamle Peder Larsen i tjeneste, dette kan være en bror. Ole Larsen ble gift med ei gardmannsdatter og har nok derfor selv samme bakgrunn. Han kan være i slekt med Jørgen Olsen eller Guru Olsdatter, du bør derfor først finne ut mer om dem og deres slektsbakgrunn - kan f.eks. en av dem hatt en bror ved navn Lars eller ei søster som var gift med en Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Grete - det hjelper med et nytt blikk på ting!

Jeg finner ikke at Jørgen og Guru ble gift på Ytterøya, og Jørgen fikk skjøte på Over-Grav 14.3.1799 - så kanskje ankom de sognet da. Jørgen døde 4.9.1817, og jeg finner ikke noe skifte etter ham. 16.12.1846 ble det derimot sluttet skifte etter Guru. Hun etterlot seg en vesentlig yngre (22 år) ektemann, Nils Jørgensen, som hun giftet seg med 10.9.1818. Ingen barn er nevnt i skiftet, og ektemannen var arving til det lille som var igjen - i tillegg til noen slektninger av henne i Trondheim. Slik jeg klarer å tyde skiftet ble disse begunstiget i et testamente hun opprettet 2.4.1819, og de var hennes "broderbørn":

gjørtler Frederik Hedemark i Trondheim

Bergithe Hedemark, hvis Alder og Ophold ikke vides

Lorentze Hedemark

 

Guru Olsdatter kan altså ha vært hel- eller halvsøster til en Hedemark (kanskje i Trondheim). Ved FT1801 er det en familie Hedemarch i Trondheim med to barn som heter Friederich og Birgitha, nemlig Petter Hedemarchs familie. Petter Hedemarch kan aldersmessig ha vært Guru Olsdatters bror. Kanskje finnes vielsen mellom Jørgen og Guru i Trondheim - så langt har jeg ikke kommet enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

 

Jorgen Olsen

Norway, Marriages, 1660-1926

marriage: 8 November 1781 Skogn, Nord-Trøndelag, Norway spouse: Guru Olsdr

 

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Skogn, Ministerialbok nr. 717A01 (1747-1803), Trolovede 1782, side 331-332.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16391&idx_id=16391&uid=ny&idx_side=-161

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070925690062.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1801-telling for 1722 Ytterøe

 

25

Nordre Trondhiem Ytterøe Ytterøe Graw

 

(utdrag fra listen)

 

424 * Jørgen Olssen Huusbonde 48 Begge i 1te ægteskab Bonde og gaardbruger M fglass.gif

 

425

  Guru Olsdtr Hans kone 40 Begge i 1te ægteskab   K fglass.gif

 

426

  Ole Larssen Tjenestefolk 16 Ugivt   M fglass.gif

 

427

  Peder Larssen Tjenestefolk 10     M fglass.gif

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f18011722&gardpostnr=25&personpostnr=424&merk=424#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#3 Peter Hedemarch

 

Fra Jørgen Gløersen: Dødsfall i Norge, bind 1-3:

Peter Hedemark, gjørtlerm., død i Trondheim 19/6 1805, 33 år, gift med Maren i 8 ½ år, 4 uforsørgede barn.

 

I skiftet etter gjørtler Peder Arentsen Hedemarch i Trondheim 1782 kommer det fram at han etterlot seg tre sønner; Arent, Peter Lorents og Sven. Peter Lorents, som hadde bodd på Inderøy, var død og etterlot seg sønnen Peter Lorents 9 år gammel, som nå bodde hos sin farbror gjørtler Arent i Trondheim. Denne gutten må være han som i FT 1801 var 29 år og døde 33 år gammel i 1805. Ved dåpen til datteren Birgitta i Domkirken 1800  står navnet skrevet Petter Lorentz Hedemarch, gjørtler.

 

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 20a, 1782-1794

 

 

Tar med en kuriositet og en advarsel fra avisa Tronhiems allene kongelige privilegerede Adresse-Contoirs Efterretninger 1779.12.17

 

«Herved advares alle og enhver, at de ikke uden mit foregaaende Samtykke credirerer noget

Enten Penge eller Pengers Værd til min Søn Svend Pederssøn Hedemarch, med mindre de selv vil lide Tabet deraf.

