Gå til innhold
Arkivverket

En fin dag!


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

I dag drar jeg til Mandal for å ta mål av mitt edle legeme... i forbindelse med at jeg vil anskaffe meg bunad etter å ha rundet de 50.  Det gleder jeg meg til.  

 

Valget falt på Vest-Agder herrebunad blant annet fordi min mors pikenavn var Valand, min fars mormor var f. Valand (og tante til tin min mor), vi ble endatil kraftig mobbet for "Valandske" siden vi snakket "valandsk", d.v.s. en litt avslepet mandalsdialekt.  Det språket snakker jeg stadig i nærmeste krets, mens jeg knoder på mer egersundsk til vanlig.  

 

Dessuten liker jeg bedre den noe avdempede Vest-Agder-bunaden enn den mer skråmete Rogalandske.

 

Eldste foto av mann på denne grenen er min tipp-tipp-oldefar fra Hartmark, legger ved foto.  Han er (dessverre) ikke i bunad.  Fotografert rundt 1865, rik bonde fra Hartmark.

 

Jeg fikk bare lyst å meddele dette glade budskap..... siden det rett som det er kommer frustrerte budskap i forumet (forståelig nok).    Så blir det en fin balanse!

 

Håper det er mange flere enn meg som gleder seg til en fin dag!  

 

God helg!

post-216-0-51305300-1400913440_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese om dine planer for dagen.Skjønner godt at du gleder deg til dette.Håper du viser oss bilde av deg i ny, flott bunad når den blir ferdig.

 

 

Ha en fin og trivelig dag! :-)

 

 

 

Beste hilsen Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt at du gleder deg over å skaffe deg bunad. Jeg syns det er veldig fint med bunad, men for dyrt. Jeg gleder meg over dagen i dag jeg også, og mannskoret her har fått besøk av et mannskor fra Mo i Rana. Vi 

i Stjørdal blandakor er også med på arrangement sammen med disse korene, og det er like før jeg skal trekke i finstasen og på korøvelse. Klokka 14.00 er det konsert, og i kveld er det sammenkomst med korene med

middag og musikk. Kan vel hende vi skal synge da også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo smile av overskriften da ;) Jeg og pappa ønsker oss Rogalandsbunad, vi er jo tross alt "vestlendinger" i blodet..

Valget falt på Rogaland, der pappa og begge hans foreldre er født ;) Men det tar nok fortsatt en stund før vi får råd til hver vår bunad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er en veldig fin bunad du har valgt ut, og vi må få et bilde av deg i den når du får den ferdig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at overskriften "En fin dag" fanget oppmerksomheten!

 

Det ble en fin dag!  Allerede etter at første prøveplagg var tatt på, kom smilet fram.  Dette er bunaden for meg!

 

Legger ved et bilde fra prøverommet... ikke et særlig godt foto, men nå er jeg i alle fall i gang!

 

Og som om ikke det er nok.... ei Berentsen-pils og 5 strikkepinner str 2, samt sokkagadn, nå har jeg "lagt opp", straks dette er postet, blir det ut og "spøda"!

 

David:  Ditt navn ble nevnt i forbindelse med det forestående bygdebokarbeidet for Eigersund.  Fint at folk vil bidra!

 

Fortsatt god helg.

post-216-0-46024700-1400946262_thumb.jpg

Endret av erling t endresen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt at overskriften "En fin dag" fanget oppmerksomheten!

 

Det ble en fin dag!  Allerede etter at første prøveplagg var tatt på, kom smilet fram.  Dette er bunaden for meg!

 

Legger ved et bilde fra prøverommet... ikke et særlig godt foto, men nå er jeg i alle fall i gang!

 

Og som om ikke det er nok.... ei Berentsen-pils og 5 strikkepinner str 2, samt sokkagadn, nå har jeg "lagt opp", straks dette er postet, blir det ut og "spøda"!

 

David:  Ditt navn ble nevnt i forbindelse med det forestående bygdebokarbeidet for Eigersund.  Fint at folk vil bidra!

 

Fortsatt god helg.

 

Enig i at den passer ja :) Har bodd lengst i Vestfold, men siden jeg har flyttet såpass mye og slekta egentlig ikke er derfra, synes jeg det blir mer riktig å velge der røttene kommer fra. Valget var da mellom Rogaland & Møre og Romsdal. Men har da valgt Rogaland, siden jeg har mest tilknytning til Egersund. Det blir spennende å se hvordan arbeidet med bygdeboka (flere bind) skrider frem, har nå vært et møte og en nevnd er blitt konstituert som skal planlegge arbeidet videre.. Jeg har i den forbindelse meldt min interesse for å bidra, men først må nevnda få gjøre sitt arbeid og komme frem til hvordan arbeidet skal fordeles og hva bygdeboka skal omfatte ;)

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.