Gå til innhold
Arkivverket

Er der en forbindelse mellom Nørbæk slekten i Trondheim og Fredrikshald på 1700 tallet?


Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg er forsåvidt klar over det Grete, men jeg aner ikke vilket yrke Anders/Andreas Nielsen hadde, så man kan vel trygt si at jeg klamrer meg til et lite halmstrå i håp om å finne noen spor.

 

Jeg har også lett i Trondheims lagtings skifteprotokoll fra 1773 uten å finne noe der heller.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant, Rune! Jeg kan imidlertid ikke finne denne mannen gravlagt.

 

Her er opplysninger om Peder, Lorentze og Anna Nørbech i Trondheim med lenker til originalkildene (som er viktig å få med!):

 

Mesterskredder Peder Nørbech ble gift med Martha Olsdatter Hov (How, Hoff) 29. nov. 1792 i Trondheim domkirke. Ved FT 1801 i Trondheim hadde de barna:

Peder A. Nørbech var 37 år i 1801, dvs f. ca 1764-65.

 

Lorentze Nørbech ble gift med seglmakersvenn Abraham Lemmich 24. jan. 1799. Forlover: Peter Nørbech. Ved FT 1801 i Trondheim hadde de datteren

  • Catrine 2 år --> Catharina Chirstina født 15. okt. 1799 (oppkalt etter mormor?). Mor: Lorentze A. Nørbech.

Lorentzes alder i 1801 tilsier at hun var født ca 1771-72.

 

Anna Nørbeck er ved FT 1801 i Trondheim i tjeneste hos familien Drejer Wulff. Hun var 25 år og ugift, dvs f. ca 1776-77.

 

--------

 

Har også lett etter Anders Nielsens første kone her, uten å finne henne: 1771-1782 Skifteekstrakter

 
Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok ern gang må jeg få takke deg Grete for din utrettelige hjelp. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hatt denne problemstillingen fremme, og føler vel de fleste steiner har vært snudd, ikke bare en men flere ganger.

 

Likevel dukker det stadig opp nye elementer som hver og en er interessante, men som i sum dessverre ikke fører meg så mye nærmere svaret på hvordan disse personene i Trondheim med samme slektsnavn og hang til yrkesvalg er knyttet sammen. Jeg tror som nevnt at Lorentze og Peter/Peder er søsken og kanskje er Andreas A. Nørbæk en halvbror født i Anders Nielsens andre ekteskap. Hvor Anne og den før nevnte skreddersvennen Lars Andreas Nørbæk passer inn, vet jeg ikke. Begge disse har jeg kun funnet en gang, Lars Andreas da han begynte som skreddersvenn og Anne i 1801 tellingen.

 

Peder A. Andreassen skal være født i Trondheim og ut fra alder i 1801 og ved sin død i 1811 en gang rundt 1765. Men jeg har ikke vært i stand til å finne den dåpen verken i Domkirken eller Vår frues, ei heller Lorentze rundt 1770/71 eller Anne ca 1776.

 

Jeg får vel gjøre som jeg har gjort mang en gang før, legge saken til side en stund for så ved neste korsvei prøve å se hele problemstillingen fra en annen innfallsvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.