Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne barn som er resultat etter utroskap?


hilde.kvaa
 Del

Recommended Posts

Hvordan kan man finne søsken eller tanter/onkler som er resultat etter at noen har hatt et utenomekteskapelig forhold?                           Når man ikke vet hvor de ble født eller hvem moren er, man vet ingenting. Det er kanskje en umulig oppgave? Noen som kan si noe om hvor man kan begynne. Jeg mener nå personer som ikke lever lenger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Dette er jo den berømte "nåla i høystakken".

 

Dersom det feks dreier seg om en familie-historie ala "onkel Bertram Andersen skal visstnok ha hatt en fra før han ble gift med tante Hilda", kan en jo begrense søket litt ved å prøve å finne ut hvor onkel Bertram var på de ulike tidspunkt. Jobbet han feks på anlegg? Var han til sjøs?

 

Dersom det dreier seg om opphav til en person født før 1910, bruker jeg noen ganger å søke i 1910-tellingen på etternavn Bertram*|Anders* der endingen erstatter både sønn og datter, og sen/son. I tillegg tar jeg med 190* i født år for å avgrense til alle som er født mellom 1900 og 1910.

 

Men jo nærmere dette er i tid, jo vanskeligere er det vel.

 

Vet ikke om dette var til særlig hjelp, men det er ikke så mange muligheter der ute. En mulighet er jo å google den personen du evt har som mulig opphav, og se om noen har lagt vedkommende til i et slektstre. Dreier det seg for eksempel om en avdød bestefar som ingen kjenner til hvor ble født, eller hva foreldrene het, er det kanskje en vigsel som en kan begynne å nøste bakover fra?

 

 

Dersom det dreier seg om avdøde, men ikke så langt tilbake i tid, kan det jo fortsatt være en del i "ytterkant" av slekta som sitter med fasiten, men med beskjed om at ting ikke skulle snakkes om.

 

Jeg har for øvrig funnet tanter av begge mine foreldre nevnt i bygdebøker, uten at mine foreldre var klar over at de eksisterte. Så noen kan jo vite en del fordi om ikke nærmeste familie er informert.

 

Dersom du ønsker, kan du jo legge ut navnet her?

 

Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skifter finner man jo i alle fall dem som var arveberettigede, i og utenfor ekteskap. Det samme kan være nevnt i lensmannens dødsfallsprotokoll. Men dette er jo protokoller som er tilgjendelig kun for en begrenset tidsperiode og hjelper ikke ved "nyere" saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvilken tidsperiode det snakkes om. Barn født utenfor ekteskap var ikke arveberettigede etter faren før de Castbergske barnelover kom i 1917.

Endret av Kari Sandberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Kundgjøringstidende kan være en viktig kilde her, og jeg kan jo bruke samme eksempel som i et tidligere innlegg her om Bertram Andersen. La oss nå si at han ble far i perioden 1916-1934, og hvis de som

skulle bestemme angående bidrag osv ikke visste adressen hans ble det kunngjort der i Norsk Kundgjøringstidende når han skulle møte for retten. Saksøkeren var da barnets mor som det står navn på, og jeg så

i noen tilfeller at det var navn på barnet også og når barnet var født)jeg har sett mikrofilm for 1916,1933 og 1934). Regner med at farskapssaker også ble kunngjort før og etter dette. Fant ikke det jeg letet etter jeg

da, men kan jo hende du har bedre hell enn meg. Jeg så også noen kunngjøringer hvor faren som var stevnet ikke vedkjente seg farskapet.Hvis du som spurte skriver noe mer om hvem det gjelder, og generelt

kommer med noen flere opplysninger er det mulig flere kan hjelpe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.