Gå til innhold
Arkivverket

Krigsfange i vestfold


Chris Tony Johansen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på om det er mulig å finne ut om det er noe register for krigsfanger i vestfold.

Jeg har en som heter Karl Ivan (Ivar) Mattsson

Født: 26.08.1917 i Mariehamn, Åland, Sverige

Faren er russer og moren er svensk

Han dør 1946 i Åland  sverige

 

Jeg har blitt fortallt at han satt som fange av tyskeren i tønsberg.  og at han skal ha sitti i 3 år.

 

Jeg vet at det var fangeleier på Berg og jeg vet det var en Russisk fangeleir 1942-1945 på Dalsroa ved Lakskjønn i Andebu kommune, Vestfold fylke.

 

 

Men jeg finner ikke noe register for fanger i vestfold. 

 

Finnes det noe lister eller går det ann og spore opp Kar Ivan

 

Mvh

 

Chris Tony

 

Endret av Chris Tony Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Det var også en fangeleir ved Bergan på Nøtterøy, vet jeg. (Der var det blant annet russere.)

 

Mest sannsynlig tilknyttet Vardås, men jeg vet ikke med sikkerhet.

 

En "gammel" venninne av meg glemte aldri marsjeringen, sangene, kommandoene, stemningen...

De marsjerte iblant til og fra Tønsberg.

 

Tyskerne hadde blant annet brakker på Oserød.

Mange av disse står fremdeles, og er i bruk som bolighus.

 

Kongsberg har kanskje slike registre?

 

Jeg håper at du får mange svar, og ønsker lykke til!

 

 

 

 

Endret av TangenTorunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Karl Ivar Mattsson oppført i "Nordmenn i fangenskap 1940-45", men uten f.data. Arrestert, overført Falstad ankomst 28-11-44 (fangenr. 2959), fortsettelse ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangekort fra SS Strafgefangenenlager Falstad viser at Karl Ivar Mattsson (f. 26.08.1918, Åland) kom til Falstad 28. november 1944. Han er maskinist, finsk statsborger, ugift, bopel Åland i Finland. Årsak for arrestasjon er "Schwedenflucht". Han er registrert med fangenummer 2959 på Falstad, overført til Grini 14.03.1945.

 

Et "Haftkarte" utfylt i Trondheim gir mye av de samme opplysningene. Karl Ivar Mattson, f. 26.08.1918 i Jumala, bopel "Jumala in Aalansinsel" [Jumala på øya Åland], arrestert 05.11.1944 i Sul i Verdal, overført til Trondheim 07.11.1944. Arrestasjonsårsak: "Schwedenflucht, M. ist Fin[ne] und wollte nach F.-land fluechten".

 

De originale fangekortene oppbevares i Riksarkivet (digitale kopier hos Stiftelsen Falstadsenteret).

 

Mvh Arne Langås / Falstadsenteret

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..klarer ikke å finne han i den boka. men

 

Arne: Er det sånn at man kan få en kopi av fangekortet??

 

Mvh

 

Chris Tony

Endret av Chris Tony Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangekort fra SS Strafgefangenenlager Falstad viser at Karl Ivar Mattsson (f. 26.08.1918, Åland) kom til Falstad 28. november 1944. Han er maskinist, finsk statsborger, ugift, bopel Åland i Finland. Årsak for arrestasjon er "Schwedenflucht". Han er registrert med fangenummer 2959 på Falstad, overført til Grini 14.03.1945.

 

Et "Haftkarte" utfylt i Trondheim gir mye av de samme opplysningene. Karl Ivar Mattson, f. 26.08.1918 i Jumala, bopel "Jumala in Aalansinsel" [Jumala på øya Åland], arrestert 05.11.1944 i Sul i Verdal, overført til Trondheim 07.11.1944. Arrestasjonsårsak: "Schwedenflucht, M. ist Fin[ne] und wollte nach F.-land fluechten".

 

De originale fangekortene oppbevares i Riksarkivet (digitale kopier hos Stiftelsen Falstadsenteret).

 

Mvh Arne Langås / Falstadsenteret

Er det sånn at man kan få en kopi av fangekortet??

 

Mvh

 

Chris Tony

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.