Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Militære ruller fra Kommanderende general I


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

I dag er vi glade for endelig å kunne publisere skanna militære ruller i Digitalarkivet. Det dreier seg om serien med militære ruller i arkivet Kommanderende general med Det norske krigsdirektorium (også kjent som KG I). Til hjelp legger vi også ut to sett med oversiktsplansjer som viser den norske hærordningen.

 

På et senere tidspunkt vil vi også publisere militære ruller i arkivet Generalitets- og kommissariatskollergiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium (også kjent som KG II).

 

Se oversikt over rullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere har begynt å legge ut militære ruller. Har allerede funnet noen av mine der. Vil lenker til disse militære rullene etterhvert komme på forsiden av Digitalarkivet? Som det er nå

må jeg gå inn via denne debatten hver gang jeg skal søke. Er jo greit nå, men kan jo bli vanskeligere etterhvert som denne debatten kommer nedover på lista

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et flott bidrag til kilder! Et lite forslag fra meg vil være å få en bedre beskrivelse på noen av rullene med tanke på område. Men det vil kreve noen som er lokalkjente.

Er dere åpne for slike forslag og andre rettelser her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et flott bidrag til kilder! Et lite forslag fra meg vil være å få en bedre beskrivelse på noen av rullene med tanke på område. Men det vil kreve noen som er lokalkjente.

Er dere åpne for slike forslag og andre rettelser her?

 

Jeg antar at du tenker på beskrivelsene på innholdssidene, som i en del tilfeller er av typen major Bruns kompani, altså uten geografisk tilknytning.

 

I indekseringsarbeidet har vi benyttet det som måtte finnes av kataloginformasjon (i Arkivportalen) og de beskrivelsene som står på selve dokumentene. Vi har ei begrensning på 50 tegn, hvilket har gjort at vi har vært til å ty til forkortelser i noen tilfeller. Noe informasjon kan også være utelatt av samme årsak.

 

Feil og rettelser vil vi selvsagt ønske å få beskjed om. Utfyllende informasjon vil vi ikke alltid kunne gjøre nytte av, jf. begrensningen på 50 tegn, men vi kan vurdere å legge inn noe. Innholdssidene er automatisk generert, og det er x antall databaseposter som må oppdateres i hvert tilfelle, så det vil også være et spørsmål om ressurser og prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Trondheimske regiment 1740-1748 1746 Overhaldske kompani er feil. Selv om dette står påført i originalen (antagelig i ettertid) så er nok dette Stodske kompani. Stod hovedkirke er nevnt og dette ser ut til å være i den originale skriften. Alle soldatene ser også ut til å være født i Stod/Snåsa omr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Trondheimske regiment 1740-1748 1746 Overhaldske kompani er feil. Selv om dette står påført i originalen (antagelig i ettertid) så er nok dette Stodske kompani. Stod hovedkirke er nevnt og dette ser ut til å være i den originale skriften. Alle soldatene ser også ut til å være født i Stod/Snåsa omr.

 

Det er nok riktig, også jf. 1748-rullen (s. 367 ff). Det er nå rettet, men rettelsen blir ikke synlig før onsdag i neste uke. Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en forfar som henholdsvis var «skiløpersoldat» i Tydal inntil 30. juni 1780. Selv om jeg også har ventet på det som tilbys av militært kildemateriale, så har jeg ingen særlig erfaring av hvordan det skal brukes.

 

Hva gikk Tydal under for regiment i denne perioden?

Endret av Johan Håkanson-Lindberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forfar som henholdsvis var «skilopersoldat» i Tydal inntil 30. juni 1780. Selv om jeg også har ventet på det som tilbys av militært kildemateriale, så har jeg ingen særlig erfaring av hvordan det skal brukes.

 

Hva gikk Tydal under for regiment i denne perioden?

 

Hvis du ser på Ovenstads plansje for 1776-1780, så kan det se ut til at Selbu tilhørte 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment - og Tydal ble nok her regnet under Selbu. Men jeg vet ikke om skiløpersoldatene tilhørte kompaniene i infanteriregimentene. Som du ser, var det trønderske kompanier i Det norske skiløperkorps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på Ovenstads plansje for 1776-1780, så kan det se ut til at Selbu tilhørte 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment - og Tydal ble nok her regnet under Selbu. Men jeg vet ikke om skiløpersoldatene tilhørte kompaniene i infanteriregimentene. Som du ser, var det trønderske kompanier i Det norske skiløperkorps.

 

Takk for svar – kan man da si at Det norske skiløperkorps var en underavdeling til 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar – kan man da si at Det norske skiløperkorps var en underavdeling til 3. Trondhjemske nasjonale infanteriregiment?

 

Det tror jeg ikke; plansjen bør nok oppfattes slik at Det norske skiløperkorps var en frittstående enhet. Legg merke til at det i tillegg til de tre kompaniene i Trøndelag var tre kompanier i Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.