Gå til innhold
Arkivverket

Peter Eriksen «Arne» (1858-1895/1900?)


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Peter Eriksen ble født 22. oktober 1858 i Arne Fabrikker, Ytre Arna. Den 26. mars 1883 gifter han seg med Marie Matilde Knudsdatter Aamodt (1863-1936). Den 16. mars 1893 utvandrer han til USA under navnet Peter Eriksen Arne og i folketelling av 1895 finner vi ham i Freeland Township, Lac qui Parle, Minnesota, USA.

 

Den 17. november 1900 gifter Marie Matilde Knudsdatter Aamodt seg på nytt. I innførselen er det oppgitt at første mann er død med skifteattest av 10. november 1900. Jeg har ikke funnet noe skifte rundt denne datoen, men siden det er en attest kan det jo være at han egentlig døde tidligere. Har ikke klart å finne ham igjen siden og kan da bare anta at Peter er død en gang mellom 1. juni 1895 og 10. november 1900.

 

Jeg vet jo heller ikke om han da døde i Minnesota (selv om jeg antar det) – eller om han kom tilbake. Hadde vært flott om noen klarte å hjelpe meg med å finne ut når og hvor han faktisk døde.  :)

Endret av Kjell Arne Brudvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset eg kan komma med her, vil vera å ta ein telefon til Lac qui parle Co., MN Recorder i Madison, MN - tel.: 001-320-598-3724 og be dei ta ein kikk i dødsregisteret for Lac qui parle Co., MN i perioden 1895-1900.  Eg har snakka med dei om liknande problem MANGE GONGER, og dei er alltid viljuge til å hjelpa!

 

Lukke til!

Endret av Lars E. Øyane - Wackersberg - Bayern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars,

 

Folkene i Lac qui parle Co., MN Recorder var raske de, en liten telefon - og nå 2 timer senere så har jeg allerede fått svar. Viser seg at han ikke er registrert død hos de i den perioden, noe som begynte å ane meg. Hadde en følelse av at han kanskje hadde tatt en "enkel vei" og "glemt" familien i hjemlandet. Får prøve å finne ham i 1910/1920 census og se om magefølelsen er korrekt.

 

Takk igjen for tips, da har man i alle fall avkreftet dødsfallet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.