Gå til innhold
Arkivverket

Regler for skifte ca. 1700.


Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

På gården Sira i Eresfjord er det skifte etter Baar Torfindsen i 1703.

Partene i skiftet er enken Mali Pedersdatter og den salige manns barn og arvinger Knut, Torfind, Aslak, Ole og Baar.

De tre eldste brødrene er formyndere for de to yngste, umyndige.

 

I skiftet kommer det frem at Ole og Baar har innestående morsarv i boet.

 

Mine spørsmål er:

 

1. Kan teksten i skiftet være en dokumentasjon på at Baar Torfindsen har vært gift to ganger? Skiftet bruker ikke  formuleringen "sammen avlede barn".

De innestående beløp for Ole og Baar kommer som fratrekk fra brutto verdi av boet, og enkens lodd blir tilsvarende redusert, så Ole og Baar skal ikke hente sine innestående beløp hos henne.

 

2. Hva var myndighetsalderen i 1703?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gården Sira i Eresfjord er det skifte etter Baar Torfindsen i 1703.

Partene i skiftet er enken Mali Pedersdatter og den salige manns barn og arvinger Knut, Torfind, Aslak, Ole og Baar.

De tre eldste brødrene er formyndere for de to yngste, umyndige.

 

I skiftet kommer det frem at Ole og Baar har innestående morsarv i boet.

 

Mine spørsmål er:

 

1. Kan teksten i skiftet være en dokumentasjon på at Baar Torfindsen har vært gift to ganger? Skiftet bruker ikke  formuleringen "sammen avlede barn".

De innestående beløp for Ole og Baar kommer som fratrekk fra brutto verdi av boet, og enkens lodd blir tilsvarende redusert, så Ole og Baar skal ikke hente sine innestående beløp hos henne.

 

2. Hva var myndighetsalderen i 1703?

 

1. utan å ha sett teksten... ja, det kan sjå sånn ut. Det er iallfall vanskeleg å forklare det på anna vis.

Ein ting som er litt underleg er at Ole og Baar - som må vere eldst - står sist. Vanlegvis står borna etter alder.

 

2. 25 år (18 år for andre ting enn formuesforvaltning) ifl http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Lagalder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. utan å ha sett teksten... ja, det kan sjå sånn ut. Det er iallfall vanskeleg å forklare det på anna vis.

Ein ting som er litt underleg er at Ole og Baar - som må vere eldst - står sist. Vanlegvis står borna etter alder.

 

2. 25 år (18 år for andre ting enn formuesforvaltning) ifl http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Leksikon:Lagalder

 

Jeg har tatt det for gitt at Ole og Baar er de yngste, ut fra rekkefølgen i skiftet.

 

Fra manntallet i 1701 kommer det fram at Aslak, som jeg har forutsatt som tredje eldst, oppgis å være 29 år, følgelig myndig.

 

Jeg har antatt at de tre eldste brødrene har fått utbetalt sin morsarv i 1703.

 

Skiftet viser forøvrig at Torfind og Aslak har lønn tilgode, noe som gir tilsvarende fratrekk i bruttosum i boet.

 

Takk for innspill Ivar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt det for gitt at Ole og Baar er de yngste, ut fra rekkefølgen i skiftet.

Fra manntallet i 1701 kommer det fram at Aslak, som jeg har forutsatt som tredje eldst, oppgis å være 29 år, følgelig myndig.

Jeg har antatt at de tre eldste brødrene har fått utbetalt sin morsarv i 1703.

Skiftet viser forøvrig at Torfind og Aslak har lønn tilgode, noe som gir tilsvarende fratrekk i bruttosum i boet.

 

Ok... då er der ei forklaring eg ikkje tenkte på:  Alle brørne er frå det første ekteskapet (evt. tidlegare ekteskap, i fleirtal). Dei tre eldste er myndige og har fått morsarven før, medan faren framleis var formyndar og formueforvaltar for dei to yngste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.