Gå til innhold
Arkivverket

Tolking av Y-DNA testresultat


Jan Peter
 Del

Recommended Posts

Tolking av Y-DNA testresultat

En engelskmann og en mulig norsk slektning av han har nå i mai tatt en Y-DNA test hos homeDNAdirect UK.

Engelskmannen har en mulig rett linje (farslinje) til en norsk oldefar. Nordmannen som var med på testen har en bekreftet rett farslinje til samme oldefar.

Resultatet vises under her. Mange tall og prosenter... hva vil dere si er sannsynligheten for at disse 2 personene er tremenninger?

Det er ikke funnet bevis på at engelskmannen har en kobling til denne oldefaren.

 

rpl3tyL.jpg

 

Endret av Jan Peter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,

 

Med disse STR verdiene er det 100% sikkert at de to mennene tilhører haplogruppen R1a.(http://www.hprg.com/hapest5/) I Norge er ca. 26% av den mannlige befolkningen i den haplogruppen, men i England bare 4,5%. Så dette kan jo være en pekefinger for en paternal slekt i Norge, men med bare 12 STR verdier er det umulig å si. I dag er det vanlig å teste 65 markører, helst 111, før man kan snakke om nær slekt eller ikke.

 

Med DNA tester er det lett å gi et negativt svar - et positivt svar er mye mer krevende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan,

 

Med disse STR verdiene er det 100% sikkert at de to mennene tilhører haplogruppen R1a.(http://www.hprg.com/hapest5/) I Norge er ca. 26% av den mannlige befolkningen i den haplogruppen, men i England bare 4,5%. Så dette kan jo være en pekefinger for en paternal slekt i Norge, men med bare 12 STR verdier er det umulig å si. I dag er det vanlig å teste 65 markører, helst 111, før man kan snakke om nær slekt eller ikke.

 

Med DNA tester er det lett å gi et negativt svar - et positivt svar er mye mer krevende!

Takk for svar. Engelskmannen vet han har en norsk farfar som emigrerte til England rundt 1900, og det er dennes opphav i Norge vi prøver å spore. Hans fødselsdato og norske opphav er ukjent, og navnet er også "oversatt" til engelsk. Vi har funnet en mulig emigrant fra Norge som kan passe, og det er en slektning av denne som har vært med på DNA testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har kommentarer til dette? De 2 personene som har deltatt i testen tar denne rapporten som bevis på at de er i slekt. Men så enkelt er det vel ikke...?

Jeg har ikke noen erfaring med DNA-testing, men å teste bare 11 markører... blir det som å bare måle kroppstemperaturen for å sjekke om en har lungebetennelse?

Endret av Jan Peter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Svein Davidsen skriver i # 2, er 11-12 markører altfor få til å bevise at noen er i slekt. Min 12-markørshaplotype (også R1a) er så vanlig at jeg har massevis av 12/12-matcher fra Kina i øst til USA i vest. Disse tilhører vidt forskjellige grener av R1a-treet, så i ytterste konsekvens er vel mange av 12/12-matchene "i slekt" med meg 5000 år tilbake eller så...

 

Hvis det ikke er mulig å oppgradere testen hos det engelske firmaet, vil jeg anbefale at dere tar en ny test hos FTDNA https://www.familytreedna.com/?c=1 , og minimum 37 markører. De pleier å ha salg på sommeren og høsten, så det kan være greit å bestille da. Sommersalget begynner antagelig ca. midten av juni og varer en måneds tid fremover. Dersom dette skulle være av interesse, så meld dere gjerne også på Norgesprosjektet https://www.familytreedna.com/public/Norway/ Det vil også være mulig å få noe rabatt på testene ved først å melde seg på prosjektet, og deretter bestille den testen man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Deres forklarende tolkninger er viderebringt til rette vedkommende. Jeg har anbefalt at de prøver en oppgradering, alternativt ett nytt forsøk med Y-DNA37 eller Y-DNA67. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å oppklare en ting.

Testen som ble tatt var en  Y chromosome test (Y-STR), fra http://www.homednadirect.co.uk/y-x-chromosome-test.html

 

Forandrer det noe på tolkningene over? Den er priset til 2700,- NOK, og altså betydelig dyrere en f.eks Y-DNA37, som koster ca 1000,- NOK.

Kan det være at testen inneholder noe som er oversett?

