Gå til innhold
Arkivverket

Far til Joseph Olsen (1805) i Refsnes, Selje


jørn johannessen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg tror jeg trenger litt hjelp her.

 

Jeg prøver å kvalitetssikre den informasjonen jeg har fått av noen at Josephs far er Ole Haagensen (06.01 1780 Tjønnum, Lærdal). Men i digitalarkivet står farens navn som Ole Aagesen.

 

I tillegg fant jeg denne siden på dis-norge:

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=582953&highlight=aagesen#582953

 

Er det mulig å finne ut hvem denne Ole Aagesen var og om det blir rett person som far til Joseph?

 

På forhånd mange takk! :)

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til spørsmålet i forrige post: Finnes det en klokkerbok med dåpen til Joseph så det går an å sjekke hvordan farens navn skrives der? Den er ikke tilgjengelig i databasen..

 

Jeg har funnet konfirmasjonen til Joseph i Selje 1822..

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=136&uid=175923&js=j

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=176641&urnread_imagesize=full&show=140#bunnen

 

Bak navnet står det vel at han oppholder seg på Svartsetteren (morens bosted), men kan noen tyde hva som står i neste kolonne? "for John Refsnes"?

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ved konfirmasjon "hos John Refsnes", trolig i tjeneste. Noen klokkerbok fra 1805 finnes dessverre ikke.

 

Dette er nok en nøtt. Ifølge dåpsinnførselen var faren "en Omstripper,  som afvigte Vinter opholdt sig udi Aarvigen hos Peder Pedersen, ved Navn Ole Aagesen".

 

Går vi til 1801-tellingen og søker på dette navnet finner vi 23. Ikke alle disse hadde en alder som gjør dem sannsynlige som barnefedre i 1801, men fortsatt er det en god del aktuelle kandidater tilbake. "Aagesen" kan også stå i kildene som "Ovesen", og kanskje også som "Haagensen". Da øker tallet på mulige kandidater, og med det minker muligheten for å kunne velge ut en sikker kandidat. Dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vielsen han 06.11 1825 i Selje står det heller ikke noe navn på foreldre dessverre..

 

Og hvis han (Aagesen) var omstreifer så kanskje de ikke har fått fatt i han i forhold til noen farsskapssak, så det finnes vel heller ikke noe rettsprotokoll...?

 

Skulle (nesten) ønske jeg bare hadde stolt på den infoen jeg fikk om Haagensen og ikke etterkontrollerte det. :) I fylkesarkivets database står navnet som "Haagensen" etterfulgt av ett spørsmålstegn, men dette har vel mest med tyding av teksten i kirkeboken å gjøre. Det samme gjelder vel i forhold til benevnelsen som "skipper"?

 

Og siden han står som "omstreifer", har han kanskje heller ikke kommet med i 1801-tellingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.