Gå til innhold
Arkivverket

Vielse i Røyken 1815 - tyding av etpar ord


Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe med par nr 10, høyre side, under "Helle Hansdatter Bøe, 21 aar, ?? avdød lensmand Frids". Jeg tror det står "efter avdød lensmand Frids", men får ikke mening i ordet foran. 

 

I mini-boken står hun kun som tjenestepige paa Bøe. Forlovere var Hans Jonsen Lingsom og Mads Hansen Hotvedt. Den siste skal være lensmann Hans Madsen Fritz sin sønn.

 

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Ekteviede 1815, side 388-389. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1123&idx_id=1123&uid=ny&idx_side=-236

 

Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mente jeg også at det sto, problemet var bare at hun er ikke nevnt som datter av lensmannen, hverken i skiftet i 1794 eller i Roger Fossums grundige oversikt her.

 

Når du også mente at det sto datter, søkte jeg litt, og fant ut at hun ble selvfølgelig født ETTER lensmannens død og etter at skiftet ble holdt 25.4.1794. 

Helle ble døpt 17.8.1794, nr 2 på høyre side.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 3 (1782-1813), Fødte og døpte 1794, side 55. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8422&idx_id=8422&uid=ny&idx_side=-57

 

Takk for hjelpen Ellinor, da er det avklart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står Helle Hansd: Bøe 21 Aar Datter efter afdøde Lænsmand Frids, skulle eg meine, og som du syner med dåpen, er det nok dotter åt lensmannen, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Atle, det er ingen som har med Helle som lensmannens datter i det jeg har sett av oversikter på nettet, så det er godt å få det bekreftet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på lenken til min side i #3 så finner du også skifte til Helles mor og der er Helle nevnt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Roger Fossum - det var ikke meningen å klage på dine fantastiske sider som jeg har hatt stor nytte og glede av  :)

Men skiftet etter Helles mor hadde/har jeg ikke lest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å beklage for det sto ikke på mine sider før jeg oppdaterte de litt i dag. Verge for Helle ble for øvrig faderens søskenbarns mann Anders Jochumsen Sundby (gift med Gunild Frantsdatter, datter av Frants Hansen Frits), men i 1801 bodde Helle hos Truls Reiersen på Bø som var mormorens andre ektemann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene! Jeg forsøker å få litt oversikt over min 3. tipp Jørgen Paulsen Slemmestads etterkommere, deling av eiendom og hvem som er hvem, rett og slett ;-) Det var i dette Helle kom inn, og jeg måtte få henne på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.