Peder Arentsøn Hedemarch.»

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ann-Mary - jeg skal sjekke i Skogn! Det later ikke til å være så mange par som heter Jørgen og Guru, heldigvis.

 

Og Grete - for at Frederik, Birgitta og Lorentze skulle være brorsønn og -døtre av Guru (om jeg har lest skiftet riktig) må vel Guru og Peter Lorents (Petersen) Hedemarch (ca. 1773-1805) ha delt mor, men ikke far? Jeg får prøve å finne dåpen til Peter Lorents i morgen og se om jeg finner noe navn på moren. 

 

Uansett veldig artig den notisen i Adresseavisa; enten er kanskje Svend Pedersen Hedemarch å finne i rettsprotokollene eller så ville faren være føre var og kunngjorde det til hele byen. Forhåpentligvis svært preventivt!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Guru Olsdatter og Peter Lorents Petersen Hedemarch må hatt felles mor, men ikke far. Deres mor kan ha blitt gift for tredje gang (hvis ikke Guru er født utenfor ekteskap da) etter d.e. Peter Lorents Petersen Hedemarchs død. Sønnen ser ut til å være oppkalt etter sin far, noe som tyder på at han var død da sønnen ble døpt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftet etter Peter Lorents Hedemark ble åpnet 30. aug. 1805, han døde 20. juni s.å. Peter etterlot seg enken Maren Ingebrigtsdatter og barna:

  • Friderich Hedemark, 10 år
  • Elisabet Johanna Hedemark, 8 år
  • Birgitha Hedemark, 3 år
  • Lorentze Hedemark, 22 uker

 

Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 20b (3A 0024), 1794-1810, s. 722

 

Elisabeth Johanna er trolig oppkalt etter mormor og Birgitha etter farmor. Vi leter da muligens etter Ole og Birgitte som Guru Olsdatters foreldre, og Peter Lorents Petersen Hedemark og Birgitte som Peter Lorents foreldre - men om hun het Birgitte er jo høyst usikkert.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som Elisabeth Johanna er farmor, for jeg fant en interessant dåp i Kolvereid 20.2.1774: Drudte Catharina med foreldre Lorents Petter Hedemarch og Elisabeth Johanna Gudsvangen [?]. Han var vel i Inderøy iflg skiftet etter sin far, så at han kan ha vært i Kolvereid også er mulig, selv om det er langt unna. 

 

Og da er det kanskje en Ole og en Elisabeth Johanna Gudsvangen (om jeg har lest riktig) som er i søkelyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du nok funnet rette paret! Jeg leser navnet som Gudsvager, og hos en av fadderene er navnet skrevet uten d (Elen Johanna er kanskje en søster?). Finner ingen gårder med lignende navn og "etternavnet" som kommer nærmest er Gudenschwager, som vi finner i Bergen.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner også variantene Gutsvager og Gutswager i Bergen, bl.a. ei Drude M. Gutsvager, født Parelie, så mon tro om det ikke er forbindelser til Bergen likevel?

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbindelsen til Bergen er der! Jeg fant jomfru Ellen Johanna Guttenschwager (den antatte søsteren) død 7.12.1838 og gravlagt 14.12.1838 fra Domkirken i Bergen - 84 år gammel. 

 

Og også en annen kobling mellom navnet fornavnet Drude og etternavnet Guttenschwager finnes; ved FT1801 finnes Drude Pareli Kierulf, 13 år, datter av bedemannen Lauritz Kierulf og Margrethe Guttenschwager (f. ca. 1753).

 


Ellen Johanne Guttensvager finnes også ved FT1801 i Bergen som huusmoder, ugift og 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbindelsen til Bergen er reell nok! Jeg har funnet Elisabeth Johannas foreldre. Det ser ut som som den Drude jeg fant i Bergen er hennes mor.

