Gå til innhold
Arkivverket

Åse Ulfsdatters etterkommere


GJ31515
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg vet at Åsa Ulfsdatters (f. 1370 d.1433) opphav er ukjent etter at tidligere teorier har gått bort fra tidligere teorier.

Men jeg lurer på om det er noe bevis for hennes etterkommer følger denne linjen:

 

1.Åse Ulfsdatter gift med Oluf Torstenson Gyllenhorn fikk en datter Birgitte Olavsdatter Gyllenhorn

2. Birgitte Olavsdatter Gyllenhorn gift med Sigurd Sjøfarsen fikk sønnen Sjøfar Sigurdsen

3. Sjøfar Sigurdsen gift med Asbjørg Brynjulfsdatter  fikk sønnen Rolf Sjøfarsen

4. Rolf Sjøfarsen fikk sønnen Sigurd Rolfsen Rosensvæd

5. Sigurd Rolfsen Rosensvæd fikk datteren Gunhild Sigurdsdatter Rosensvæd

6. Gunhild Sigurdsdatter Rosensvæd gift med Villum Eriksen Skog fikk datteren Jøran Villumsdatter Skog

7. Jøran Villumsdatter Skog gift med Ammund Gundersen Søgaard fikk sønnen Thord Amundsen Amundby

8. Thord Amudsen Amundby gift med Anne Ragnaldsdatter fikk sønnen Arild Thordsen Søgaard

9. Arild Thordsen Søgaard gift med Birgitte Lauritsdatter fikk sønnen Tord Arildsen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil (igjen) anbefale at du starter med denne tråden og artikkelen nemnt der av Atle Steinar Langekiel. Mi korte oppsummering da var:

"Det vi står att med da er at Jøran Villumsdotter var dotter av Villum på Østby, og at Villum truleg var av den kjente Østby-ætta. Alt før dette må reknast som spekulasjonar (eller oppspinn) inntil det er kjeldebelagt."

 

Der finst altså ikkje noko som helst kjeldebelegg for at Gunhild Sigurdsdotter (Rosensverd) hadde etterkommarar, eller at ho skal ha vore gift med denne Villum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det einaste eg kan seie rimeleg sikkert i høve til den linja du har posta er at:

1. Det ikkje er kjent kven som var far til Villum Østby, så å kalle han ein Eriksson er feil

2. Det er ikkje kjent kven han var gift med og som var far til eventuelle born, men det kan ikkje ha vore Gunhild Sigurdsdotter (Rosensverd)

3. Det er ikkje bevist at han var far til Jøran Villumsdotter på Søgård, men det kan antas ut frå andre samanhengar

4. Det er bevist at Tord Amundsson på Anonby var son av Jøran Villumsdotter.

 

Meir om dette kan du finne i overnemnte atikkel av Langekiel, som m.a. grunngir si hypotese om punkt 3 over. Vidare etterlekt kjenner eg ikkje til.

 

Endret av Håvard Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt alment er det alltid fornuftig å lese seg opp på den litteraturen som finnes, og det beste tipset for norske slekter er å lete i registrene til Norsk Slektshistorisk Tidsskrift og Genealogen. De finnes her: http://genealogi.no/navneregister

 

I artiklene i tidsskriftet over vil det alltid være oversikt over tidligere utgitt litteratur om samme slekt.

 

Det er som nevnt i tråden som er lenket opp tidligere, aldri tilrådelig å gå ut fra nettsteder som www.geni.com eller www.myheritage.com

Endret av Rune Nedrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.