 

Hentet fra hjemmesiden;

I tilfeller der en påstått far ikke er tilgjengelig for testing gjennom en farskapstest, ville vi sannsynligvis anbefale å gjøre denne typen tester mellom mannlige søsken for å fastslå om de har samme farslinje, og dermed er brødre. 
Testen kan også gjøres når to søskenbarn ønsker å bestemme på en vitenskapelig pålitelig måte om deres fedre faktisk var brødre, eller for å sjekke om deres bestefar er felles for begge. I slike tilfeller kan dette bestemmes ved å gjøre et Y-STR test. 
Y-kromosomet testen kan brukes til å bekrefte faderlig forhold når en direkte mannlig linje kan trekkes mellom deltakerne.
 
Skjønner ikke at en sånn test kan gi treff "over hele verden", når de skriver dette på hjemmesiden?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre testen også gir noe utover det resultatet som du har limt inn i # 1, vil jeg si at de gir lite tilbake for pengene, og jeg kan fortsatt ikke se at dette kan gi noe pålitelig resultat i en farskapstest, som jeg altså skjønner at dette er.

 

FTDNA viste tidligere på sin firmaside til en annen test for bestemmelse av farskap, enn de vanlige (Y-37, Y-67 etc.). Dermed antok jeg at de på en slik test også tar i betraktning andre ting enn Y-STR-markører. Jeg kan ikke finne denne henvisningen nå på FTDNAs nye sider, men kanskje andre kan finne den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jakten fortsetter...

Da Y-STR (11 markører) fra http://www.homednadirect.co.uk/ ikke ga den nødvendige tryggheten i slektskap mellom de 2 personene, ble det besluttet å også ta en Y-37 test fra FTDNA. Resultatene har nettopp kommet, men iflg testpersonene virker svarene fra FTDNA veldig "diffuse", og de som tok testen føler at det er gjort for at de skal kjøpe ytterligere DNA test pakker.

Hvordan tolker man en Y-37 test fra FTDNA, og hva bør man se etter? Dersom de to personene er i slekt, så er de 4 menninger, dvs. de har en felles oldefar.

Vedlagt er ett av bildene fra testen. Jeg kan sikkert skaffe andre hvis jeg vet hva man skal se etter...  :)

post-836-0-36164800-1413816976_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra TIP-kalkulatoren, som du la ved et skjermdump fra, synes ikke resultatet å vise at de to er i spesielt nær i slekt.

 

Men den enkleste måten for oss å bedømme dette på, er å vite hvilken genetisk distanse som er oppgitt mellom de to testerne på 37 markører. På matchesiden vil det, dersom de to matcher hverandre på 37 markører, helt til venstre stå "Genetic distance", og ut fra hvert treff vil det der stå et tall, f.eks. 0 (hvis de matcher 37/37), 1 (hvis de matcher 36/37) osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra TIP-kalkulatoren, som du la ved et skjermdump fra, synes ikke resultatet å vise at de to er i spesielt nær i slekt.

 

Men den enkleste måten for oss å bedømme dette på, er å vite hvilken genetisk distanse som er oppgitt mellom de to testerne på 37 markører. På matchesiden vil det, dersom de to matcher hverandre på 37 markører, helt til venstre stå "Genetic distance", og ut fra hvert treff vil det der stå et tall, f.eks. 0 (hvis de matcher 37/37), 1 (hvis de matcher 36/37) osv.

I siste setning fra skjermdumpen står det at testperson 1 har en "Genetic Distance of 4" til testperson 2. Hva kan vi tolke ut av det?

Eller sagt på en annen måte: Dersom 2 helt tilfeldige personer fra Norge og England tar en Y-37 test, hva er sansynligheten for at de får en 33/37 match...? Er det såpass nært slektskap mellom nordmenn og briter at svært mange vil få en sånn match eller bedre?

Endret av Jan Peter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste setning fra skjermdumpen står det at testperson 1 har en "Genetic Distance of 4" til testperson 2. Hva kan vi tolke ut av det?

Eller sagt på en annen måte: Dersom 2 helt tilfeldige personer fra Norge og England tar en Y-37 test, hva er sansynligheten for at de får en 33/37 match...? Er det såpass nært slektskap mellom nordmenn og briter at svært mange vil få en sånn match eller bedre?

 

Jeg har en 33/37-match med en person fra samme fylke som min stamfar på Y-DNA-linjen, men det er ingenting som tyder på at vi er i slekt før et godt stykke tilbake i middelalderen, bl.a. fordi vi ikke matcher på 67 markører.

 

Jeg har videre to 34/37-matcher med et par skotter fra samme klan. Det er samme forholdet her: Vi matcher ikke på 67 markører, så forbindelsen må ligge langt tilbake i middelalderen, trolig i vikingtiden.

