Gå til innhold
Arkivverket

Mosling-slekt i Trondheim og Svorkmo (og litt Borch)


Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg prøver etter beste evne å skaffe meg oversikt over folket på "bergstaden" Svorkmo på 1700-talet. Det blir ein del folk, og med ulike bakgrunn: Vi har tilreisande bergverksfolk, ein del med røtter via andre bergverk til utlandet; det er lokale krefter som er omskolert og ei (stort sett) tilreisande gruppe av "øvrighet" på verket (dvs. administrativ leiing) som vert tett bunde opp mot lokale offisers- og embetsmansslekter. Desse siste er ikkje alltid like lette å sette inn i ein større slektssamanheng, da dei i mange tilfeller kan vere på staden berre ein eller to generasjonar.

 

Eg har etter kvart registrert fleire med slektsnamn Mosling på Svorkmo, men lite eller ingen samanheng mellom dei:

 

Christian Mosling er nemnt på Svorkmo i 1730-, 40- og 50-åra. Han døyper dottera Karen på Svorkmo i 1731 (Karen død 1742).

Madame Ahlete H. Mosling er nemnt som fadder på Svorkmo sist i 1750-åra.

Abraham Mosling er nemnt på Svorkmo i 1730- og 40-åra. Han er utlagt som barnefar i ei leiermålssak i 1740, men skal ha nekta farsskapet.

Hans Nicolai Mosling er gravlagt på Svorkmo i 1737, 15 1/2 år gamal.

Nicolai Mosling er nemnt på Svorkmo i 1740-åra, mellom anna i ei leiermålssak i 1746.

Madame Mosling bur aleine på Svorkmo ved ekstraskatten i 1762.

 

 

Så til Trondheim:

Eg har registrert at vi har ein regimentfeltskjær Christian Mosling i Trondheim. Han skal vere født omlag 1685 og er vel den "barbergesell Christian Hansen Mosling" som i 1710 vert gift i Domkyrkja med Karen Zakariasdotter. Eit raskt (uverifisert) oppslag i geni viser ytterleg to ekteskap: I 1721 med Alette Christine von Helm og i 1760 med Barbara Lucia Brix. I andre ekteskap finn eg òg sonen Abraham Drejer Mosling f. 1723. Kan dette vere Christian og Abraham på Svorkmo? Abraham har eg registrert som fadder fyrste gong i 1738, og han ville da vore 15 år. Om han var konfirmert kan han vel stå som fadder, så dette kan ikkje utelukkast berre på det.

 

Det fyrste spørsmålet eg har er: Finst det andre kjelder i Trondheim som kan utelukke at dette er dei same persona? Om det så er vil det jo vere greit å stryke den teorien så snart som råd er.

 

I gjennomgang av panteboka i Trondheim fann eg denne innføringa i 1728:

 

 

 

OBLIGASJON 14. 4.1728 Trondhjem Pantebok 4, 280b
TIL :T1:Messiur. :F1:Christian :E1:Mosling :T3:og "Reebslager" :F2:Hans Hendrich :E2:Frey FRA :F1:Johan Jacob  :E1:Mechelborg PÅ :T1:300rd MED :T1:pant i gård og grunn med grunnmuret kjeller under.
1. eiendom: Grunn med påstående bebyggelse
Domkirkens sogn
Eiendommens geografi, gate / plass etc. :
:O1:Eiendommen ligger "bent af byebroen".
Tidligere referanse®:
:T1:"Sr. Christian Moslings Stifdatter madmaselle :F1:Cornellia :P1:Hansdatter :E1:Borch" :T3:arvet denne eiendom etter sin salig far.
Hennes formynder er Hans Frey. :T4:Låntaker har av långiver mottatt
"Skiøde og Hiemmels brev af gaards Datto".

