Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter familie i Glemmen/Fredrikstad???


Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

Spørsmålet er kort og godt om det finnes spor av etterkommere etter denne søskenflokken:

 

1. Karl Marentius Johannesen, født Glemmen 18.4.1885.

2. Elen Marie Johannesen, født Glemmen 13.3.1887.

3. Hans Petter Magnussen, f. Glemmen 9.6. 1889, d. 26..6 1966 (begravet på Østre Fredrikstad kirkegård).

4. Karen  Helene Johannesen, født Glemmen 9 mai 1891.

5. Kristiane Pauline Johannesen, født Glemmen 3.7.1892.

6. Georg Johannes Johannesen, f. Glemmen 12.9.1895.

7. Olaf Fredrik Magnussen, f. Glemmen 17.10.1897, d. 25.10. 1982. (begravet på Østre Fredrikstad kirkegård).

8. Betzy Antonie Johannesen, f. Glemmen 24.9.1899. d. Glemmen 1955. Gift med Lorentz Sture (1899-1961). Etterslekten her har dessverre ingen opplysninger å bidra med!

9. Dagmar Sørine Johannesen, f. Vestre Fredrikstad 4.7.1903. Var gift/men uten barn.

 

Foreldrene til denne søskenflokken var stuerarbeider Anders Magnus Johannesen (1865+1931) og Andrea Emilie Johansdatter (f.1859, død visstnok etter 1940). Dødsfallet til far av søskenflokken har jeg funnet i kirkebok for Østre Fredrikstad. Han døde 20.9.1931. Konen skal ha vært i live i 1940, men når hun døde er det store spørsmålet. Det er hennes dødsfall jeg nå jakter på og trenger derfor å komme i kontakt med noen av etterslekten. Enken Andrea Emilie Johannesen bodde ved dødsfallet til mannen i Nabbetorpveien 105. Senere skal hun ha bodd sammen med datteren Dagmar, som var gift, men ikke hadde barn.

 

Det ser ut til at et par av husets sønner skiftet etternavn fra Johannesen til Magnussen. Det er i alle fall det jeg funnet ut ved å sjekke dødsfallene under kilden Norske Gravminner. Kan hende har disse to Magnussen sønnene etterlatt seg familie?

 

Er jeg heldig finnes det kanskje her på Digitalarkivet noen som tilfeldigvis kjenner familiene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette rett familie i ft 1910, familien bor i Glemmen. Her er det nevnt en navnløs datterdatter f. I 1910

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0132&kenr=002&bnr=0073&lnr=00

 

Ser at datoer og årstall ikke stemmer helt med det du har skrevet.

 

Informasjon om bostedet:

Tellingsår: 1910

Kommune: Glemmen

Kommunenummer: 0132

Navn på bosted: Østby

Antall personer registrert på bostedet: 9

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

Magnus Johans. hf g stuerarb 18.05.1864 t

Emilie Johans. hm g husmor 28.10.1860 Onsø

Marie Johans. d ug huslig gjerning 13.04.1887 t

Hans Johans. s ug stuerarbeider 06.09.1889 t

Georg Johans. s ug sagbruksarb 05.03.1894 t

Olav Johans. s ug Søn 06.04.1897 t

Antonie Johans. d ug Datter 27.08.1899 t

Dagmar Johans. d ug Datter 01.10.1902 Fredrikstad

!! datterdatter ug datterdatter 20@26.10.1910 t

 

Mvh Randi Elisabeth Haugros

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er rett familie. Mine data er hentet fra kirkebøkene for Glemmen/Fredrikstad. Folketellingene er ofte ikke pålitelige hva datoer angår.

Ellers takk for svaret ditt.

Yngste barn Dagmar (f.1903) vet jeg var gift, men jeg har ikke navnet på mannen.

Over telefon fikk jeg i dag vite at datteren Kristiane Pauline (f892) ble gift med Oscar Olsen Bangor og hadde 4 barn som alle nå er døde. De bodde på  Kråkerøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dagmar Sørine ble antakelig gift Mathisen:

 

2617597 Dagmar Syrene  Mathisen    0407  1903  2405  1974        Slettet 1996  19  09  011       Vestre Fredrikstad

Fredrikstad

 

 

 

Antakelig hennes mann, ettersom begge gravene ble slettet i 1996:

 

2617596 Erik  Mathisen  2005  1900  2006  1965  Slettet 1996  19  09  010     Vestre Fredrikstad

Fredrikstad

 

 

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Bente! Ja, dette er utvilsomt den Dagmar jeg var litt interessert i siden hun skal ha bodd sammen med moren (etter hva som er blitt  meg fortalt).  Jeg har kun lett etter morens dødsfall i kirkebøkene for østre Fredrikstad, men siden datteren og svigersønnen ble gravlagt i Vestre Fredrikstad så er det en mulighet for at det er der jeg bør lete!

