Gå til innhold
Arkivverket
Harriet Skogholt

Erling Moen død 1979

Recommended Posts

Harriet Skogholt

Hadde et innlegg for en liten stund siden der jeg lette etter Mikal Thorvald Reinertsen og fikk hjelp av flere her inne (takk!), fant da blant annet ut at han var begravet i juli 1944 og at det ligger en Erling Moen i samme grav, død 1979. Vanlig navn og blir som å finne nåla i høystakken kanskje; for hvem var han og hvorfor i samme grav? Søkte på navnet og i tellingen 1910 er det èn Erling Moen fra Drammen:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036458021416

Kan jo være ham, så jeg tenkte sjekke i kirkeboka om jeg kunne bli klokere/finne noen linker mellom ham og min slekt (Mikal). Finner ham ikke.. Samme problem som med Mikal, som jeg heller ikke har funnet i noen kirkebok for dåp.. Merkelig, hva er det med disse gutta.. ? Erling er født ni år etter forrige søsken og mor er 45 ved hans fødsel, jeg synes det er rart og tenker kanskje at han også er et hentet barn (i likhet med hva jeg tror om Mikal). Kanskje var de biologiske søsken? Blir jo bare spekulasjoner.. Noen som kan finne mer på Erling Moen død 1979?? Noen som kan se en link mellom ham og "min" Mikal? Noen her som befinner seg i Drammen og kan sjekke om gravstedet finnes fortsatt? ( CA - 4 - 15)

På forhånd tusen takk hvis du kan hjelpe!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Åsbjørg Susort

Der er en Moen i nabograven også. Kan her være en feilregstrering

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  F  R  Gnr  B  Gravsted Kommune Korr

1554825 Gerd  Høibak          2606  1952  CA  4  16     Bragernes Drammen korrigering.gif

1554826 Elsa Marie  Moen  1303  1908  2506  1995  0407  1995  CA  4  16     Bragernes Drammen korrigering.gif

Endret av Åsbjørg Susort

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

Takk for svar! Ja, det lyder jo sannsynlig egentlig.. Det lille jeg vet om Mikal er nemlig at han giftet seg med en jente fra Drammen (har ikke lyktes i å finne vielse) og døde ung (atså 1944). Konen kan jo ha giftet seg på nytt og dermed befinne seg i grav med ny ektemann eller noe sånt, jeg vet ikke hva hun het. Erling Moen hadde jeg aldri hørt om før, så det er mystisk. Hvordan kan jeg finne ut om det er snakk om feilregistrering av graven hans?

Der er en Moen i nabograven også. Kan her være en feilregstrering

Id  Fnavn  Enavn  Fdt  Får  Ddt  Dår  Bdato  Bår  F  R  Gnr  B  Gravsted Kommune Korr

1554825 Gerd  Høibak          2606  1952  CA  4  16     Bragernes Drammen korrigering.gif

1554826 Elsa Marie  Moen  1303  1908  2506  1995  0407  1995  CA  4  16     Bragernes Drammen korrigering.gif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jon Torp

Elsa Marie Moen f. 13.mar.1908 og Erling Moen f. 16.okt 1904 var nok gifte med hverandre og i manntallet 1972 for Drammen var de bosatte i Hofgaardsgate 2.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4845&idx_id=4845&uid=ny&idx_side=-76
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060808020893.jpg

Har lagt samme lenke til lysningen i debatten om Mikal T. Reinertsen.  Se par nr. 52.

Brudens forlover er trolig søsteren hennes, Elsa Arnesen, og de bor i Hofgaardsgate  2 (ikke så veldig langt unna her jeg bor....).

Kanskje hun giftet seg med Erling Moen og at dette er en familiegrav??? 

Astrid

Endret av Astrid K. Natvig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

Hei, tusen takk for lenke! Nå fikk jeg endelig navnet til Mikals kone. Erling og Elsa var nok gift, og Mikal gift med Gerd Helene Andrea. Så er begge mennene gravlagt i èn grav, mens Elsa er begravet med en yngre slektning (barn?) i grav ved siden av. Men hvor ble det av Mikals kone, Gerd Helene? Ser av lysningen at den var utferdiget 12.juni 1944, og han er begravet 5.juli samme år. Huff, det lyder som en trist historie. Muntlig kilde mener å huske at han døde i en ulykke til sjøs, (stemmer med at han er matros som det står i lysningen). Forloveren hans er forresten lillebroren Tore.  

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4845&idx_id=4845&uid=ny&idx_side=-76
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060808020893.jpg

Har lagt samme lenke til lysningen i debatten om Mikal T. Reinertsen.  Se par nr. 52.

Brudens forlover er trolig søsteren hennes, Elsa Arnesen, og de bor i Hofgaardsgate  2 (ikke så veldig langt unna her jeg bor....).

Kanskje hun giftet seg med Erling Moen og at dette er en familiegrav??? 

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Astrid K. Natvig

hei,

de tok ut lysning/giftet seg i 1941 - lett å lese feil, men det er da 1941.....

(bla videre og du kommer så smått til 1942, så de rakk da 3 år sammen).

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Harriet Skogholt

Puh, så bra... Leste på nytt nå, og ser at det er 1941. Ok da fikk de litt mer enn 2 uker, enda godt det da..

hei,

de tok ut lysning/giftet seg i 1941 - lett å lese feil, men det er da 1941.....

(bla videre og du kommer så smått til 1942, så de rakk da 3 år sammen).

Astrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.