Gå til innhold
Arkivverket

Noen som kan hjelpe med tyding av vielsen til Ole Elensen og Ingebor Svendsdatter?


Margareth Omholt
 Del

Recommended Posts

Hei lurte på om det var noen som kunne hjelpe meg videre? står helt fast.

Klarer ikke å tyde hva det står etter navnene til Ole Elensen og Ingebor Svensdatter. De giftet seg 27/9 1759 i Eiker, Buskerud. 

Ingebor er født ca. 1741, og døde 6/5 1809.

Ole er født ca. 1725 på Meren, Lier Buskerud. Død 3/11 1805.

 

Skulle så gjerne vite hva deres foreldre het.

 

Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Lier, Ministerialbok nr. 4 (1749-1764), Konfirmerte 1759, Ekteviede 1759, side 335-336. 
Permanent sidelenke:http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-172
Permanent bildelenke:http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214650617.jpg

 

Mvh. Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beslektet i 3dje ledd og viet i huset Kreidal på Solberg

Siden du har postet her og ikke på tydeforum antar jeg du ikke trenger hele teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra Asbjørg, Tusen takk. Hadde et håp om at det sto navn på fedrene til brud og brudgom, men skjønner at det er vanskelig. Jeg klarer ikke. 

 

Mvh. Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der står ikke navn på fedre bare om kongel allernådigste tillatelse og kvittering fra biskop at de har betalt til enkekasse for å vies uten foregående lysning...

Huset Kreidal på Solberg og beslektet i 3dje ledd er eneste spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble viet i Huset. (punktum). Vielsen ble gjort av Kreidal (presten) på Solberg.

Merkelig. Aldri sett at ikke fedre har vært oppført?

 

Mvh. Margareth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg sett veldig ofte, dvs det er sjelden å se fedrene nevnt på 1700-tallet. Hele teksten:

 

Ole Elensen og Ingeborg SvendsDatter, beslægte

de i 3die Leed, altsaa forevist Kongel: allernaa

digst Tilladelse og Qvittering fra Biskopen, at

2rdr er betalt til Enke-Cassen, desuden

Konge-Brev, de uden foregaaende Lysning af

Prædikestolen maae vies i Huuset. Kreidal

                                                       paa Solberg.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel sjelden oppgitt fedre på den tiden...

Ingen av "mine" er så vidt jeg vet viet i huset, men tyder ikke det på litt høyere rang og at Solberg er knyttet til slekten?

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt akkurat å leste om Meren gårdene jeg også. Mye å lese å sette seg inn i, men vanskelig å se hvor Ingeborg kommer inn her.

Spennende, får lete videre.  B)

 

Fant igjen Ingebor og Ole  på Vestre Solberg!

Endret av Margareth Omholt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.buskerudslekt.no

 

Her finner du mye snadder om liunger - se på lenken under Lier til Marie Hennum/Familier i Lier.

Jeg har ikke sjekket i kirkebøkene, men ifølge Marie Hennum, er Ole Elensen født på Svere og døpt i november 1724.

Foreldre: Elen (Æln) Andersen og Live Larsdatter.  

Ingeborg Svendsdatter ble født på Gurandsrud og døpt i oktober 1741.

Foreldre: Sven Larsen og Berte Olsdatter Gurandsrud.  Se at du har funnet fra til Vestre Solberg samt at det tidligere er

lagt lenke til Nordre Meren.

 

NB: Ole og Ingebor ble gift i Lier i 1759 (står Eiker i det 1. innlegget ditt).  De er begge "innfødte" liunger og du bør kunne

finne ut mye om anene deres bakover via bygeboka, kirkebøker og Familier i Lier, f.eks.

 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lier.kommune.no/Liers-Historie/guransrud.htm

 

Under brukere kan du lese om Berte Olsdatter, som giftet seg med Sven Larsen Solberg.

Min erfaring fra opplysninger i Liers Historie, er at de stemmer ganske bra, men bør likevel sjekkes opp mot kirkeboka.

Trolig vil du kjapt finne ut hvordan de var beslektet i 3. ledd (de var vel tremenninger??).

 

Astrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.