Dok nr: 966 Registrert av: H. J. Jensen

 

Dette er interessant, for eg har òg ei Cornelia Hansdotter Borch registrert på Svorkmo: Fyrst i 1735 når ho får dottera Elisabeth utafor ekteskap, deretter når ho i 1737 vert gift med pliktfogden Johan Jørgen Weberg. Dei får sonen Nicolai von Helm Weberg i 1743. Kan dette vere same person, og kven var denne sonen Cornelia i så fall var gift med før 1735?

 

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye å komme med, men det var en Christian Mosling som ble ordinert til prest i København. (NST IV s. 318). Han oppgir i sin levnedsbeskrivelse i 1780 at har er født i Trondheim i oktober 1755, og at foreldrene var Abraham Drejer Mosling og Bolette Hoë. Han var nå utnevnt til prest på "Cron-Printzen". I noten står det at han døde som skipsprest.

 

Ved dåpen hans i Vår Frue 10/10 er det en Nicolai Mossling som er 3. mannsfadder.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1755, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Eg publiserte i 2012 artikkelen "Moslingstugu – om opphavet til namnet på ein heim i Vågå" i Gudbrand (tidsskrift for Gudbrandsdal Slektshistorielag, nr 1, 2012) der eg også har med informasjon om familien Mosling i Trondheim og Svorkmo og sambandet mellom dei (fleste) personane du nemner i ditt innlegg Håvard. Eg kan eventuelt sende deg ein skanna versjon av artikkelen? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I registeret jeg har laget til "søknader om bevillinger" så er det søknad i 1710 i Trondheim  for Christian Hansen Musling og Karen Zacharædatter Ryge.

I 1711 er det en søknad for Anna Martha Christensdatter Morsnig og Christen Bastansen Stabel. Det er mulig siste paret er et villspor, men synes etternavnet var litt likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info. Er dette bevillinger som er tilgjengeleg i skanna form? Sistnemnte par er for så vidt interessant all den tid brudgomen nok er bror til min 8*tipp-oldefar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra TOLLERE GJENNOM 300 ÅR 1563 - 1886:

 

Mosling, Abraham Drejer. Døpt 29. april 1723. Skipsfører, stadskaptein, kjøpmann og tobakksfabrikant. Tollinspektør og skipsmåler i Trondhjem 5. aug. 1779 (anbefalt av arveprinsen) til død 31.(3.) okt. 1792.

 

Mosling, Abraham Drejer, født 1. mai 1785. Løytnant. Overtollbetjent i Bergen 16. nov. 1822, Trondhjem 20. juli 1831, oppsyns- og oppebørselsbetjent i Levanger 26. aug. (23. okt.) 1847. Stortingsmann 1821. Ridder av Sverdordenen. Død i Levanger 20. feb. 1875.

 

Mosling, Michael Gran, født ca. 1765. Tollrorskarl i Tyrhaug. Konsumpsjonsskriver i Trondhjem i 1812, ansatt 1798/99. Død 25., begravet 31. mars 1818, ca. 52 år og 6 måneder.

 

Mosling, Nicolai von Helm, født 12. okt. 1725. Skipsfører. Tollbetjent i Tyrhaug 1787. Død 29. mars 1797.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondhjems borgerskap 1680-1730 finner jeg den Christian Mosling nevnt i #1

 

Manntall over Trondhjems borgere...1722, s.73

 

 

Bachlands opsiddere

....[mange navn]

* Ende paa Bakelands oppsiddere

76 Christian Mosling / Feltskier / egen huus og grund

 

I Regnskap for Kjøbenhavns brannstyr .. 1730, s. 83

 

 

Dom Kirkens Sogn

...

Johan Bager i Moslings Gaard ved broen ............ 0-2 [rd-ort]

 

Den oppføringen omhandler vel tydelig samme plass som nevnt i obligasjonen 1728.

 

Det ser ikke ut til at det er angitt noen område i oppføringen fra 1722.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birgitte Margrethe Mosling

Har mere informasjon hvis intresse.