Vennlig hilsen Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være Andrea Emilie som dør i 1941, dødsfall nr 207 høyre side

Kildeinformasjon: Østfold fylke, Fredrikstad by, Dødsfallsprotokollregister 1 , 1911-1942, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/27436/71/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090522311382.jpg

 

Statsarkivet i Oslo kan gjøre oppslag for å se om det er listet etterkommere

 

Ellers så jeg ved Magnus Johansens død i 1931 så var ett av barna i Amerika vet du hvem ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig - du er en engel!! Kan nesten ikke tro det?? Du aner ikke hvor lenge jeg har drevet detektivarbeide for å finne denne damens bortgang. Jeg fant mannens dødsfall ved at jeg "under oppsyn" fikk lov til å bla i kirkebøkene for Østre Fredrikstad da jeg oppsøkte Statsarkivet for noen måneder siden. Jeg visste bare at han var død en gang etter 1925. Når jeg nå vet at det blir å se på journalnr. 207 for 1941 i dødsfallsprotokollene blir det en grei sak å rette en skriftlig forespørsel til Statsarkivet her i Oslo. Jeg er ikke  i tvil om at dette må være den Andrea Emilie jeg søker.

 

Nei, jeg vet nok ikke hvem av deres barn som flyttet il Amerika.

 

Nå må jeg begynne å pakke for jeg reiser til Spania i morgen og mye skal ordnes. Men igjen stor takk til deg.

Vennlig hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Karen Helene  Johannessen, f. 09.05.1891,var den av barna som dro til Amerika. Eksp. dato 1.aug.1907. Reisedato 3.august 1907. Karen Helene Johannessen. u.g. tjenestepige. Født 9. mai.1891. Glemminge. Reisemål Washington. Medbrakt penger kr.40. Hensikt å bedre fortjenesten.

Kristiania til Washington med M.R.Waffel.
 Giftet seg med Nils W Kaspersen.

Død
Seattle, King, Washington
29. nov 1958

 

Har nålevende barn i USA.

Endret av Turid Norvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det nå er kommet et nytt innlegg fra deg Turid på denne forespørselen som jeg opprettet 5 juni 2014. At jeg her starter med å spørre etter barna

til ekteparet Anders Magnus Johannesen (1865+1931) og Andrea Emilie Johansdatter (1859+etter 1940) var fordi jeg ved å spore opp noen av etterslekten håpet å finne svar på når sistnevnte døde. Hvis du ser videre på svaret fra Solveig fremgår det her at damen døde i 1941 og via Statsarkivet i Oslo fant jeg så frem til selve datoen også. Dermed anså jeg denne saken avsluttet for mitt vedkommende. Jeg var altså ikke ute etter å kartlegge hele etterslekten. Men du skal ha mange takk likevel for at du engasjerte deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er kort og godt om det finnes spor av etterkommere etter denne søskenflokken:

 

1. Karl Marentius Johannesen, født Glemmen 18.4.1885.

2. Elen Marie Johannesen, født Glemmen 13.3.1887.

3. Hans Petter Magnussen, f. Glemmen 9.6. 1889, d. 26..6 1966 (begravet på Østre Fredrikstad kirkegård).

4. Karen  Helene Johannesen, født Glemmen 9 mai 1891.

5. Kristiane Pauline Johannesen, født Glemmen 3.7.1892.

6. Georg Johannes Johannesen, f. Glemmen 12.9.1895.

7. Olaf Fredrik Magnussen, f. Glemmen 17.10.1897, d. 25.10. 1982. (begravet på Østre Fredrikstad kirkegård).

8. Betzy Antonie Johannesen, f. Glemmen 24.9.1899. d. Glemmen 1955. Gift med Lorentz Sture (1899-1961). Etterslekten her har dessverre ingen opplysninger å bidra med!

