Gå til innhold
Arkivverket

Bygdebok Meland, Hordaland og gården Ros(røs)land


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg undres på om noen har tilgang til bygdebøkene for Meland i Hordaland som dekker gården Ro(ø)sland.

 

Kari Monsdtr. Rosland (Røsland) i Manger giftet seg i Askøy 29.05.1783 med enkemannen Jens Jetmundsen Kongshavn, Alvøen. Sammen fikk de to barn, datteren Sirie (Sirene Bergithe i 1783 og Malene i 1787.

 

Kari døde 02.11.17880 og Jens 21.02.1790.

 

Det er skifte etter Jens og kona, men det sto dårlig til med dem og det lille de hadde gikk til fattigkassen.

Jeg prøver å finne ut noe mer om denne Kari. Alderen ved vielsen tyder på at hun var født omlag 1744. Jens hadde vært gift før med en Sirie Erichsdtr., så jeg antar at den første datteren er oppkalt etter henne.Mor til Jens Jetmundsen het Malene, så da antar jeg at yngste datteren er oppkalt etter henne.

 

Dersom denne gården er omtalt i bygdebok for Meland , er der da omtalt en Mons der rundt 1750?

 

Redigert kl.20.05

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en gård med navnet Røsland i Hosanger BB, men jeg finner ingen Mons der i den aktuelle perioden, heller ingen Kari Monsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.Jeg tror det var flere gårder i området som het Ros eller Røsland, og Hosanger var et alternativ. Men jeg finner flere henvisninger til en gård ved det navnet i Manger, både i 1801 og 1825 samt i databasene for døpte, konfirmerte, vigde og døde i Manger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Grete.Jeg tror det var flere gårder i området som het Ros eller Røsland, og Hosanger var et alternativ. Men jeg finner flere henvisninger til en gård ved det navnet i Manger, både i 1801 og 1825 samt i databasene for døpte, konfirmerte, vigde og døde i Manger.

 

Hei Rune!

 

Regner med det må være snakk om Rossland i dagens Meland kommune. Tidligere Herdla og Manger

 

Mvh.

 

Kenneth Bratland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret overskriften på bakgrunn av Kenneth Bratland's innlegg. Det ser altså ut til at det er Meland bøkene som eventuelt kan gi svar vedr. gården Ro(ø)sland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Meland bøkene finner jeg Rossland, men heller ingen Mons der. Vel, det var en Mons f 1695 fra Stura i Øygarden, men han hadde ingen barn med navnet Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket der også Grete. Problemet er jo at kirkebøkene for Manger først begynner 1759, dermed er den muligheten borte. Denne Mons fra Stura, er der noe etternavn på ham nevnt i boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket der også Grete. Problemet er jo at kirkebøkene for Manger først begynner 1759, dermed er den muligheten borte. Denne Mons fra Stura, er der noe etternavn på ham nevnt i boka?

Hei Rune.

 

Det var en kirkebrann på Manger, vet at mye gikk vekk i den. Dette kan sikkert Kenneth alt om. Men hva gikk tapt, hva ble bevart?

 

Tror denne kan bli lei å finne.

 

Mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over kirkebrannen og at det medførte at kirkebøkene eldre enn 1759 brant opp. Denne nøtten kan godt være en av dem som ikke blir knekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mons på Rossland het Larsson til etternavn. Han var gift med enken Sissel Olsdatter (ikke mer nevnt om henne). De fikk barna Mikkel f ca 1722, nevnt i militærrullene 1727, Lars f ca 1725, nevnt i militærrullene 1727. (Barn i militærruller??) Sissel f ca 1732 d 1766. Hun giftet seg 1 apr 1766 med Mikkel Monsen Blom og ble gravlagd tre uker etter bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen Grete. Jeg har ikke sjekket om det er noe skifte etter enten Mons eller Sissel, men det skal jeg evt. se nærmere på. At bygdeboka ikke nevnet noen datter Kari tar jeg imidlertid ikke som bevis. Det har skjedd mer enn en gang at man har oversett barn, sågar i skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.