Gå til innhold
Arkivverket

Nesna: Hallvard Aronsen Levang f ca 1649 med kone?


Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

En av mine forfedre var Hallvard eller Halvor Aronsen Levang født ca 1649-52, og nå har jeg muligens funnet hans kone på en skiftedestinasjon fra 1714(langt nede på høyre side: 

 

 https://picasaweb.google.com/erlendem/HelgelandFogderiEktraktAvSkifteprotokoll1714#5346502940318910466

 

Det er skifteekstrakt etter Lars Thomassen Herset som var ugift, og hans søsken arvet: Peder Thomassen Hammerøe, Agnhis Thomasdatter Nordbostad,Gurli Herset og Eva Levang. De to

siste het sikkert også Thomasdatter til etternavn. Det er denne siste Eva Thomasdatter Levang jeg tror kan ha vært kona til Hallvard Aronsen Levang. Jeg har en datter Eva på 2 av sønnene

(Thomas og Jacob), og Thomas som var min forfar og født ca 1682-83 kan jo ha sitt navn fra sin morfar. Jeg har disse barna på Hallvard Aronsen Levang og mulig kone Eva Thomasdatter:

1)Arne Halvorsen født ca 1679, og 22 år i 1701

2)Kirsten Halvorsdatter Levang født ca 1679-1681, og gravlagt 17.06.1725. Er noe usikkert om hun tilhører denne familien

3)Thomas Halvorsen Levang født ca 1682-1683, og gravlagt 1.pinsedag(22.05)1763. Gift med Jøran Pedersdatter Velsvåg 16.10.1712. De fikk 10 barn, og jeg skal videre på datteren Susanna.

    Hun skal være født ca 1715  Finner datteren Eva døpt 29.03.1716. Ser da ut som om Eva var oppkalt etter sin farmor,

4)Jacob Halvorsen født ca 1688, og 13 år i 1701. Han bygslet i Alsøy i Nesna i 1731, og ble gravlagt 15.05.1769. Han var gift med Anne Jonsdatter. Har en datter Eva på dem, men jeg har ikke

   skrevet kilde for dette. Da kan jo hun også være oppkalt etter sin farmor

 

Jeg haren Lars Thomassen ved manntallet 1701 som kan passe, og han var 38 år og i tjeneste på Hammerøen. Noen som vet noe mer om personene som nevnes i skifteekstraktet fra 1714? Det

er forresten fra Erlend E.Mæhlums side(hvor det kan letes om lenka ikke skulle virke)

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Per på 28 år som sønn av Tomis på 71 år i Hammerøen, men er noe usikkert om Lars på 3 år lengre nede er sønn:

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bd28MT60&gardpostnr=402&personpostnr=2614&merk=2614#ovre

 

Tomis hadde sønnene Per 7 år og L.Tomisen på 2 år(kan være Lars) i Husby

 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=bd28MT60&gardpostnr=376&personpostnr=2402&merk=2402#ovre

 

Er det noen som kan bekrefte eller avkrefte teorien min her om at Eva Thomasdatter Levang som var søster av Lars Thomassen ved dennes skiftedestinasjon i 1714 var kone til Hallvard

Aronsen Levang? Hvem var hennes foreldre? Hans foreldre? 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.