9. Dagmar Sørine Johannesen, f. Vestre Fredrikstad 4.7.1903. Var gift/men uten barn.

 

Foreldrene til denne søskenflokken var stuerarbeider Anders Magnus Johannesen (1865+1931) og Andrea Emilie Johansdatter (f.1859, død visstnok etter 1940). Dødsfallet til far av søskenflokken har jeg funnet i kirkebok for Østre Fredrikstad. Han døde 20.9.1931. Konen skal ha vært i live i 1940, men når hun døde er det store spørsmålet. Det er hennes dødsfall jeg nå jakter på og trenger derfor å komme i kontakt med noen av etterslekten. Enken Andrea Emilie Johannesen bodde ved dødsfallet til mannen i Nabbetorpveien 105. Senere skal hun ha bodd sammen med datteren Dagmar, som var gift, men ikke hadde barn.

 

Det ser ut til at et par av husets sønner skiftet etternavn fra Johannesen til Magnussen. Det er i alle fall det jeg funnet ut ved å sjekke dødsfallene under kilden Norske Gravminner. Kan hende har disse to Magnussen sønnene etterlatt seg familie?

 

Er jeg heldig finnes det kanskje her på Digitalarkivet noen som tilfeldigvis kjenner familiene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kunnskap om Anders Magnus Johannesen (1865+1931og Andrea Emilie Johansdatter (f.1859,+1941) Karl Marentius Johannesen, født Glemmen 18.4.1885+04.02.1935. Nøkleby, Fredrikstad.Karen  Helene Johannesen, født Glemmen 9 mai 1891+29.11.1958 i Seattle, King, Washington og deres etterkommere, men de andre barna i denne familien har jeg veldig få holdepunkter om. Arbeider med den delen av slekten for tiden, og det var i den sammenheng jeg fant ditt spm. Bjørn Piro. Anders Magnus er forøvig svensk.                                                                            

 
Födsel:
Hagen under Attingsberg, Färgelanda, Gøteborg og Bohus
8. jan 1864
Löpnummer: 4630 Födelsedatum: 1865-01-08Kön: MFörnamn: Anders MagnusAdress: Hagen under ÅttingsbergFaderns titel: DrängenFaderns förnamn: JohannesFaderns efternamn: Andersson KrutModerns förnamn: ChristinaModerns efternamn: Jonasdotter
Dåp:
Västerlanda, Göteborg Och Bohus
1865 Flyttet til Norge:
Flyttet til Tune, gården Rå
mai 1868
Konfirmasjon:
Født 08.01.1864 Far: Arbeider Johannes Andersen og hustru Kristina Jonasdatter
Glemmen 1878
1878
Ekteskap til:

Andrea Emilie Johansdatter

Vestre Fredrikstad, Østfold. Lysning 14.0ktober 1883, betalt kr. 81. Bryllup 11.11 1883 kl.12 ( Lysningsprotokoll s.20)
11. nov 1883
 
Dersom du skulle ha noen opplysninger å dele med meg ang. de andre Familiemedlemmene, ville jeg vært takknemlig.
Endret av Turid Norvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir feil Turid - å legge ut på nytt spørsmålet jeg startet debatten med - når jeg skriver i innlegget mitt 14 mars at jeg har fått svar på det jeg etterlyste. Kanskje du har vært uheldig og trykket på en feil tast??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager Bjørn Piro! Var ikke meningen å legge ut spm. ditt på nytt.Vet faktisk ikke hvordan jeg har fått gjort det. Beklager så mye! Oppfattet heller ikke at du ikke var interssert i flere opplysninger om denne fam. Gjort i god mening fra min side. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Turid: Forunderlig!!! innlegget ditt skrevet kl. 15.37 var ikke på plass da jeg sendte mitt svar 15.44. Kun innlegget foran sto der!

 

Ser nå at du stiller et direkte spørsmål: nemlig om jeg har opplysninger å dele med deg ang. de andre familiemedlemmene (dvs. barneflokken som er nevnt ovenfor).  Det er kun deler av etterslekten til datteren Betsy Antonie (kalt Toni), født 1899, d. 1955, som jeg kjenner til. Imidlertid har jeg opplysninger om forfedrene noen ledd bakover.

Hvis din forespørsel gjelder opplysninger om nålevende kan jeg ikke gjøre det på dette forumet og må i tillegg innhente godkjennelse fra familien (som jeg ikke er en del av). Er dette din slekt? Det lar seg jo gjøre å opprette en skjermet, privat samtale på dette forumet har jeg forstått, så jeg foreslår at vi fortsetter kommunikasjonen der! Du får sende meg noen ord dersom det er av interesse.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.