Gå til innhold
Arkivverket

Peder Nielsen Flesvig i Feiring på 1700-tallet.


Berit Frank Pagh
 Del

Recommended Posts

Hej,

 

Peder Nielsen er omtalt i bygdebogen under Flesvik - Vestgarn.

 

Han var søn af Niels Jonsen Flesvig i 2. ægteskab med Kari Jensdatter:

 

"Peder, f. 1711, g.m. Mari Gullichsd. Fagernæs, f. 1711, d. 1790. Hun var som enke g.m. Løytnant Ole Myreri Lium.

 Peder hadde sønnene Thomas og Jon. Se Nygard."

 

Peder 27 år gl.er med i skiftet efter hans far i 1738.

 

I 1756 ved skiftet efter halvbroderen Jon Nielsen Flesvig, som døde uden arvinger, er hverken han eller sønnerne

nævnt - i modsætning til de 5 andre børn fra 2. ægteskab.

Ifølge skiftet var Jon Nielsen gift med en Mari Gullichsdatter.

Bygdebogen omtaler hans kone som Rønnaug Gulbrandsdatter Fagernæs, f. 1736, d. 1799.

 

Jeg har desværre kun kopi af et par sider om Vestgarn - ingen opl. om Nordgarn.

 

Er der nogen, der ved, hvad der er op og ned i oplysningerne om Peder ?

 

Venlig hilsen,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg tror bygdeboken har feil ang. Peder Nilsen.

I 1753 var det et skifte etter Margrethe Kristoffersd. Fagernes.

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 7 (Hb 0007), 1751-1756, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Merknader: Gårdsregister i konvolutt.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25597/159/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090130360776.jpg

I dette skifte er det feil i begynnelsen i opplysningene om Margrethes barn og barnebarn. Hennes datter Mari Gulliksd. er uteglemt og hennes datterdatter Rønnaug Gulbrandsd. er oppført med Maris alder og ektemann, Jon Nilsen Flesvig.

Feilen er lett å se hvis man teller barn. Margrethe hadde 3 sønner og 4 døtre, hennes datter Malene hadde 2 sønner og 3 døtre.

Så jeg tror skifte etter Jon Nilsen Flesvig er korrekt og at Peder var død barnløs.

Legger en link til digitaliserte bygdebøker,  (Akershus. Øvre Romerike, Feiring)

http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Liste_over_digitaliserte_bygdeb%C3%B8ker

 

Hilsen Grethe

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej,

 

Mange tak for hjælpen.

 

De digitaliserede bygdebøger er desværre kun tilgængelige for norske  IP-adresser, så der har jeg et problem.

 

Jeg tror, du har ret med hensyn til Peder Nielsen.

Siden jeg ikke kan finde et skifte efter ham, så er det vel muligt, at han døde et andet sted.

 

Har du mulighed for at se hvilken teori, der ligger bag forfatterens henvisning til Nygard.?

 

Vh,

Berit pagh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nygard fradelt Vestgardn Flesvig i 1759. I bygdeboken står det bare at Thomas Pedersen Flesvig kjøpte gården i 1759 og at hans foreldre var Peder Nilsen og Mari Gulliksd.  Det står også om hans kone og barn.

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.