 

s. 375)

"Uoff. – Fenr. ref. ved 1. Trondhj. nasj.inf.regt. 16/8 1733 – Pr.lnt. ved samme regt.s. Nærøiske komp. 17/12 1742. – Kapt.s kar. 29/9 1753. – Kpt. og chef for Nærøiske komp. 17/12 1755. – Han kjøpte kompaniet av maj. L.W.L. greve av Sponeck på flg. vilkår:

«At Hr: Major Sponeck fra bem.te Gutschwager bliver Skiødet een liden Bonde Gaard og at Greven saa lenge hand lever beholder den fulde Capitaines Gagie 200 Rdl. aarlig.»

- Død 27/9 1756. – Gift 8/11 1746 i Nærø med Drude Cathrine Parelius. –"

 

Elisabeth Johanna ble døpt i Kolvereid 18. juni 1747.

 

Nord-Trøndelag fylke, Kolvereid i Nærøy, Ministerialbok nr. 780A01 (1736-1786), Kronologisk liste 1747

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og også en annen kobling mellom navnet fornavnet Drude og etternavnet Guttenschwager finnes; ved FT1801 finnes Drude Pareli Kierulf, 13 år, datter av bedemannen Lauritz Kierulf og Margrethe Guttenschwager (f. ca. 1753).

 

I jakten på Guru Olsdatters dåp i Kolvereid kom jeg over konfirmasjonen til Margethe Gutschwager i 1766, hun er altså en søster til Elisabeth Johanna.

 

Nord-Trøndelag fylke, Kolvereid i Nærøy, Ministerialbok nr. 780A01 (1736-1786), Kronologisk liste 1766

 

Alderen til Guru i 1801 må være feil (i sitt 40. år), noe som ikke er nytt når det gjelder folketellinger. Moren Elisabeth Johanna Guttenschwager ble født i 1747 og noe barn bør vi ikke forvente før 1763. Kanskje ble Guru født utenfor ekteskap.

 

Vi beveger oss langt unna din Ole Larsen nå, men forhåpentligvis finner vi han på veien. Blir spennende å se om vi finner opphavet til Gurus mann, Jørgen Olsen.

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er skiftet etter Elisabeth Johanna Gutschwager, som ble åpnet 10. nov. 1779. Hun etterlot seg sønnene:

  • Petter Lorentzen Hedemarch, 6 år
  • Joen Joensen, 2 år.

Av skiftet ser jeg at hun ble gift på nytt med en Joen Joensen, etter Lorentz Peter Hedemarch

 

Ser ikke Guru Olsdatter sånn umiddelbart (mystisk), men skiftet må studeres mer.

 

Nord-Trøndelag fylke, Namdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 13a, 1777-1779

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott, Grete! 

 

Her har vi Elisabeth Johanna med hennes to søstre Elen Johanna og Margaretha, gift med Lauritz Kiærulf, nevnt i moren Drudes skifte i 1795: 

Bergen fylke, Bergen by, Skiftekort, 0-

Jeg har funnet dåp på alle Margarethas og Lauritz' barn også (ganske mange) + kartlagt de andre jeg har funnet med Guttenschwager-navnet i Bergen uten at jeg har funnet noen forbindelse mellom kapteinen i Nærøy Friederich Wilhelm Guttenschwager og bergenserne helt enda. 

 

Jeg ser heller ikke noe tegn til Guru Olsdatter (med et vel prosaisk navn resten av morfamilien tatt i betraktning) og kan ikke helt skjønne når eller hvor Elisabeth Johanna skulle ha født henne og fått henne døpt. Alder i folketellingen må vi nok ta med en klype salt - hun var oppgitt å være 80 år da hun døde 30.5.1846 og følgelig født ca. 1766, noe som passer bedre med morens alder. Men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet at Elisabeth Johanna Gutschwager må ha hatt datteren Guru Olsdatter, det kommer jo fram av skiftet etter Guru i 1846 (#3). Jeg finner ikke Guru døpt eller konfirmert i Kolvereid. At hun ikke er nevnt i arveskiftet etter moren kan bero på følgende hypotese:

Offisersdatteren Elisabeth Johanna ble gravid i ung alder utenfor ekteskap med en hittil ukjent Ole. For å dempe skandalen ble hun sendt ut av bygda for å skjule graviditeten og føde et annet sted. Datteren ble bortsatt og vokste opp hos andre, men Guru må ha visst om opphavet sitt, og det må andre ha gjort også.

