Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok 1814, litt dramatikk


Christoph Kirfel
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger en del hjelp til å tyde kirkeboka fra 1814 (Eid prestegjeld)

Historien dreier seg om en av forfedrene til  min kone, Johannes Olsen Løchen fra Starheim i Eid (1814 – 1869) og hans foreldre.

 

Her finner du fødselsattesten for Johannes:

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Eid, Ministerialbok nr. A 4 (1806-1815), Fødte og døpte 1815, side 87.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8771&idx_id=8771&uid=ny&idx_side=-53

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070503630255.jpg

 

Foreldrene heter Ragnele Johnsdatter Øvre Lie og Ola Johansen Løchen.

Det ser ut til å ha vært en del støy eller bedre sagt dramatikk rundt deres giftermål noen måneder før Johannes sin fødsel.

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Eid, Ministerialbok nr. A 4 (1806-1815), Ekteviede 1815, Lysninger 1815, side 59.

Permanent sidelenke:  http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8771&idx_id=8771&uid=ny&idx_side=-43

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070503630245.jpg

 

I kolonnen helt til venstre helt nederst ser det ut som om Ragnele forlover seg med Baltzer Andersen Hielmeland. Det ser ut som en lysning. Men allerede i neste spalte ser det ut som om denne Baltzer Andersen Hielmeland møter hos presten for å erklære forlovelsen for ugyldig. Jeg klarer dessverre ikke å lese teksten men enkelte ord som «ægteskapet oppløst» som jeg mener å kunne skimte i teksten forteller meg at hans ønske er å annullere forholdet. Ola Johansen er også nevnt antakelig som grunn for denne oppløsningen.

I tredje kolonne på samme oppslag finner vi endelig giftermålet mellom Ola Johansen og Randi Johnsdatter (Hun heter nå Randi). Like under navnet hennes mener jeg å kunne identifisere ordet «Frugtsomelig», dvs. at hun var gravid i juli, noe som ikke er så rart siden sønnen ble døpt i september.

 

 

En kan tenke seg en viss dramatikk rundt disse hendelsene og derfor ville det vært interessant for meg å kunne lese mer og forstå mer av teksten. Det hadde vært kjekt om noen kunne ta en titt på dokumentet. 

Hjertelig takk på forhånd.

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1814 d 6 Juli mødte Ungkarl Baltzer Anders. Hielmeland for mig som Sognepræst og erklærede: at efter den forlangte og skeede Tillysning, forlangt hos No. 8 d 12te Juny d. a., til Egteskab med Pigen Randi Johnsdr. Øver Lie, har han erfaret at benævnte Randi er frugtsommelig med en anden nemlig ungkarl Ole Johansen Løchen, hvilket er af hende selv vedtaget, og tilstaaet i Undertægnedes og fleres Paahør, saa erklærer han herved den skeede Tillysning ugyldig, og det besluttede Egtestab ophævet, saa at hun herefter skal kunde uforhindret og upaatalt ægte enten den hun er besvangret af eller hvem hun vil, hvormed og Randi Johnsdr. har erklæret sig tilfreds; thi skal bemeldte Tillysning være og blive ugyldig, for Rigtigheden af ovenstaaende og alt deraf flydende ere vi undertægnede ved min Jndskrivning til Tillysningen nærværende og som Cautionister underskrivende i alle Maader ansvarlige ligesom og jeg Baltzer Hielmeland, som hidtil forlovet vedtager det anførte. Baltzer Anderson Hielmeland Anders Olsen Hielmeland Mattis Johnsen Lochen alle 3 med paaholden Pen. Blichfeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Else Rustad!

Fantastisk. Jeg klarte bare å ane meningen i teksten, men du leser den som om det var dagens avis.

Tusen takk. Et stort steg videre for meg.

Hilsen Christoph Kirfel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.