Gå til innhold
Arkivverket

Gurine Wilhelmsdatter


Arne Birkedal
 Del

Recommended Posts

Søker opplysninger om Gurine Wilhelmsdatter. Ble født som uekte barn av Gemalie Birkedal i Hetland 1 aug 1875. Finner henne igjen som pleiebarn hos Prost Bernhard Wilhelm Krogh i Flekkefjord i 1885. Her slutter foreløpig alle spor. Noen som vet noe???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenker til det man vet, er kjekt å ha ! Her er dåpen:

 

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Hetland, Ministerialbok nr. A 3 (1862-1876), Fødte og døpte 1875, side 163.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6270&idx_id=6270&uid=ny&idx_side=-167

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070102360167.jpg

 

FT 1885:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01053287000021

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interresant med den Gurine i Suldal. Dette må jeg sjekke ut på et vis. Gurine Høie i Stavanger mener jeg er født på en av øyene utenfor. Har søkt etter henne som konfirmert osv. Men finner ingenting. Halvbroren hennes Asbjørn Abraham er konfirmert i Bakke kirke i 1891. Men Gurine finner jeg ikke. Begge hennes foreldre er døde i 1885 når hun bor i Flekkefjord. Nå er jo ikke historiene om pleiebarn de beste, men siden hun bor hjemme hos en prest så får en håpe hun har hatt det bra. Kanskje hun ble sendt til Suldal av fattigvesenet, og fant kjærligheten og giftet seg ...???? Men hun står født i 1874 og ikke 75.

Men tusen takk for hjelp så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suldal ser ut til å være feil. Hun var født der, og faren var matros Theodor W. Wilhelmsen .

 

Gurine ble gift 17/11 1895 Stavanger, St. Johannes, nr. 44.  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3661&idx_id=3661&uid=ny&idx_side=-53

 

Dåpen til Gurine i Suldal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1685&idx_id=1685&uid=ny&idx_side=-342

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var topp. Da har hun flyttet sammen med familien Krogh til Porsgrunn. Han ble prest der ca 1891. Tusen takk for hjelp. Da kanskje hun ble i det området. Bernhard wilhelm bodde i Oslo senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for all hjelp til å finne henne. Jeg har lett etter henne på feil plasser ser jeg. Hun var født uekte. og det var nok ikke enkelt i  1875. Moren hennes, Gemalie Tostensdatter Birkedal hadde nok gått litt over streken med en mann fra Øvstebø i Gjesdal Kommune. Det ble nok ikke de to. Fordi når hun fødte Gurine bodde hun i samme hus som Torkel nasalaus. De giftet seg senere og fikk to sønner. Torkel var nok inget stort kupp for henne. De ble skilt ved dom fordi han hadde nok ikke vært snill med henne. Han tilstod tre drap på sitt dødsleie i 1913 Flekkefjord. Huffameg.

Min oldefar var onkel til denne lille jenta Gurine. Hun visste kanskje ikke så mye om sin ordentlige far. Han døde når han var 4 år. Men hun bar navnet hans. Wilhelmsdatter. Kanskje Gemalie lot henne få ta med seg dette navnet. kanskje han var hennes store kjærlighet men at noe kom i veien så hun måtte flytte fra Dirdal til Stavanger. Hun var barn av den siste husmann i Gloppedalen, rett ovenfor der som Byrkjedalstunet er. Så dette var fattigfolk. Og så dør også mora Gemalie fra sin lille datter når hun er 8 år. Og ingen har nevnt henne i vår familie. 

Så når jeg tilfeldig ser dette i kirkebøkene fra Hetland. så må jeg bare finne ut. Og når jeg finner ut at hun som 10 åring faktisk bodde her i Flekkefjord.Pleiebarn hos prosten Krogh, rett nedenfor her jeg bor nå. I det flotte huset etter skipsreder, stortingsmann, fredsarbeider Bernhard Hansen. Jeg kan se ut av vinduet mitt, og ser det ligger flott nede ved sjøen.

Mange tanker gikk gjennom hodet om mon tro hvordan det gikk med henne? Det var jo ikke bare gode kår for pleiebarn. 

Men så fant Åsbjørg Susort henne konfirmert i Porsgrunn. Fortsatt boende hos presten Krogh. Aj aj, da er hun i gode hender, kanskje hun er et godt koneemne for noen. Kanskje hun hau fått barn osv.

Men så får jeg beskjeden i dag fra samme Åsbjørg her på forumet. Døde av tæring i 1897. Er en voksen mann på 51 år, men kjente nesten en liten tåre i øyekroken. Ikke si det til noen. 

Men der, i Porsgunn hviler hun altså denne jenta.

Hun skulle visst at noen lette etter henne.  Hvil i fred

 

Tusen takk for hjelp til å finne henne

Nå gjenstår bare å finne Gudrun, hennes tantebarn som ble født i 1897.

 

mvh Arne Birkedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.