Alexander Hammond, født 1700. Kjøbmand i Trondhjem. Gift 11 november 1730 i Domkirken i Trondheim med Birgitte Margrethe Mosling. Birgitte (Berith) Margrethe Mosling døpt i Domkirken i Trondheim 18.09.1710. Død 21 februar 1788 og begravet 6 mars 1788 i Domkirken i Trondheim. Hennes foreldre: Regimentsfeltskjef Christian Hansen Mosling og hans kone 1) kone Karen Zacariasdtr., gift i Domkirken i Trondheim 7 juli 1710.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-157
Alexander Hammond gift med Birgittte Margrethe Mosling

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-76
Hennes foreldre gifter seg.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-197
Birgitte (Berith) Mosling født
 
mvh
Wenche

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for innspel, og særleg takk til Per S. Nestande for kopi av artikkelen i "Gudbrand" som utmerker seg med særleg gode kjeldereferansar som lettar vidare arbeid. Ut frå dette ser det ut til at eg har fått etablert ein samanheng:

 

Christian Mosling på Svorkmo ser ut til å vere den same som barbergesell, seinare regimentfeltskjer i Trondheim Christian hansson Mosling. Han opptrer seinare som "bergchirurg" tilknytta bergverket på Løkken/Svorkmo. Han vart gift 1) i 1710 med Karen Zakariasdotter. Dette ekteskapet gav mellom anna dottera Birgitte Margrete som seinare vart gm. Aleksander Hammond. Ho var einaste born ved skifte etter mora i 1720. han vart same år gift 2) med Alette Kirstine von Helm. Dette er ho som er nemnt på Svorkmo som "Madame Ahlete Mosling" og "Madam Mosling" i 1750- og 60-åra. Dei fikk i alle fall fire born som er kjente:

- Hans Nikolai,  f. 1721 i Trondheim, d. 1737 på Svorkmo

- Abraham Dreyer, f. 1723 i Trondheim, d. 1792 i Trondheim

- Nikolai von Helm, f. 1725 i Trondheim, d. 1797 på Edøy i Smøla

- Karen, f. 1731 på Svorkmo, d. 1742 på Svorkmo

 

Dette skulle til saman bli alle dei eg hadde funne så lang, og dei som er posta i tråden så langt (eller foreldre til nokre). Det som står att frå mitt opprinnelege spørsmål blir denne Cornelia Hansdotter Borch. Ho var stedotter (ikkje svigerdotter som eg fyrst skreiv) av Christian Mosling, så mor hennar må ha vore gift med Christian Mosling. Cornelia vart etter kvart gift med Johan Jørgen Weberg på Svorkmo og fikk sonen Nicolai von Helm i 1743. Min ubekrefta teori så langt - basert på atterkalling - er at Cornelia var dotter av Alette Kirstine von Helm og ein hilttil ukjent Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bevillingene som jeg har referert til i innlegg #5 så finner man i 1711  "Aleda Christina von Helm" og Hans Stephansen.

Kilden er ikke digitalisert, men jeg har fotografert alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om denne Nicolaus von Helm nevnt som lagverge til Mette Lagisdatter har noen relasjon, men det kan jo være interessant ift. navn, jfr sønnen født i 1725:

 

NST 16 s.322

 

 

30/11 1692, [avdøde] Mathias Lorenssen. E. Mette Lagisd. B.: Mathias
8. Anne Cathrine 7 år. Lagv. Nic, v. Helm. Krambugods
på Refsnes, 6 kuer, 2 kviger, 6 sauer, 4 gjeter og "plassen der
nord",. (ant. Refsnes) 160, bygård 300, Brt. 1085, nto. 247.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 3 (3A 0003), 1690-1696, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25079/205/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090203390596.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bevillingene som jeg har referert til i innlegg #5 så finner man i 1711  "Aleda Christina von Helm" og Hans Stephansen.

Kilden er ikke digitalisert, men jeg har fotografert alle sammen.

