Gå til innhold
Arkivverket

Dødsmelding, Vaksdal (1928/1929) – Lars Eriksen Vaksdal og Kari Olsdatter Vaksdal


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Har ikke klart å finne noen kilde som jeg kunne sjekke; mulig jeg har oversett noe men det jeg da er på utkikk etter er dødsmeldingen til Lars Eriksen Vaksdal og hans kone Kari Olsdatter Vaksdal

 

Han var født 10. desember 1851 og ble 8. desember 1872 gift med Kari Olsdatter. Hun var født 29. oktober 1843. Den eneste kilden jeg har funnet som nevner dødsfallene til disse er bygdebok – og der nevnes det at Kari skal være død i 1928 i Vaksdal – og Lars skal da være død året etter.

 

Databasen over døde i Vaksdal starter i 1933 – og familien og etterkommerne kunne spores i kirkebøkene for Bruvik frem til 1911 etter det forsvinner de vekk fra Bruvik sogn og så vidt jeg kan forstå er de nok trolig å finne i Vaksdal sogn; men der er det (tilsynelatende) bare noen kirkebøker som er lagt ut.

 

Hadde vært flott om det var mulig å få noen konkrete datoer/steder å forholde seg til ved dødsfallene til disse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sjekket dødsfall i klokkerboken for Bruvik sokn, der garden Vaksdal er med til etter 1930. Jeg har sjekket dødsmeldinger fra lensmannen i Bruvik 1928-1929, men dessverre uten å finne Kari Olsdatter/Lars Eriksen Vaksdal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Yngve, ja jeg trodde jo det jeg også - men da er det nok heller slik at de har flyttet - så da får man bare sette i gang og lete; takk så mye for at du sjekket - da kan jeg i alle fall utelukke de områdene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ottar!

 

Det er nok korrekt familie; jeg også stusser over den store aldersforskjellen på Kari. De resterende passer. Edvard har korrekt fødselsdato, således har også Anton (som er dattersønn – datteren er død på dette tidspunktet). Lars selv er i følge kirkeboken født 10. desember 1851 så der er det jo rimelig bom – Kari er jo helt bak mål.

 

Jeg tok og gikk igjennom kirkebøkene i Bergen for 1929 på jakt etter Lars – men jeg fant ham ingensteds. Han er heller ikke som Yngve poengterer i Bruvik – så jeg forstår ikke helt hvor han og kona kan ha forlatt denne verden. Begynner å lure på om årstallene er helt feil i utgangspunktet.

 

Kan hende at det kan være noen spor på folkeregistreringskortene i Bergen som du trekker frem; akkurat nå tror jeg at jeg får se videre på barna og se om jeg kan finne de etter 1910 slik at det kanskje kan gi mer spor på hvor de kan ha dødd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.