 

Det er svært mange fra De britiske øyer som har testet seg, så sannsynligheten for å få match med en person derfra er nok faktisk ganske stor.

 

Jeg skal ikke spørre om dere vil oppgradere til 67 markører, da det kanskje ikke virker som om lysten til det er så stor? Men det kunne faktisk trolig avgjøre spørsmålet en gang for alle, jfr. også det som Svein Davidsen skriver i # 2. Matcher ikke de to personene på 67 markører, er de helt åpenbart ikke i nær slekt.

 

Dere kan forresten også få en pekepinn allerede nå ved å se på hvilke markører hvor det har skjedd en mutasjon. Hvis en eller flere mutasjoner har skjedd på langsomme markører, er det en mye større sannsynlighet for at slektskapet ligger lenger tilbake, enn hvis mutasjonene har skjedd på raske markører (disse er merket med rødt, se f.eks. i Norgesprosjektet på FTDNA.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett fint og informativt svar.

Jeg skal ikke si at det er helt uaktuelt med en ny test, men akkurat nå synes det mindre trolig.

De ble anbefalt en Y-37 test fra starten av, men valgte likevel å gå for en mindre test.

Resultatene fra den første testen var optimistiske, men man innså etter hvert at troverdigheten var for svak, så det ble oppgradert til en Y-37 test.

 

Jeg har på følelsen av at om man nå anbefaler en 67-marker test, så vil resultatet av den bli like tvetydig, og man må anbefale en 111-marker test...

 

Dette er altså 2 personer med en antatt rett mannlig linje for begge to til en felles norsk oldefar. 

Dersom slektskapet stemmer, kan det altså allikevel bare bli en 33/37 match med en slik rett mannlig linje?

Burde det ikke ha vært minst en 36/37 eller 37/37 match?

 

Sagt med andre ord; dersom 2 (nord)menn som "vet" de er tremenninger (felles oldefar i rett mannlig linje) tar en 37-marker test, bør ikke det automatisk bli en 37/37 match? Hvilke årsaker ligger evt. bak dersom det ikke automatisk er slik? Mutasjoner som man ikke har kontroll på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mutasjon kan i prinsippet skje når som helst, dvs. at du kan ha en mutasjon som din far ikke har.

 

Ut fra det jeg har sett av resultater der to eller flere har testet seg opp mot en felles stamfar, som gjerne har vært på 1600-tallet, synes jeg nok likevel at en 33/37-match for to som i prinsippet skal ha samme oldefar, virker litt lite trolig. Jeg tror 37/37, 36/37, til nød 35/37 hadde vært et mer realistisk resultat. Men jeg vil fortsatt understreke *jeg tror*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke resultatet er tvetydig, etter Y-37-testen har det vel kommet nokså godt frem at det er svært liten sjanse for at dette slektskapet stemmer. FT-DNA anslår muligheten til slektskap for knapt 4% innen 4 generasjoner, og du snakker om bare 3 generasjoner.

Det er altså usannsynlig, men ikke helt umulig, at de to er slektninger.

FT-DNA mener altså det er mer enn 96% sjanse for at det ikke er så nære slektskap, hvis det ikke er nok for å overbevise, så er Y-67 neste.

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Den siste DNA-testen er ett lite tilbakeslag, da vi var rimelig sikre på at vi hadde funnet engelsmannens norske opphav. Til og med fødselsdatoen fra 1882 stemte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei Svein . om du har 64/67-match  eller 62/67-match så kan jeg tro at det med GD 3 eller 5 er felles stamfar for ca 1000 år siden ? eller er det lengre bak en det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan, det er statistikk og det er virkligheten!

 

Jeg tilhører en liten sub-clade, Hg N-FGC14542, hvor jeg har både DNA resultater og kirkebøker informasjon og der har vi for eksempel:

67/67 - match, 11 generasjoner til MRCA

65/67 - match, 7 generasjoner til MRCA

65/67 - match, 4 generasjoner to MRCA

 

Som du sikkert vet er alle mutasjoner, SNP og STR, helt tilfeldig. For en stor database er det mulig å kalkulere en middelverdi for mutasjonstiden, men for et enkelt tilfelle er det ikke mulig, som resultatene ovenfor viser.

 

Det er selvsagt mulig å rekne ut hva en 50/50 sjanse er med å bruke verktøy som https://clandonaldusa.org/index.php/tmrca-calculator. 64/67 i denne appen gir 8-9 generasjoner og 62/67 12-13 generasjoner til MRCA, som begge er mye mindre enn 1000 år!

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.