 

Dette er jo interessant i samanhengen. Det kan vel tyde på at denne Hans Stephansen er far til overnemnte Cornelia Hansdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14

 

Jeg har tidl. notert at kordegnen i Vor Frue kirke, Trondheim Nicolai von Helm (g.m. Cornelia Johansdatter Horn) som var informator og skolemester i Trondhjem i det danske, tyske, hollandske og italienske sprog, samt navigasjon og skipsbokholderi hadde tre barn: Nicolai, Alette Kristine Helena, og Johannes f. 1686, og bodde i Søndre gate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koppskatten for 1690, Trondheim, fører opp Skolemester Nicolaus von Helm, hustru og 3 kinder der aff den eldste er i sit 6te aar. I tillegg betales det for en tjenestepike hvor det er notert hørendis til hus paa Røraas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva kilden er, om den er digitalisert og lagt ut på internett, men:

 

16-2-1751 Skifte etter Birgitha Margretha Moslings afdøde husbond Alexander Hamond mellom hustruen og barna Thomas Hamond og Karen Hamond

 

Her finnes "innholdslisten" hvertfall (nr 3 fra toppen): https://picasaweb.google.com/111827769429700679738/TrondheimSkiftebrevUskiftet17491778#5935444367474292242

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspel. Da ser det ut for meg at vi kan sette opp ein god konjektur for opphavet til Cornelia Hansdotter Borch:

 

Skulemeistaren Nicolai von Helm og kone Cornelia Johansdatter Horn har tre born født mellom ca. 1684 og 1690. Av desse vart dottera Alette Kristine von Helm kring 1711 gift med ein Hans Stephansen (Borch). Borch-namnet bør komme frå farssida. Cornelia Hansdotter født mellom 1711 og 1720 er såleis kall opp etter si mormor. Når Cornelia i 1743 døyper sonen Nicolai von Helm Weberg er dette da oppkaling etter Cornelia sin morfar.

 

Den einaste manglande biten i puslespelet er vel da denne Hans Stephansen (Borch) :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Tore Dahl skriver i Embetsmenn i Midt-Norge s.93 om Nicolai von Helm og nevner alle de tre barna.

 

Alletha Christina: var i 1732 gift med kirurg Christian Hansen Mosling. Hennes far, mor og søsken er nevnt.

 

Det mest interessante vil jeg tro, er en fotnote hvor han nevner at Christian i 1706 skal ha fått en attest fra magistraten at han var født i København av foreldrene Hans Christiansen Mosling og Maren Gregersdatter.

 

Jeg skumleste begynnelsen av 1706 i rådstuerettsprotokollen uten å se noe, men jeg vil nok tro attesten finnes nevnt der (hvor ellers kan den være nedtegnet?):

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim rådstuerett, Rådstuerettsprotokoll , 1705-1707, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/31382/35/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090505330232.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Steffensen er kanskje han man finner i skattemanntallet 1711 under 3.klasse i Vår Frue sogn som "Hans Steffensen klokker" I de geisliges krigsstyr for 1719 står han som død og skatten"svahris af enchen".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 så er det en sønn av Abraham døpt i 1754, Bartholt. Faren skrives som Abraham Muusling såvidt jeg kan se. Blant faddere så tror jeg det står oppført ei Maria Muus[ling?] (post 27)

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1754, side 55.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-54
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921660672.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Publice absolverede:

Vår Frue 19. des. 1749: Abraham Drejer Mosling og Magnille Nielsdatter

 

 

Snodig, fordi allerede i 1744 får de et barn utenom ekteskap. Det er helt klart sammenheng, henvisning til 1749 i margen. Abraham hadde en bror også som påvises her.

 

Post 10, 17. desember: ..blef døbt Beret m: Magnild Nielsdr .. utlagt til barnets fader Abraham Muusling. ...hands broder Nicolay Muusling

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), "Uægte" fødte og døpte 1742-1744, side 256.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-137

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai Mosling nevnt igjen i 1760, post 11 i et utenomekteskapelig forhold:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), "Uægte" fødte og døpte 1760-1762, side 266.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-147
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070921670040.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai von Helm Mosling var gift med Anna Dorothea Hoe.

 

...og broren Abraham med Boletha Hoe, jfr. #21 over. Eit bror-søster dobbelt-gifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.