Gå til innhold
Arkivverket

Børsemaker Halvor (Christiansen) Brandt 1809-1899,Gullverket Eidsvoll


Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg har en god del informasjon om Halvor Brandt. Han drev Glabakk i Gullverket på 1800 tallet. Han var en stor jeger og skjøt ba den siste bjørnen i Gullverket.

 

Det jeg nå prøver å finne ut, er hvor dyktig børsemaker han var og hvor lenge drev han på med dette?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble fortalt en del om bjørneskytter Brandt i min barndom, men jeg kan ikke huske at det ble nevnt at han drev noen geskjeft som børsemaker. Kanskje var han en hendig mann som tilfeldig tok på seg reparasjoner/vedlikehold av våpen hjemme på Glabakk. Men dette er bare en gjetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ola!

 

Takker for ditt svar. Det jeg har å forholde meg til er bygdebøker for Eidsvoll, Gullverket og boka til Jan Arne Sandholtbråtan om gruvene, der reffereres det til Halvor som ørsemaker. Og så selvsagt hans etterkommere på Eidsvoll som også sier han var det.

 

Men jeg kan ikke finne noen kilder som underbygger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at bygdeboken nevner at han drev som bøssemaker.  Henry Halvorsen og Trond Øivindson Lunde har under Glabakk også bare nevnt at Brandt drev som bøssemaker i "Lokalhistorie Nordre og Østre Gullverket".

Boken har for øvrig et fint bilde, tatt på Glabakk i 1889, der bjørneskytteren er med.

Halvor C. Brandt var nok bedre kjent som bjørnejeger enn som  bøssemaker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ola1

 

Ja det er ett bilde tatt dagen etter att MAren ble begravet. Har bilde her:)

 

Så det at "han blir omtalt som børsemaker" betyr egentlig at han var fingernem og fikset ting".

Jeg har en eller annen plass lest noen historier om to av bjrnejaktene, men kan ikke klare å finne de igjen.

 

Ha en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei, Halvor Brandt var tippoldefaren min, og jeg eier Glabakk hvor han bodde.

 

I artikler fra datidens jaktblader står han omtalt som børsemaker og bjørnejeger, jeg har lest disse utklippene men har ikke kopi av dem. Det finnes minst en bjørnerifle etter Halvor i familien, den er kort og grovkalibret og er laget av ham. Det geværet han har på bildet i bygdeboken er mye lengre, og var nok et militært våpen.

 

Han lagde egne våpen, om han lagde for andre vet jeg ikke. Gullverket hadde nok mer tradisjon for mekanikk og bearbeiding av jern enn mange andre steder, pga gulldriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for det..

 

Jeg har skjønt at han var flink med hendene sine. Og laget mye slik mangen i hans etterslekt var.

 

Jeg får se om jeg kan klare spore opp noe om dette. Har lest en sak der det ble snakket om hvordan han hadde slåttt en bjørn med stein...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien med steinen står i det jaktbladet.

 

Jeg har lest den artikkelen, etter hukommelsen bommer Halvor Brandt og skyter øret av en bjørn. Og han hadde bare ett skudd.

 

Bjørnen blir rasende og jager Halvor rundt ei furu i nesten en time. Halvor skjønner at bjørnen blir sliten sist, og kaster seg over et kort bjørnespyd han har med, bjørnen angriper og trer seg på spydet.

 

Og Halvor ender med å avlive bjørnen med å slå den i hodet med en stein. Blir jo bra jakthistorier av slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvor Brandt, jæger b.pdf

 

I boken Rovdyrjegere på Romerike, av Ribsskog, side 41 og 77 står Halvor Brandt omtalt som "utlerd bøssemaker".

 

Boken ligger digitalt tilgjengelig på nb.no. Den er utgitt i 1953, men da var det mange samtidige av Halvor Brandt som fortsatt levde, så det er nok en OK kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk...

 

Skal se på det jeg.. Dette er jo virkelig relevant for det jeg driver på med....

 

Ha en strålende dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.