Gå til innhold
Arkivverket

Ola(Ole) Reiersen, kom til Moland i Vegårdshei Aust Agder/ i 1783, men hvor fra?


Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

I boken for vegårdshei side 780 fortelles det om tre ungdommer som kom til Moland  i 1783, den ene var den 26 årige Ola Reiårsen.

På side 980 , fortelles det at i andre del av 1790 årene slo en mann seg ned med navnet Ola Reiersen ved den gamle stølen Lindstøl ved Somundstad, det antydes at han kunne ha en noe yngre slekning Simon Reiersen Ussvatten, .I 1801 bodde det en Ole Reiårsen, husmann uten jord 44 år, arbeide for daglønn på sin rydningsplass Lindstøl, eller Lindstø under Romundstad. Våren 1791, ble Ole gift med Anne Torkelsdatter, i 1801 er hun 38 år. for hun døde i 1803.

Barn:

Reier fødd 1791. far Ole Reiersen Grasaasen

Torkel fødd 1795 far Ole Reiorsen Simonstad

Simon fødd 1797 far Ole Reiorsen Romundstad

Gunstein fødd 1801,far Ole Reiorsen Romundstad, Gunstein døde 3 mai 1804, da står Liene som oppholdsted.

Da hans kone Anne Torkelsdatter dør i 1803, står Romundstad.

 

Ole Rejersen gifter seg for 2 gang i 1804 med Kari Bjornesdatter Moe.

 

Nå er det ikke selve Ole jeg er på jakt etter, men hvor kunne han ha komme fra. navnet Reier er ikke så vanlig østover, men mere dagligdags i de innlandske bygder vestover. Har krysset de fleste bygdebøker i et lønnlig håp om å finne hans far Reier, men så langt virker det som en liten nøtt, kansje nåla i høystakken. Ville være uttrolig glad for alle tips og innspill. Har alt om vielse og dåp til barnene fra kirkebøkene i Gjerstad 1780-1815..

 

Når det gjelder barn i 2 ekteskapet, finner jeg ei Marthe døpt i 1805, mulig hun døde i 1825.

Knud finner jeg i 1811, da er Ole nevnt under Liane.

Der dør en Ole Rejersen i 1818 som er 50 år, han var i yngste laget, men der står Romunstad som bosted. Skrivefeil muligens?

Tar i mot gode tips på hvor jeg bør lete, på forhånd takk.

 

Mvh. Torleif Odland

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

ifølge FS er det født ganske mange som heter Ole Reiersen ca. 1755/-58, så mulighetene er mange, men hva heter de to andre som kom til Moland?  Kom de tre samtidig og kan deres navn gi noen tips???

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det nevnes ikke navn på de andre Astrid, og der finnes jo noen som du sier, men de fleste finner en nok i vest. Jeg såg for litt siden i dag, at en Reior Joensen og Ingeborg Olsdatter i 1750 får en sønn med navn Ole i 1750 i Åmli i A.A. Men jeg pløyd bygdeboken for Åmli, uten å finne folket. Og egentlig er jeg ikke så standhaftig på alderen heller, den kunne jo være hva som helst i den tiden.

Takk for din tilbakemelding.

 

Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Ole opphold seg på Moland sammen med Anne Kristensdotter Moland ca 20 år i 1783 og 23 år gamle Ola Jørensen Moland. De 3 gikk til konfirmasjonsundervisning sammen ca 1786.

 

Constance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden for at Ole Reiersen gikk til konfirmasjonsundervisning i 1786?  Han må da ha vært alt for gammel til det?  I tillegg er ikke konfirmanter ført inn i kirkeboka på denne tida?

 

Den Ole Reiersen som døde 10.5.1818 på Rommundstad er høyst sannsynlig "rette mann".  Han er der angitt som almisselem, og 50 år gammel.  Almisselem var dessverre en vanlig sjebne for husmenn når de ikke klarte å forestå drifta lenger.  Alderen er jo oppgitt  (minst) 10 år for lavt dersom dette er den tidligere husmann på Liane (Romundstadeie), men feil alder ved dødsfall er ikke uvanlig i kirkeboka.  Opprinnelsen er verre, men jeg har stor tro på den Ole Reiersen som er nevnt i innlegg 3. Han er ikke døpt i Åmli kirke, men i annekskirken i Mykland.  Kanskje familien er nevnt i bygdeboka for Mykland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det paret ( innlegg 3)som fikk en Ole i 1750, fikk en Ole i 1753 også( døpt des. 1753 Åmli..og de bor da på Høgaas)og et par sønner Knud, en Salve mm. Jeg tok foreldresøk på FS.