 

Ifølge loven hadde hun krav på arv etter moren. At hun ikke er nevnt i skiftet kan bero på at hun ikke var særlig kjent for omgivelsene. Et arvekrav kan imidlertid ha kommet i etterkant, av henne selv eller av dem hun vokste opp hos. Har vært borti en lignende sak hvor nettopp dette skjedde.

 

Jeg tror det paret Ann-Mary fant i innlegg 4, som gifter seg Skogn, kan være den Jørgen Olsen og Guru Olsdatter vi leter etter (men da må Guru være født senest ca 1764):

 

Trolovet 27. okt. og ekteviet 8. nov. 1782:

Ungkar og dragon Jørgen Olsen Falstad og piken Guru Olsdatter Gudstad. Forløftningsmenn Hr Løytnant Hanning (Marcus Lorentz Hanning) og Lars Gudstad. Ekteparet skulle bo på hans plass under Falstad (som var eid av Hanning).

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres fornuftig ut. Jeg visste for øvrig ikke at Guru var arveberettiget som født utenfor ekteskap, i så måte må hun jo rett og slett være glemt. 

 

Jeg har i hvert fall ikke funnet henne døpt i Kolvereid, Nærøy, Sparbu, Fosnes eller Skogn så langt. 

Gustad er en gård under Ekne i Skogn ifølge O. Rygh, så trolig bodde i hvert fall Guru der da hun ble gift. 

Jeg fortsetter å lete. Overraskende få Guru'er i Nord-Trøndelag på 1760-tallet!


Hun er født alt for sent og er ikke oppgitt å være født utenfor ekteskap, men det er likevel kanskje verdt å merke seg at det ble døpt en Gurru, datter av Ole Gudstad i Stod 30.5.1773:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Fødte og døpte 1773, side 52-53.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16444&idx_id=16444&uid=ny&idx_side=-29

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070927680029.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn født utenfor ekteskap hadde krav på arv etter mor, men ikke etter far på denne tiden. Unntaket var hvis barnet var "horebarn" - født av gift kvinne - da hadde det heller ikke krav på arv etter mor. Se mer her: Legitime og illegitime barn

 

Jeg har også kikket i flere sogn etter Guru, og det er som du sier, ikke mange Guru (Guro, Guri). Det er forresten ikke særlig mange Jørgen med Ole til far heller. Trolig ble Elisabeth Johanna Gutschwager sendt til slekt eller bekjente, kanskje må vi utvide søket vårt, men Guru dukker jo opp på Ytterøya i voksen alder, så hun bør ha oppholdt seg i regionen før dette.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorentz Hedemarch og Elisabeth Johanna Gutschvager ble trolovet i Nærøy 28. des. 1769.

Nord-Trøndelag fylke, Nærøy i Nærøy, Ministerialbok nr. 784A01 (1730-1785), Kronologisk liste 1770

 

Jeg har ikke funnet Elisabeth Johanna konfirmert i Nærøy, kanskje bodde hun annet sted på denne tiden.

 

Tar også med dåpen til søsteren Margrethe i Foldereid 1750, hun ble jo, som før nevnt, konfirmert i Kolvereid i 1766.

Nord-Trøndelag fylke, Foldereid i Nærøy, Ministerialbok nr. 783A01 (1689-1814), Kronologisk liste 1750

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket igjen på skiftet etter Guru Olsdatter i 1846, spesielt 7. og 8. linje fra bunnen ve. side, hvor arven tilfaller hennes broderbarn. Mener det står "Som i henhold til,...., det nedfestede Thingsvidne af 2. April 1819 tilfalder......"

 

Det kan virke som det var hennes slektsbakgrunn som ble stadfestet i 1819.

 

Dessverre er ikke rettsprotokoller for 1819 skannet, synd, for der tror jeg det står interessante opplysninger.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser absolutt ut som det står det, ja - "Testamente" er ordet mellom kommaene. Jeg skal sjekke dette i rettsprotkollene på neste Trondheimstur om en uke! 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.