Gå til innhold
Arkivverket

Hva skjedde med min oldemor sine foreldre?


André Sunde Didriksen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Det jeg lurer på er om noen kunne hjelpe meg med å finne ut mer om det jeg har nevnt i emnetittelen.?

Dette er hva jeg vet:

Matros Karl Andreas Nilsen f. 27.10.1844 Hansnæs og hstr. Serine f. Henriksen f. 02.04.1863 Stavanger. De giftet seg 04.04.1892. De fikk to døtre, den ene er min oldemor (Tora Andrea Didriksen f. Nilsen f. 31.10.1897) Jeg vet at de flyttet til Kristiania 19.12.1897.

Det jeg nå lurer på er hva skjedde med matrosen og hans kone etter dette?

Når døde de? Hva døde de av? Hvor er/ ble de begravet?

Håper noen kan hjelpe meg med noen av disse spørsmålene! Det ville jeg satt enorm stor pris på siden dette er vært og er litt av en gåte for meg.

André Sunde Didriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven. Takker så mye for svaret, informasjonen du oppgir kjenner jeg til. Men det jeg lurer på er hva som skjedde med Karl Andreas Nilsen og når han døde og hva han døde av. Samme med Serine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjerne begynne med å undersøke registre til Oslo skifteretts dødsfallsprotokoller, med mindre Karl Andreas Nilsen hadde flyttet fra Kristiania/Oslo før han døde. Det samme gjelder for Serine Nilsen, senere Beck. Du vil finne disse registrene for tiden t.o.m. 1950, samt dødsfallsprotokoller t.o.m. 1934, tilgjengelig i tjenesten Skannet skiftemateriale i Digitalarkivet.

 

Vennligst merk at dødsårsaken ikke alltid er oppgitt i innførslene knyttet til registrering av dødsfall eller begravelse. Hvis du finner informasjon om når de døde og at de døde i Kristiania/Oslo, kan du eventuelt ta kontakt med Oslo byarkiv for en undersøkelse i deres arkiver.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jolanta!

Takker så mye for svaret.

Jeg har sjekket dødsfallsprotokollene, eneste jeg har funnet er Serine Beck og at hun døde 02.02.1929. Men om dette er riktig person vet jeg ikke. For lite informasjon til at jeg er sikker. Og når giftet hun seg for andre gang?

Når det gjelder Karl Andreas Nilsen, vet jeg ikke annet enn det som er blitt fortalt. Han skal ha omkommet på havet når min oldemor Tora var ett par tre år gammel. Dette er også usikkert skjønner du, derfor trenger jeg hjelp! Lurer på hva skipet han var matros på hete. Pluss når han døde.

Setter stor pris på eventuelt mer informasjon.

André Sunde Didriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å lete etter Serines vielse i de kildene som er tilgjengelige i Digitalarkivet - kirkebøker med opplysninger om viede, lysningsbøker, borgerlige vigselsbøker m/ registre. Ut fra det du har skrevet og det Sven Hjortland har funnet (jf. #2), virker det som om vielsen kunne ha funnet sted etter at Karl Andreas døde og før 1910, i Kristiania/Oslo. Kanskje hos byfogden?

 

Blant opplysningene registrert i anledning av den nye vielsen, kan du kanskje finne noen som gir deg nye spor i ditt søk etter Karl Andreas Nilsens dødsfall.

 

Vennligst se også på vår informasjon om kilder vedrørende sjøinnrullering.

 

Vennlig hilsen

Jolanta Akre, Statsarkivet i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dødsfallsprotokollene, eneste jeg har funnet er Serine Beck og at hun døde 02.02.1929. Men om dette er riktig person vet jeg ikke. For lite informasjon til at jeg er sikker.

 

I hvilken dødsfallprotokoll er hun funnet , er det i Oslo ?

Det skal stå hvem hun etterlater seg og alder,bosted

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig!

Det kan nok være at jeg fant det i dødsfallsregisteret, men ja da for Oslo. Der står kun ett nummer pluss Serine sitt navn og dødsdato. Jeg har ikke klart å finne noe etterlatte eller bosted.

André Sunde Didriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig!

Det kan nok være at jeg fant det i dødsfallsregisteret, men ja da for Oslo. Der står kun ett nummer pluss Serine sitt navn og dødsdato. Jeg har ikke klart å finne noe etterlatte eller bosted.

André Sunde Didriksen.

 

Hei

 

Serine døde 2 februar 1931,se nr 132 høyre side

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 16 , 1929-1931, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27281/232/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090514330232.jpg

 

Dødsfallet er meldt av datteren Thora Didriksen

 

Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serine gifter seg 17/8-1906 med Emil Beck,det hans 3 ekteskap og hennes 2

 

Innført i kirkeboka for Kampen,dissentere

Vielsen var i St.Hallvards katolske menighet

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Kampen, Ministerialbok nr. I 9 (1899-1911), Viede dissentere 1907-1909, side 236.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=640&idx_id=640&idx_listetype=vd&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-4
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060227010245.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Solveig og Hei Sven!

Tusen mange takk for hjelp, må bare si at jeg beundrer/ og er svært takknemlig for deres interesse for å hjelpe meg med dette her. Endelig faller noen av brikkene på plass i dette " puslespillet". Og dette var helt fantastisk altså!!! Jeg blir veldig rørt, glad og veldig takknemlig for det dere begge har funnet! Nå får jeg sette meg ned å se om jeg finner noe mer om Karl Andreas Nilsen. Takk nok en gang for hjelpen!

André Sunde Didriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg vil bare si mange tusen takk for hjelpen her på forum! Er det noen som klarer å finne noe om denne matrosen, så blir jeg kjempe takknemlig og veldig glad! Selv leter jeg ,men vet lite og synes det er nok så vanskelig. Men så langt er jeg dypt takknemlig for hjelpen fra supre medmennesker! Hadde jeg bare visst hva skuta han var på hete. Takker for alle svar! André Sunde Didriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Bare si at hvis noen klarer å finne noe mer om Matros Karl Andreas Nilsen (Nielsen). Om når han døde og av hva og hva " dampskipet" han jobbet på hete? Blir da veldig takknemlig! Leter det jeg kan, men skal si dette er vanskelig!!! På forhånd Takk for alle svar!!!!! Skulle noen komme over eller vite/ finne ut noe eller når Amborg Leonsdatter og Niels Kristen Olsen(matrosen sine foreldre) døde etc. Vil jeg bli veldig glad!

André Sunde Didriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vanskelig og ikke snakk om tidkrevende. Jeg leter og leter, men så langt er jeg uten svar. Kunne noen hjelpe meg med å finne ut eventuelt hva som skjedde med matros Karl Andreas Nilsen (Nielsen). Vet at han bodde i Barbu i 1900, men når døde han? Når flyttet han tilbake til Kristiania eller ikke? Hva skjedde? Skilte han seg fra Serine eller ikke? Reiste Serine og barna tilbake til Kristiania selv? Vet hun giftet seg i 1906, etter god hjelp fra medmennesker her på Forum, men hva skjedde mer. Noen som klarer å finne svaret. Og når døde Emil Beck etc.?

Takker for all hjelp og svar !

Med vennlig hilsen

André Sunde Didrksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.