(Får ikke kopiert kirkeboklenker i ipad i kveld av en eller annen grunn)

 

Men altså, dette kan muligens være deres siste sønn Ole i 1801, siden en av ungene heter Ingeborg og kanskje er oppkalt:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058329000702

 

Mvh

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kilden for at Ole Reiersen gikk til konfirmasjonsundervisning i 1786?  Han må da ha vært alt for gammel til det?  I tillegg er ikke konfirmanter ført inn i kirkeboka på denne tida?

 

Den Ole Reiersen som døde 10.5.1818 på Rommundstad er høyst sannsynlig "rette mann".  Han er der angitt som almisselem, og 50 år gammel.  Almisselem var dessverre en vanlig sjebne for husmenn når de ikke klarte å forestå drifta lenger.  Alderen er jo oppgitt  (minst) 10 år for lavt dersom dette er den tidligere husmann på Liane (Romundstadeie), men feil alder ved dødsfall er ikke uvanlig i kirkeboka.  Opprinnelsen er verre, men jeg har stor tro på den Ole Reiersen som er nevnt i innlegg 3. Han er ikke døpt i Åmli kirke, men i annekskirken i Mykland.  Kanskje familien er nevnt i bygdeboka for Mykland?

 

Hvorfor finner jeg ikke dødsfallet du nevner i kirkebøkene, Per Tore ? Har du en lenke å legge ut ?

 

Mvh

Helge B.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedspørsmålet: Oles opprinnelse, har vi ikke kommet noen vei med. 

 

Den Ole Rejorsen - født 1753 -  som Linda nevner i innlegg 6 er ikke "vår" Ole.  Denne Ole med familie er i 1801 leilending på den store gården Moe i Åmli, en gård som ligger nær sognegrensa mot Mykland

 

Oppsummert kan skrives:

 

OLE REIERSEN (MOLAND, ……., LINDSTØL/LIANE)

Se omtale hos Knut Tørdal, side780 (Moland) og side  976 (Romundstad)

Ole ble trolig født ca 1757  (oppgitt alder er 44 år i 1801)

1791 gift med Anne Torkildsdtr Lauve

Under folketellinga i 1801 er han bosatt på husmannsplassen Lindstøl (Liane) under Romundstad sammen med Anne og 4 sønner mellom 10 og 1 år

1803      Anne dør

1804     gift med Kari Bjørnsdtr Moe

1805      Marte født

1811      Sønnen Knut født

1818      Ole dør på Romundstad

Sønn:

KNUT OLSEN (LIANE, GISLETVEIT)

Se omtale hos Knut Tørdal, side 165

Født 29.6.1811 på Liane

Konfirmert 1826 som nr 10 av 14 gutter

Gift 28.7.1839 med Berte Pedersdtr Skeimo-eie (= Skeimyr)

Knut er i 1839 leilending på Gisletveit - Vestigard, som da var eid av J. Aall.  Gården har senere gått inn i Østigard, og er borte som eget bruk.

Knut Tørdal skriver at Knut Olsen med familie flyttet derfra til Romundstad i Holt

Knuts etterslekt eier i dag et bruk under Romundstad (Korten, 70/7)

 

mvh Per Tore Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Tore,

 

Det pågår som du kanskje vet en tilsvarende tråd på DIS slektsforum, som er litt uheldig siden informasjonen ikke samles på ett sted. Det foreslås der at det er Ole som døpes i Øyestad kirke i 1757 (nederst på høyre side i lenken), og at foreldrene er Reier Aanonsen Skarpneseie og Ingeborg Jonsdatter. Dette er ikke behørig bekreftet, men kanskje et godt forslag..

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9892/115

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Beklager at jeg ikke ha reagert før nå. Tja hvor fant jeg at Ole(a) ble konfirmert eller fikk undervisning?. Siden jeg byttet mobil for ikke lenge siden er bildet jeg tok av denne siden forsvunnet fra telefonen, dessverre, men fant det nok på en eller annen kronologisk liste. Har nå sittet en stund foran pc uten å kunne finne det..

 

Per Tore Solheim sier at Knut's etterslekt eier Korten i dag og det stemmer , det er min mann og mitt eie.

 

mvh

Constance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å finne linken tilbake på nettet, MEN ser at jeg har notert følgende; 1783 sjeleregister Vegårshei i Gjerstad. Ole står oppført som flittig og han går sammen med Ole Jørgensen og Anne Christensdatter. Disse tre bodde på Moland.

 

mvh

Constance

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.