Gå til innhold
Arkivverket

Skifte i 1718


Frank H. Johansen
 Del

Recommended Posts

Den 2. mai 1718 ble det holdt skifte etter Tord Eignersen og Karen Bergersdatter på Berger i Brandval (i.e. "Guds Aasyns Annex") i Grue Prestegjeld, se høyre side her:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/25231/77/

 

Jeg får med meg essensen i slektsopplysningene. Begge er "afgagne" "efter hinanden" - står det noe om omtrent når?

 

Arvinger er barna: Søren Tordsen, 10 1/2 år, Berger Tordsen, 4 år, Ola Tordsen, 2 år, Marthe Tordsdatter 5 år gammel.

Men så kommer Kiersti Tordsdatter, 21 år gml. Jeg syns det står "som dend sal. Mand med sin første" etc.

 

Det skal vel være første kone. Står det navn på henne?

 

Og så er det vel den sal. kvindes fader og broder, Berger Gundersen Rolstad og Gudmund Bergersen Rolstad som er nevnt som verger?

Helt til slutt i skiftet står det trolig noe mer om vergene, men det får jeg ikke helt tak på, se venstre side her: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25231/81/

 

Setter pris på å få tolket innledning og avslutningen av dette skiftet korrekt!

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke når de to er døde, men det er vel naturlig å tenke at det har skjedd ikke alt for lenge før skiftet. De er ikke bare døde etter hverandre, men strax effter hinanden.

 

Navnene på barna mener jeg du har fått rett (selv om det står Ole og ikke Ola, og Kierti, men her er s'en med senere i skiftet - der navnet både er gjengitt som Kiersten og Kirsti).

 

Den første kona het Thore Arnesdaatter. På fol. 75b står det at det var skifte etter henne 27. sep. 1699 - og etter hennes bror Peder Arnesen Giølstad  13. feb. 1700.

 

Vergene som er nevnt på den første siden, er konas far Berger Gundersen Rolstad og bror Hermand Bergersen Rønaasen.

 

På den siste siden (fol. 77b), er nevnt som verger Hermand Bergersen Rønaasen for dend eldste Søn, Gunder Berger (jeg mener det er det som står, men jeg vil tro det skal være Bergersen) Giølstad for dend anden Søn, Torsten Bergersen Giølstad for den tredie og yngste Søn, Ole Olsen - og så har jeg litt problemer med å lese det som står videre, men gårdsnavnet ser ut til å begynne med Hel..., og det står noe om svoger - for den Eldste Datter, og Berger Gundersen Rolstad for dend yngste Datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tolkning!

 

Thore Pedersdatter og Peder Arnesen var ukjente for meg!

 

Ang. den utydelige vergen, så kan kanskje fornavnet være Halfvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Arnesdatter, ikke Pedersdatter.

 

Det er ikke vergens navn som er utydelig; det er Ole Olsen. Men det er gårdsnavnet hans og den videre kommentaren jeg ikke får helt tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thore Arnesdatter, ikke Pedersdatter.

 

Det er ikke vergens navn som er utydelig; det er Ole Olsen. Men det er gårdsnavnet hans og den videre kommentaren jeg ikke får helt tak i.

 

Ah, skjønner. Kan det være noe i denne gata: Ole Olsen Hel.... bor nuu ....Sogenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Olsen Hel.... bor nuu ....Sogenn...

 

Slik leser jeg dette:

...Ole Olsen Helgen, som een anrørende Svoger for dend Eldste Daatter....osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Kan det være Ole Olsen Helgeneset. Det er i hvert fall en gård i samme sogn.

Men så er det stor spørsmålet - hvem var han svoger til? Faren eller moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nok Helgenes, ja. Jeg ser at han er å finne også på fol. 77a, og der står det tydelig Ole Olsen Helgenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.