Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp med et skifte på Sørehavn, Hordaland des 1789, Jens Jetmundsen.


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Det er skifte etter Jens Jetmundsen på Sørehavn i desember 1789., men jeg har problemer med å finne de etterlatte, bortsett fra kreditorer. Kan noen prøve å hjelpe meg med å forstå hovedtrekkene i skiftet.

 

Om det er han jeg jekter på var han enkemann etter Kari Monsdtr. og hadde to døtre, Serene Bergithe og Malene Jensdøtre.

 

Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Nordhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll A 8a , 1788-1790, oppb: Statsarkivet i Bergen.

Merknader: Fol. 1-497.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24079/333/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081114720336.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune, det er ikke nevnt noen arvinger i dette skiftet. Det står sitat: ...hvis Boe deeles imellum Aschøens Sognes fattig Casse i følge det Høy Kongelige Rescript af 26de Decembris 1786. Inntektene i boet var så vidt nok til å dekke noe av skifteomkostningene og de fleste fordringshaverne fikk ingen ting. Det nevnes i gjeldspostene en søster Martha Olsdatter som hadde tilgode 2 Rd for lånte penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel det jeg fryktet. Kari Olsdtr. døde 1788 og Jens Jetmundsen 1789/90 og det var neppe noe igjen til de to små jentene født i 1783 og 87. Jeg har funnet dem begge i 1801 tellingen og da er de tjenestejenter på to gårder i distriktet. Jeg skal sjekke opp om Kari hadde en søster Martha, så får jeg i det minste bekreftet at det er rett skifte.

 

Hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vitterlig «Høy Kongelige Rescript af 26de Decembris 1786» i skifteprotokollen, men jeg finner ikke noe slikt rescript med den dateringen. Har en mistanke om at det er en feil og at det siktes til rescriptet av 22. desember 1786 som omhandler ang. at hvad Almisselemmer paa Landet i dette Stift arve og sig efterlade, tilhører Fattigkassen. Dette rescriptet med resten av ordlyden finner du på s. 428 og 429 her:

 

Samling af Norge vedkommende Kgl. Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve m.v. for Tidsrummet fra 1660-1813 : forsaavidt de kunne ansees at være af Vigtighed for den Lovstuderende og den juridiske Embedsmand i Almindelighed

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2008111903047

 

Er usikker på tydingen av ordet foran navnet Jens Jetmundsen i skiftet, men om det er som jeg tror Huslem så kan jo dette stemme bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Espen. Jeg tror nok dette er korrekt og det stemmer med det intrykket jeg har hatt av familien. Kari hadde en søster Marthe, såden delen stemmer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.