Gå til innhold
Arkivverket

Dødsfall i Bergen Sofie Oline Totland 1936


Steinar Sletten
 Del

Recommended Posts

Hun var pianostemmers enke. Mannen var død 25. mai 1934. Hun etterlot seg ikke barn, og ble arvet av søsken:

 

Josefine Karlsen, Munkelivsgate 1

Martin Hauge. Lindås

Anna Hauge, Lindås

Helene Svendal, Lindås

 

Lesemåten skulle nok være 1710 = 17. oktober. Se:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr13011912kk&personpostnr=2572&merk=2572

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker :)

 

Hei Steinar!

Eg veit ikkje kva du veit om desse folka. Men sidan mannen var pianostemmer, ringde det ei klokke. Truleg var det Nils Nilsen Totland, som var blind, men ikkje berre det. Han vart den første redaktør for ukeavisa "Norges Blinde" i 1907 (i punktskrift), eit blad som framleis kjem ut! Løn då: Kr. 50,- per år. Bladet vart starta av Vestlandske Blindeforbund det året, men gjeve til Norges Blindeforbund då det vart skipa i 1909.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn

 

Det har du helt rett i .

 

Det er Oline Sofie Totland født på Lindås Myking Hauge som er i min ane rekke. Men du satt meg på sporet av noe veldig kjekt med ditt innspill om blindeforbundet :rolleyes: 

Jeg googlet litt rundt og plutselig fant jeg nekrologen hennes i en bok fra blindeforbundet! Der sto det mye interessant om henne, og det så jo bare så kjekt å få litt flere detaljer enn bare tørre datoer ! Takker deg så mye for dette !

 

Kopierer inn nekrologen her for spesielt interesserte B) 

 
Fru Sofie Totland. 
 
Alle som kjente henne, vil med dyp vemod motta budskapet om at fru Sofie Totland, Bergen, natt til 17. oktober plutselig avgikk 
ved døden. Hun hadde i noen tid hatt bronkitt, men var nu i god bedring, og vi håpet at hun snart vilde være helt frisk igjen. Om 
ettermiddagen 16. oktober blev hun imidlertid helt uventet rammet av et slagtilfelle. En hjertekomplikasjon støtte til. Lægene stod 
ganske maktesløse, og tidlig om morgenen den 17. utåndet hun. Særlig på oss som omgikkes henne daglig (Totlands har i adskil- 
lige år bodd i Blindes Hus), særlig på oss virket det plutselige dødsfall næsten lammende. 
 
Avdøde, hvis pikenavn var Hauge, var født i Lindås (noen mil fra Bergen) og vilde i november ha fylt 60 år. Hun blev i 1908 
gift med pianostemmer Nils Totland som døde for 2 1 /) år siden. For sin mann var hun en trofast hjelp og støtte, og også mot alle 
andre blinde var hun alltid tjenestvillig og hjelpsom. Hun forestod i mange år den populære kafeen på Vestlandske Blindeforbunds 
årsmøter og likeså stellet på Bergens blindes utfluktsted «Fjellborg». Videre må nevnes at hun i tidens løp skrev av en lang rekke 
bøker for V. B.s Bibliotek. 
 
Fru Totland hadde et lyst sinn som hun bevarte like til det siste. Fred og signing over hennes minne. 
 
Bisettelsen foregikk i Møllendal kapell 23. oktober under meget stor deltagelse av slekt og venner. Det blev en gripende sørge- 
høitidelighet. Frk. Sofie Steen sang først «Den store, hvite flokk å se», akkompagnert av organist Senneseth som også ellers utførte 
musikken. Sogneprest Meyer forrettet. Båren var rikt blomster- smykket. Bl. a. var sendt kranser fra V. B. og fra avdødes mange 

blinde venner i Bergen og omegn.    

 

Steinar Sletten.....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Godt at nasen min ikkje er heilt tett!

Men eg lurer på kor du fann nekrologen. Kan du skaffe meg kjelda?

 

Mvh

Bjørn D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://archive.org/stream/blindesaken251936unse/blindesaken251936unse_djvu.txt

 

Søk etter Fru Sofie Totland på siden (er innlegg nr 192)

 

Nekrologen etter Nils Totland finn du her:

 

http://archive.org/stream/blindesaken231934unse/blindesaken231934unse_djvu.txt

 

Søk etter Nils Totland på siden og du finn fleire ting om han.

 

Om du googler denne teksten : Full text of "Blindesaken" - Internet Archive   får du opp fleire sider du kan søke i

 

Ps: Ikke bruk nettsidens søkefunksjon  men bruk google søk på siden. 

 

Steinar

 

 

 

 

 

 

Endret av Steinar Sletten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://archive.org/stream/blindesaken251936unse/blindesaken251936unse_djvu.txt

 

Søk etter Fru Sofie Totland på siden (er innlegg nr 192)

 

Nekrologen etter Nils Totland finn du her:

 

http://archive.org/stream/blindesaken231934unse/blindesaken231934unse_djvu.txt

 

Søk etter Nils Totland på siden og du finn fleire ting om han.

 

Om du googler denne teksten : Full text of "Blindesaken" - Internet Archive   får du opp fleire sider du kan søke i

 

Ps: Ikke bruk nettsidens søkefunksjon  men bruk google søk på siden. 

 

Steinar

 

Hei,

ser av det du skriv at det er "Blindesaken" som er kjelda. Det er det utadretta bladet til Blindeforbundet. Takk for opplysninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.