Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av lysningsprotokoll Aker 1842-1845


Anita Bjørkmann
 Del

Recommended Posts

Jeg fant lysningen til mine tippoldeforeldre Anders Bjørkmann og Anne Olsdatter.

Jeg vet ennå ikke så mye om han men jeg tror han kan være den Anders Hansson som er født 28.04.1819 i Lund i Sverige. I lysningen ser jeg at det står at han er født 28 april 1819 i Lund Sverige men det står så mye annet der som jeg ikke klarer å lese. Det står andre datoer der som jeg ikke vet hva betyr. Jeg prøver å finne ut når han kom til Norge.

Kunne noen flinke folk her hjelpe meg å tyde denne lysningen.

Han er nr. 2 på venstre side.

 

På forhånd tusen takk

Mvh Anita

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Aker, Lysningsprotokoll nr. 2 (1842-1845), Lysninger 1844, uten sidenr. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7718&idx_id=7718&uid=ny&idx_side=-71
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061109040670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21de – 28de Juli 4de Aug | Lyses til Ægteskab for Ungk. Anders Bjørkman og Pigen Anne

Olsdr Han er ifølge Attest fra Sverige Lund i Sverige af 27de Juni 1844

fød d. 28de April 1819, hvor han havde søgt Herrens Bord i Aaret 1839 f. N. [fars namn]

Gustav Bjørkman. Hun er fød i Hakkedalen dn 9de Febr 1818 ifølge

Attest af 7de Mai 1832 og confirmeret her i Kirken d 30te Septbr

1832. f. N. Ole Jacobsen.

            Forloverne ere:           Abr: Lundberg

                                               Kobberslagare             Sven Carl Petterson

                                                                                    Nålmakar[e]


Dei tre fyrste datoane er lysingane i kyrkja, og dei hine går fram or samanhengen :) Men nokon dato for flytting frå Sverige finst ikkje her, diverre.

 

Redigert: «søgt Herrens Bord» treng nok ikkje vera konfirmasjon, men kan vera sist han var til nattverd. 20 år var vel litt høg alder for konfirmasjon, sjølv om det ikkje utelet sannsynet for at det er konfirmasjon protokollføraren meiner her likevel. 

Endret av Atle Brandsar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det klarer jeg å lese:

 

Lyst til ekteskab for ungkar Anders Bjørkman og pike Anne Olsdtr.

Han er ifølge attest fra Lund i Sverige av 27 Juni 1844, født i 28 April 1819.

............................................... i året 1839. Fn Gustav Bjørkman

Hun er født i Hakkadalen 9 Februar 1818 ifølge attest av 7 Mai 1832.

Confirmeret i kirken 30. September 1832. Fn Ole Jacobsen.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for kjempeflott hjelp Atle og Ellinor. Nå har jeg fått en fødselsdato på tippoldemor også. Nå skal jeg se om jeg finner hennes dåp og konfirmasjon i kirkebøkene. 

Får prøve å fortsette å lete etter tippoldefars flytting til Norge.

Tusen takk igjen.

Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.